بهترین گزارشگرهای تاریخ فوتبال؛ بازیکن هایی که گزارشگر شدند (قسمت دوم)

بهترین گزارشگرهای تاریخ فوتبال؛ بازیکن هایی که گزارشگر شدند (قسمت دوم)

وبسایت رسمی برنامه نود - گزارشگری فوتبال یکی از ارکان مهم در القای جنبه های خوب یا بد یک مسابقه است و نقشی تعیین کننده در رونمایی یک بازی برای میلیون ها بیننده تلویزیونی یا شنونده رادیویی دارد. در شماره پیشین به سراغ بهترین گزارشگرهای انگلیسی زبان تاریخ فوتبال رفتیم و حال، به معرفی بازیکن هایی خواهیم پرداخت که پس از آویختن کفش های استوک دار، میکروفون در دست گرفته و تبدیل به گزارشگر فوتبال یا چهره تلویزیونی در برنامه های ورزشی شدند.

به گزارش وبسایت نود، بسیاری از بازیکن های فوتبال در اروپا به ویژه انگلیس علاقه زیادی دارند که پس از بازنشستگی به مربیگری روی بیاورند اما عده دیگری هستند که به گزارشگری فوتبال یا تحلیل فنی مسابقات علاقه داشته و این مسیر را بر می گزینند. شاید گری لینکر مشهور ترین نمونه از این بازیکن ها باشد. اگر علاقه مند هستید تا نام بازیکن های سابق و گزارشگرهای امروز فوتبال را بدانید، این مطلب را از دست ندهید.

بهترین گزارشگرهای تاریخ فوتبال و بدترین گاف های آنها! (قسمت اول)" آيتم هاي گزارشگري در فوتبال "، بحث ويژه برنامه فوتبال ١٢٠تروور بروکینگ

او بازیکن بزرگی بود که سال ها در وستهم و تیم ملی انگلیس بازی می کرد ولی بلافاصله پس از خداحافظی از فوتبال، مشغول همکاری با رادیو و تلویزیون BBC شد.

کریگ برلی

کریگ برلی بازیکن سابق تیم ملی اسکاتلند و باشگاه های مطرحی همچون سلتیک و چلسی که عکس او با یک دندان افتاده، همیشه در اذهان باقی مانده، یکی از بهترین چهره های تلویزیونی محسوب می شود. برلی چند سال پس از وداع از دنیای فوتبال، شروع به همکاری با معتبر ترین رسانه های تصویری همچون ESPN شد.

اندی گری

حتماً نام اندی گری را شنیده اید، یکی از معروف ترین گزارشگرهای فوتبال که صدایش نه تنها در پخش زنده بازی ها بلکه در بازی های رایانه ای فوتبال نیز مورد استفاده قرار می گیرد. او نیز عضو تیم ملی اسکاتلند بود و در بالاترین سطح فوتبال بریتانیا در تیم هایی همچون رنجرز، اورتون و استون ویلا بازی می کرد. اندی گری یک گزارشگر درجه یک محسوب شده و همواره در نوک قله قرار داشته است. او را بهترین مفسر فوتبال در بریتانیا می دانند و زوج مارتین تایلر-اندی گری بهترین زوج گزارشگری فوتبال برای انگلیسی زبان ها محسوب می شوند.

آلن هانسن

گزارشگری فوتبال مختص بازیکن های معمولی نیست بلکه بازیکن های نخبه نیز در این جمع دیده می شوند. یکی از آنها آلن هانسن است که در تیم رؤیایی لیورپول در دهه های 70 و 80 میلادی بازی می کرد. دقیقاً از زمانی که هانسن از لیورپول جدا شد، این تیم هرگز رنگ قهرمانی لیگ را ندید. او سال ها در تیم ملی اسکاتلند نیز بازی می کرد ولی بلافاصله پس از آویختن کفش هایش، تبدیل به یک چهره تلویزیونی شده و تا سال 2014 با بخش ورزشی BBC همکاری داشت.

گری لینکر

چهره ای محبوب که نیاز به معرفی ندارد، شاید نسل جدید وی را به عنوان مجری برنامه پر بیننده Match Of The Day بشناسند اما برای قدیمی ترها، او همان مهاجم خوش سیمای تیم ملی انگلیس در جام های جهانی 1986 و 1990 است. گری لینکر اهل شهر لستر بوده و فوتبال را از تیم لستر سیتی آغاز کرد اما بعدها به بارسلونا و تاتنهام پیوست و 7 سال در تیم ملی انگلیس عضویت داشت. شاید کمتر کسی دوران حضور وی در لیگ ژاپن را به خاطر بیاورد.

