گفت‌وگوی جالب سرمربی آلمانی تیم ملی بسکتبال: در ایران باید اعصاب قوی داشت

گفت‌وگوی جالب سرمربی آلمانی تیم ملی بسکتبال: در ایران باید اعصاب قوی داشت

وبسایت رسمی برنامه نود - سرمربی آلمانی تیم ملی بسکتبال، این روزها لیگ برتر را زیر نظر دارد. او این هفته برای شرکت در یک برنامه ویژه تلویزیونی به نام "ملاقات با بسکنبال" راهی کشورش می‌شود. درک بائرمن مهمان ویژه این برنامه خواهد بود.

به گزارش سایت نود، سرمربی 59 ساله تیم ملی بسکتبال ایران، موفق‌ترین سرمربی تاریخ بسکتبال کشورش به شمار می‌رود. او 9 بار قهرمان لیگ این کشور شده و سرمربی تیم‌های ملی روسیه و لهستان بوده است. پایگاه خبری gameplan در آستانه سفر بائرمن به آلمان با او درباره رازهای موفقیتش در طول 30 سال مربیگری حرفه‌ای گفت‌وگو کرده:

تقریبا 30 سال است که در بسکتبال حضور دارید. راز این ماندگار بودن چیست؟

انعطاف‌پذیر بودن برای یک سرمربی بسیار مهم است. بعضی‌ها وقتی تغییری ایجاد می‌شود می‌توانند با آن مطابق شوند ولی بعضی‌ها نمی‌توانند. دسته اول فشار بسیار کمتری تحمل می‌کنند. من هنوز از بودن در جریان رقابت برای پیروزی لذت می‌برم و خودم را بخشی از یک سیستم درحال پیشرفت می‌بینم. امیدوار بودن به یاد گیری یکی از نکات مهم زندگی است.

شما در کشورهای مختلفی زندگی کرده‌اید. چطور خود را برای چندمین بار، برای سازگار شدن با فرهنگ و شرایط جدید آماده می‌کنید؟

سعی می‌کنم در نزدیک شدن به نقاط مهم فرهنگی که می‌خواهم با آن‌ها آشنا شوم پیش‌قدم باشم. کتاب و صحبت کردن درباره یک فرهنگ جدید کمک زیادی می‌کنند اما هیچ‌کدام از آن‌ها جای تجربه رو در رو را نمی‌گیرن. مثلا در ایران اختلاف فرهنگی بسیار زیاد بود. به محض اینکه وارد یک کشور جدید می‌شوید باید خود را با شرایط تطبیق بدهید و خود را به سطح همه چیزهایی که با شما در ارتباط است برساتند. اینکه بخواهید جواب هر سوالی را براساس دانش خودتان پیدا کنید غیرممکن است.در ضمن باید حساس صبور باشید در غیر این صورت فقط به خودتان آسیب می‌زنید.برای مثال در ایران برنامه‌ریزی برای آینده آنقدر مطرح نیست. باید اعصاب قوی و زمان مناسب داشته باشید تا بتوانید تمرین‌هایی که ریشه عمیقی دارند را تغییر دهید.

به نظر می‌رسد سرمربیگری تیم ملی ایران بزرگترین چالش دوران‌ حرفه‌ای شما بوده.

بزرگترین چالس دوران حرفه‌ای من روسیه بود. در "ولگورگاد" باید با مشکلات زیادی روبرو میشدم. اینکه رئیس باشگاه خودش بسکتبال بازی می‌کند و می‌خواهد یکی از نفرات تیم باشد اصلا موقعیت راحتی نیست. در آن تیم من 6 بازیکن آمریکایی و 6 بازیکن روسیه‌ای داشتم. هویت تیمی اصلا وجود نداشت. در اولین قدم سردسته هر دو گروه را به جلسه‌ای دعوت کردم و برایشان توضیح دادم که رفتارشان چه تاثیری منفی روی عملکرد تیم دارد. بالاخره یک روز فهمیدند که دلیل عملکرد ضعیف‌شان رفتارهای آن‌هاست و مشکل حل شد.

چطور بازیکن‌هایی با شرایط اجتماعی و فرهنگی متفاوت را برای انجام یک کار واحد کنار هم نگه می‌دارید؟

احترامی که هر مربی در تیمش به دست می‌آورد به شایستگی و لیاقت خودش بستگی دارد. شما باید راه‌های مناسبی پیدا کنید تا بتوانید با هم ارتباط برقرار کنید؛ ارتباط رو در رو و صادقانه حتی در موقعیت‌های سخت. وقتی یک سرمربی می‌تواند با شخصیت غیر ورزشکار بازیکنش ارتباط برقرار کند، درب‌ها برای برقراری ارتباط مناسب بازی می‌شود.

اگر متوجه شوید رهبری شما در یک گروهی زیر سوال رفته چطور با آن برخورد می‌کنید؟

باید همیشه نبض تیم را در اختیار داشته باشید. باید از تغییرات تیم قبل از اینکه به مشکل جدی تبدیل شوند خبر داشته باشید. تمایل به ایجاد تغییر در خودتان هم دقیقا به اندازه یک مکالمه چهره به چهره با کسی کا با او به مشکل خورده‌اید مهم و موثر خواهد بود. ضمن اینکه بعضی وقت‌ها به هرحال یک تصمیم یا یک تنبیه بخشی از بسکتبال است. تناسب و وضوح همیشه مهم هستند.

چه درس مهمی از بازیکن‌هایی که سرمربی آن‌ها بوده‌اید گرفته‌اید؟

زمانی که در لورکوزن بودم با تماشای "کلینتون وییلر" گارد راس تیمم یاد گرفتم چطور در فشار بسیار زیاد ریلکس باشم. بازیکن دیگری که بسیار روی من تاثیر گذاشت درک نویتسکی بود. روش و میزانی که او تلاش می‌کرد به شدت من را تحت تاثیر قرار دارد.

شما 9 بار قهرمان آلمان شده‌اید. چطور با موفقیت کنار می‌آیید و آن را تکرار می‌کنید؟ چطور از موانع عبور می‌کنید؟

موفقیت برای من یک تسکین است چون به من ثابت می‌کند توانسته‌ام یک چالش را پشت سر بگذارم. من هرگز موفقیت‌ را یک پیروزی شخصی نمی‌بینم. هیچ عکسی از خودم با هیچ‌کدام از جام‌های قهرمانی که به دست آورده‌ایم ندارم.هوشمندانه این است که در مواجهه با موانع خونسردی خود را از دست ندهید. باید بررسی و مشکل اصلی را پیدا کنید. بعد از آن باید بفهمیم که تیم در ماه آینده به چه چیزهایی نیاز دارد. آیا به یک لگد محکم نیاز داریم تا به خودمان بیاییم؟ آیا باید در رفتارهایمان تغییری ایجاد کنید یا به یک تغییر تاکتیکی و استراتژیک نیاز داریم؟

هدف بعدی شما چیست؟

به شدت معتقدم که اگر کارتان را به خوبی انجام دهید، موقعیت‌ها و موفقیت‌ها ایجاد می‌شوند. دقیقا به همین دلیل است که هیچ‌وقت روی جزئیات آینده کاری‌ برنامه ریزی نمی‌کنم.

39046