واکاوی دلایل اوج‌گیری پرسپولیس در دو سال اخیر

واکاوی دلایل اوج‌گیری پرسپولیس در دو سال اخیر

به گزارش "ورزش سه"، از آخرین قهرمانی پرسپولیس در لیگ برتر 8 فصل گذشته و این تیم بعد از آن در هر فصلی حضور یافت از رسیدن به تکرار عنوان قهرمانی دور ماند. در این فصول گاهی آنها در آستانه سقوط هم قرار گرفتند تا در اتفاقی جالب توجه در ابتدای حضور برانکو ایوانکوویچ گفته شود یکی از بندهای قرارداد او منوط به حفظ پرسپولیس در لیگ برتر باشد!

با این حال برانکو ایوانکوویچ در اواخر فصل سیزدهم هدایت سرخپوشان را برعهده گرفت و این تیم کجدار و مریز به کار خود با بقا در لیگ پایان داد. با حضور برانکو ایوانکوویچ در راس هدایت این تیم به نظر می رسید آنها در لیگ پانزدهم با اهداف بزرگتری گام به مسابقات بگذارند و البته بدشانسی‌های ابتدای فصل آنها را از هدف کاملا دور کرد و درگذشت کاپیتان این تیم نیز به نظر می‌رسد پایان کار آنها در فصل پانزدهم باشد. با این حال بعد از درگذشت هادی نوروزی آنها با شوک از این اتفاق و اتحاد بالا توانستند تا ثانیه های پایانی لیگ یکی از دو شانس مسلم کسب عنوان لقب گیرند و در نهایت روی گل شماری آن را به استقلال خوزستان واگذار کردند. این مساله در فصل جدید برای آنها متفاوت دنبال شد؛ سرخپوشان با تجربه ای که از فصل گذشته گرفته بودند موفق شدند با مدیریت بالا در مسابقات خود حاضر شوند و کمترین شانس را به حریف دهند و در نهایت با استراتژی جالب توجه به صدر جدول تکیه بزنند. شاید آنها در قیاس با فصل گذشته در همین مقطع که آمار 29 گل دریافتی و 29 گل زده را ثبت کرده بود تفاوت زیادی در شیوه بازی خود ایجاد کرده باشند و از تیم سراپا حمله و گلزن فاصله داشته باشند اما با مدیریت در گل خوردن خود توانسته اند امتیازات مناسبی را نیز کسب کنند که آنها را در صدر جدول قرار داده است.

باید دید چه تفاوت‌هایی در فصول گذشته و این دو فصل باعث شده تا سرخپوشان اکنون امیدوارانه تر به قهرمانی امیدوار باشند.

ثبات مدیریت مهمترین اصل این موفقیت را می‌توان به ثبات مدیریت نسبت داد. پرسپولیس در بدترین شرایط خود نیز هرگاه ثبات مدیریتی را حفظ کرده از بسیاری از اتفاقات بد دور مانده است. مدیریت فعلی پرسپولیس که کار خود را از لیگ پانزدهم به همراه این تیم استارت زده با حمایت مناسبی از سوی دولت و هواداران همراه شده و تصمیمات مناسبی نیز در این مدت اتخاذ کرده که منجر به کسب موفقیت برای آنها شده است. تمدید قرارداد با برانکو ایوانکوویچ، تجهیز محل تمرین سرخپوشان، تمدید قرارداد با بازیکنان که منجر به حفظ ستاره های این تیم شد، کسب منابع مالی برای برنامه ریزی اهداف این باشگاه، تسویه حساب به موقع با بازیکنان که مانع از ایجاد جنجال و حواشی شد از جمله اقدامات مدیریتی مناسب توسط مدیران جدید باشگاه بود که توانست سرخپوشان را تا به اینجای فصل در بهترین شرایط خود نگه دارد.

خریدهای موفق مدت ها بود که هواداران به حضور بازیکنان درجه دوم در باشگاه خود عادت کرده بودند و معیار خاصی برای جذب بازیکن وجود نداشت. همین مساله باعث شد تا آنها در فصول گذشته کمترین سهمیه را در تیم ملی به خود اختصاص دهند و در نهایت پرسپولیس از حضور بازیکن طراز اول خالی شود. مدیریت باشگاه در فصل گذشته با جذب محسن مسلمان، کمال کامیابی نیا و رامین رضاییان و تمدید قرارداد با فرشاد احمدزاده گام اول را در این زمینه برداشت. آنها در نهایت به ستاره هایی گمنامی که اکنون به تیم ملی نیز رسیده اند فضای کار دادند تا محمد انصاری در این باشگاه موفق به رشد شود. این فصل اما متفاوت تر برای پرسپولیس دنبال شد. آنها که با توجه به شرایط مالی مناسب راحت تر در بازار نقل و انتقالات حضور می یافتند خیلی زود علیرضا بیرانوند را به ترکیب خود اضافه کردند و در ادامه نیز به سراغ سیدجلال حسینی و وحید امیری رفتند. آرام طبع و ربیع خواه نیز در سید دوم خریدهای موفق این باشگاه محسوب می شدند که البته کاتالیزور قوی و مدیریت مناسب برخی بازیکنان را برای حضور در این باشگاه با در بسته مواجه کرد تا اعتبار و احترام به پرسپولیس اولویت جذب بازیکنان شود. به گونه ای این پروسه در پرسپولیس ادامه یافت که رامین رضاییان که مسلما 3 باشگاه مطرح بعد از بازگشت او از ترکیه به دنبال او بودند با پذیرفتن شروط باشگاه و کم کردن مبلغ قراردادش بار دیگر به لیست شاگردان برانکو ایوانکوویچ راه یافت.

