گزارش/ لوشامپیونه، سرزمین عجایب

گزارش/ لوشامپیونه، سرزمین عجایب

ظاهرا امسال پاری‌سن‌ژرمن کار آسانی برای رسیدن به استانداردهای مارسی ندارد.

 به گزارش کاپ، در میان هیاهوی لیگ‌های انگلیس، ایتالیا، آلمان و اسپانیا، لیگ دسته اول فرانسه از شدت کم‌توجهی تنگی نفس گرفته؛ هر چند شاید این دیده نشدن هم نوع توفیق اجباری برای ندیدن آن همه تساوی بدون گل است!

به هرحال چه قبول کنید و چه نپذیرید، حداقل در فصل جاری لیگ فرانسه هیجان‌انگیز شده. نیس هر چند سرانجام در هفته دوازدهم شکست خورد اما آنقدر خوب امتیاز جمع کرده که در حضور غول‌هایی مانند موناکو و پاری‌سن‌ژرمن در صدر باشد. علاوه بر تیم جنوبی، امسال گنگان و رن هم عملکرد خوبی داشته‌اند.البته به نظر نمی‌رسد شانسی برای حفظ رتبه‌های فعلی (چهارم و پنجم) داشته باشند اما به هر حال یک خطر واقعی و  معادله‌ای تعیین‌کننده هستند.

روز بعد از باران اقتدار 

تاریخ لوشامپیونه نشان داده پس از پایان دوره اقتدار تیمی خاص در لوشامپیونه، قدرت‌های زیادی سر برمی‌آورند و برای کسب جام می‌جنگند. با یک نگاه به تاریخ این لیگ از سال 1990 تا به حال به چنین حقیقتی دست می‌یابیم. با پایان اقتدار المپیک مارسی و تبعید این تیم به لیگ دسته دو به خاطر اثبات تبانی و ارشا، طی 8 فصل، 6 تیم مختلف قهرمان لیگ شدند؛ پاری‌سن‌ژرمن، نانت (2 بار)، اوسر، موناکو (2 بار)، لانس و بوردو. با شروع قهرمانی‌های متوالی لیون ( این تیم هر 7 قهرمانی تاریخ خود در لیگ را به شکل متوالی کسب کرد!) دیگر قدرت تازه‌ای ظهور نکرد اما با پایان این دوره، بار دیگر اتفاق سال‌های قبل رخ داد. این بار حدفاصل قدرتنمایی شیرها تا اوج‌گیری و قهرمانی پاری‌سن‌ژرمن، طی 4 فصل، 4 تیم بوردو، مارسی، لیل و مون‌پولیه جام قهرمانی لوشامپیونه را بالای سر بردند.

حالا با فروش زلاتان و حضور اونای امری به جای بلان در نقش سرمربی، پاریسی‌ها آن اقتدار گذشته را ندارند و چه طعنه‌آمیز که مثل 3 برهه قبلی در اولین فصل افول قهرمان مطلق، چند مدعی مانند نیس، موناکو و رن برای جام تلاش می‌کنند! نیس اگر به قول بالوتلی، مهاجم ایتالیایی‌اش مدعی بماند و تا پایان راه در صدربماند، علاوه بر اولین قهرمانی لیگی تاریخ خود، پاری‌سن‌ژرمن را از رسیدن به دستاورد 5 قهرمانی دشمن دیرینه‌اش، المپیک مارسی بازمی‌دارد و به تیم هم‌منطقه‌ای خود لطف می‌کند. فراموش نکنید در این لیگ عجیب هر اتفاقی ممکن است؛ حتی پنجمین قهرمانی متوالی پاری‌سن‌ژرمن یا اولین قهرمانی 16 سال اخیر موناکو که در این سال‌ها حتی رنج حضور در دسته دوم را هم به جان خریده است.