لینکر در دو سال آخر دوران فوتبال خود که در ناگویا ژاپن سپری شد، به طور هم زمان کار گزارشگری و اجرای برنامه های ورزشی را هم در بخش ورزشی BBC آغاز کرد و به علت چهره دلنشین، پیشینه خوب در عرصه ملی، متانت توأم با شیطنت های عامه پسند و کلام روانی که داشت، به سرعت پیشرفت کرده و حتی مجری برنامه Match Of The Day شد. او طی سه سال اخیر، به طور موازی با چند برنامه معتبر دیگر نیز همکاری می کند.

گری نویل

همه به خوبی با نام و چهره گری نویل آشنا هستند، یکی از اعضای نسل طلایی منچستر یونایتد موسوم به «CLASS 92» که تمام دوران فوتبال خود را در اولدترافورد سپری کرده و سال ها در سمت راست خط دفاعی تیم ملی انگلیس به میدان رفت. نویل به علت بهره مندی از فن بیان بسیار عالی که یک ارثیه خانوادگی به او و برادرش فیل بود، پس از خداحافظی از مستطیل سبز تبدیل به یک چهره تلویزیونی شد. 

او کار خود را در تلویزیون مشهور ایرلندی آغاز و پس از چند سال موفق، به Sky Sports ملحق شد. نویل همیشه از صدا و بیان خوبی برخوردار بوده ولی در سال 2016 و در اوج موفقیت در شغل جدید، برای مربیگری در لالیگا توسط برادر خود فیل نویل وسوسه شده و این پیشنهاد را پذیرفت. همین پیشنهاد باعث شد تا او بدترین روزهای عمرش را روی نیمکت والنسیا در مستایا سپری کرده و بدین ترتیب، هم از شوربای قم افتاد و هم از هلیم کاشون! کُری های جیمی کرگر و گری نویل در جلوی دوربین Sky Sports همچنان جذابیت زیادی برای بیننده های تلویزیونی دارد.

مایکل اوون

کسی شک ندارد که اوون یکی از بهترین مهاجمین فوتبال جزیره طی دو دهه اخیر بود. بازیکنی که در لیورپول به عنوان یک نابغه مطرح شد و در عنفوان جوانی پیراهن تیم ملی انگلیس را در جام جهانی 1998 بر تن کرده و آن گل مشهور را به آرژانتین و کارلوس روآ زد. چند تصمیم اشتباه از جمله پیوستن به رئال مادرید و سپس نیوکاسل یونایتد موجب شد تا مایکل اوون از مسیر پیشرفت منحرف شده و پوشیدن پیراهن منچستر یونایتد، وی را تبدیل به چهره ای منفور در لیورپول کرد. او به تازگی سعی کرده تا خودش را همچنان یک لیورپولی جلوه بدهد هر چند که هواداران لیورپول هرگز اوون را نخواهند بخشید.

مهاجم اسبق سه شیرها در سال 2013 و پس از خداحافظی از فوتبال با پیراهن استوک سیتی، تصمیم گرفت که گزارشگری فوتبال را تجربه کند. هر چقدر که اوون بازیکن سطح بالایی بود، در عرصه گزارشگری بسیار منفور شد و دستمایه طنز و شوخی را برای مخاطبین فوتبال فراهم آورد. او نماد سوتی های گزارشگری در انگلیس است.

باب ویلسون

بازیکن اسبق آرسنال که تمام دوران فوتبال خود را در این باشگاه سپری کرد ولی بلافاصله پس از آویختن کفش هایش، تبدیل به یک چهره تلویزیونی در برنامه های ورزشی از جمله در BBC و itv شد. ویلسون 28 سال مربی دروازه بان های آرسنال بود و دروازه بان های بزرگی همچون پت جنینگز و دیوید سیمن را تربیت کرد.

او پس از پوشش چندین دوره جام جهانی و یورو از BBC جدا شده و به itv رفت ولی نقش ویلسون به تدریج در این رسانه کم رنگ شد. ویلسون طی سال های اخیر، مرد شماره یک برنامه های ورزشی تلویزیونی نبوده ولی همچنان با این برنامه ها از جمله Match Of The Day2 همکاری دارد. جالب این که ویلسون هم اسکاتلندی بود.

رابی سویج

یکی از جنجالی ترین و با بهتر است بگوییم یاغی ترین بازیکن های تاریخ لیگ برتر انگلیس که سال ها در لستر سیتی، برمنگام سیتی، بلکبرن و دربی کانتی بازی می کرد. سویج عضو تیم ملی ولز بود و بخشی از همان نسل باشگاه منچستر یونایتد در اوایل دهه 1990 که هرگز مورد لطف سر الکس فرگوسن قرار نگرفت و به همین دلیل از منچستر یونایتد جدا شد. او یک هافبک جنگنده و بسیار خشن بود که معمولاً در هر بازی، با یار حریف درگیری فیزیکی یا لفظی پیدا می کرد و حداقل یک کارت زرد می گرفت.

شاید کمتر کسی می توانست رابی سویج پرخاش گر را به در کسوت یک چهره تلویزیونی موفق در برنامه های پر بیننده ورزشی ببیند. او اولین فعالیت جدی اش در این زمینه را در جام جهانی 2010 آغاز کرد و پس از آویختن کفش های خود در سال 2011، به طور جدی تر وارد این عرصه شد.