برانکو ایوانکوویچ سرمربی کروات پرسپولیس با سابقه کسب عناوین قهرمانی و موفقیت در لیگ های کرواسی، عربستان و چین و ... و تجربه موفقیت آمیز به همراه تیم ملی خیلی زود توانست نظریه و استراتژی خود را در باشگاه تثبیت کند و حمایت ها را نسبت به خود جلب کند. برانکو ایوانکوویچ به همراه کادرفنی خود با ارایه فوتبال مدنظر هواداران و نتیجه گرا توانست شرایط را به سود پرسپولیس بازگرداند. مهمترین مساله در این ارتباط را می‌توان دور شدن مدعیان نیمکت پرسپولیس دانست. پیش از برانکو ایوانکوویچ بسیاری از پیشکسوتان و مربیان خود را محق حضور روی نیمکت این تیم می دانستند اما عملکرد فنی و فوتبال ارائه شده از سوی این مربی باعث شده تا خیلی‌ها جرات بیان این مساله را نداشته باشند و حمایت خود را از کادرفنی اعلام کنند. سرمربی کروات پرسپولیس اکنون در طول عمر دوساله خود روی نیمکت این تیم از نظر عملکرد و نتیجه گیری توانسته خیلی از رکوردها را بشکند و طلسم های این باشگاه را هم باطل کند. عدم پیروزی در تبریز، اصفهان، اهواز و ... برتری قاطع و بدون حرف و حدیث برابر استقلال و به کارگیری فوق العاده از شاگردانش او را به یک مربی دست نیافتنی تبدیل کرده است.

تامین منابع مالی مناسب باشگاهداری دولتی و تامین منابع مالی از بخش خصوصی یکی از دغدغه‌های فوتبال ما محسوب می‌شود که خیلی از مدیران را با مشکل مواجه کرده است. پرسپولیس طی سالیان گذشته بیشترین لطمات را بابت نداشتن منابع مالی مناسب پشت سر گذاشته است. هر چند در ابتدای حضور طاهری نیز این باشگاه با مشکلاتی از این دست همراه بود اما سرپرست سرخپوشان در نهایت توانست از میان طرح های مالی رسیده به شریک تجاری امروزش تکیه کند و اکنون پرسپولیس نه تنها در پرداخت مطالبات بازیکنان و هزینه های روزمره اش شرایط مناسبی را پشت سر می گذارد، بلکه توانسته مشکلات خیلی از پرونده های دردسرساز و منتهی به کسر امتیاز را نیز برطرف کند. در این میان نباید از حمایت مالی هواداران در همراهی این طرح مالی چشم پوشی کرد که برای اولین بار توانستند همراه با تیم خود در کسب نتایج آن موفق عمل کنند.

حمایت هواداران هواداران پرسپولیس این روزها تنها نام باشگاه را فریاد می زنند و ستاره های این تیم، یک باشگاه هستند. دیگر خبری از باندگیری و جبهه گیری های سابق نیست و هر هوادار خواهان حضور ستاره مدنظر خود در این تیم نیست و همه آنها با حمایت قاطع از سرمربی و سیاست های باشگاه هم مسیر با موفقیت های آن هستند. نمونه بارز این مساله را در برخورد برانکو ایوانکوویچ با مهدی طارمی و رامین رضاییان به عینه می توان مشاهده کرد که حق هرگونه اعتراض از سوی این بازیکنان گرفته شد و شاید اگر در مقطعی دیگر این اتفاق رخ می داد، ستاره های پرسپولیس با حضور روی جلد روزنامه ها و رسانه ها به ایجاد حواشی می پرداختند و در نهایت تاثیر منفی آن روی تیم رخ می داد اما اکنون نه تنها این بازیکنان چاره ای جز سکوت نداشتند بلکه با همراهی هواداران عطش فراوانی برای بازگشت به ترکیب تیم نشان دادند.

دوری از حواشی ترکیب پرسپولیس را بیشتر بازیکنان جوان تشکیل داده اند که مستعد هرگونه حاشیه ای هستند. با این حال کمترین میزان ایجاد و انتشار حاشیه از این بازیکنان را شاهد بودیم. دیسیپلین مناسب کادرفنی و مسوولان باشگاه در ایجاد این شرایط بی تاثیر نبوده است.