رابی سویج علیرغم یک ظاهر پرخاش گر و خشن، همواره در برنامه های خیریه برای مبارزه با بیماری آلزایمر مشارکت داشته و بزرگ ترین حسرت عمر خود را رد پیشنهاد اورتون در سال 2005 می داند. او یکی از بهترین گزارشگرها و مفسرهای فوتبال در بریتانیا است.

اندی تاونزند

بازیکن اسبق تیم ملی ایرلند که یکی از گزارشگرهای کمکی است ولی چهره چندان محبوبی در این عرصه محسوب نمی شود. برخی نظرسنجی ها از جمله در روزنامه ایندپندنت حاکی است که درجه منفوریت وی به عنوان گزارشگر حتی از مایکل اوون نیز بیشتر می باشد.

نایال کوئین

مهاجم تنومند تیم ملی ایرلند در دهه پیشین و گلزن افسانه ای تاریخ باشگاه ساندرلند یکی دیگر از بازیکن های مشهوری است که وارد عرصه برنامه تلویزیونی و گزارش تحلیلی فوتبال شد. اگر چه کوئین بازیکن محبوب و مطرحی بود ولی هنوز یک چهره تلویزیونی درجه یک در برنامه های ورزشی محسوب نمی شود.

مارک لاورنسون

دفاع وسط لیورپول در دهه 1980 میلادی که زوج آلن هانسن در قلب خط دفاعی قرمزها بود و 365 بازی به تعداد روزهای یک سال برای این باشگاه انجام داد. او سابقاً مجری برنامه Match Of The Day بود و هم اکنون با بخش ورزشی BBC و وبسایت آن همکاری دارد. «لاورو» یک بخش ویژه تحت عنوان پیش بینی بازی ها در این وبسایت را اداره کرده و هنوز هم از میکروفون و دوربین دل نکنده است.

جیمی هیل

مربی و رئیس اسبق باشگاه کاونتری سیتی که بعدها تبدیل به یکی از بهترین چهره های تلویزیونی شده و حتی اجرای برنامه  Match Of The Dayرا بر عهده گرفت. او در سال 2008 و در 87 سالگی به علت ابتلا به بیماری آلزایمر از دنیا رفت. هیل که یک مدیر بسیار موفق در باشگاه کاونتری سیتی بود، به مدت 15 سال مجری اصلی برنامه  Match Of The Day شد و علیرغم محبوبیتی که داشت در سال 1988 و پس از اجرای بیش از 600 قسمت از این برنامه محبوب فوتبالی، جای خویش را به دز لاینام داد. او یکی از پیشنهاد دهنده های 3 امتیازی شدن برد در مسابقات فوتبال بود.

جیمی ردنپ

پسر هری ردنپ و پسر دایی فرانک لمپارد که هرگز مسیر پدرش را ادامه نداد و به جای مربیگری تبدیل به یک چهره محبوب تلویزیونی شد. جیمی ردنپ علاوه بر خوش سیمایی، به تدریج تجارب بیشتری کسب کرده و هم اکنون در معتبرترین برنامه های فوتبال حضور دارد. بازیکن سابق لیورپول و تاتنهام برای عدم آشنایی با معنای دقیق واژه literally سوژه شده بود.

علاوه بر موارد فوق، بسیاری دیگر از چهره های بازنشسته دنیای فوتبال در برنامه های ورزشی به ویژه پخش زنده فوتبال در شبکه های معتبر تلویزیونی حضور می یابند ولی نمی توان گفت که به طور حرفه ای وارد این شغل شده اند.

از جمله می توان به آلن شیرر، دیوید جیمز، مارتین کیون، استیو مک منمن، روی کین، کریس وادل، تیری آنری، پت نوین، ریو فردیناند، لی دیکسون، نایجل وینتربرن، ری ویلکینز، کوبی جونز، اریک وینالدا، ایان رایت، تروور فرانسیس، اندی هینچکلیف، شاکا هیسلاپ، گرام سونس، فیل تامسون، کوین کیگان، جان بارنز، کوین کیلبین، گرام لوسو،دنی میلز، دیوید پلیت، برایان مک براید،دین استوریج، آلن اسمیث، رابی فاولر (بعضاً میهمان برنامه  Match Of The Day)، دنی مرفی (بعضاً میهمان برنامه  Match Of The Day) و جیمی کرگر هستند. 

برخی هم اعتقاد دارند که چهره هایی مثل جوی بارتون، ونسان کمپانی، خوان ماتا، پیتر چک، آسمیر بگوویچ، تیم هاوارد، برد فریدل و جاناتان والترز به علت درک بالای فوتبالی، فن بیان قوی و خوش قلم بودن از شانس زیادی برای ورود به این عرصه برخوردارند.

محمدرضا شعاعی

4464