خواندنی های آماری آرسنال - تاتنهام؛ اسارت خانگی توپچی ها مقابل دشمن قدیمی

خواندنی های آماری آرسنال - تاتنهام؛ اسارت خانگی توپچی ها مقابل دشمن قدیمی

وبسایت رسمی برنامه نود - دربی شمال لندن در هفته یازدهم لیگ برتر با تساوی تیم های آرسنال و تاتنهام خاتمه یافت. نگاهی متفاوت خواهیم داشت به این بازی از دریچه آمار و ارقام

به گزارش وبسایت نود، پس از بازگشت هری کین، تیم تاتنهام در کمال غافلگیری توانست یک بازی بسیار خوب را در ورزشگاه امارات مقابل دشمن دیرین یعنی آرسنال ارائه دهد و نباید گفت که این بازی مساوی شد بلکه بهتر است بگوییم آرسنال در این بازی نباخت. گل به خودی کوین ویمر که باز هم با ارسال مسوت اوزیل در اواخر نیمه اول درون دروازه تاتنهام قرار گرفت، یک اتفاق بر خلاف جریان بازی بود هر چند که شاگردان مائوریسیو پوچتینو در اوایل نیمه دوم، گل تساوی را از روی نقطه پنالتی توسط هری کین به ثمر رساندند تا برای اولین بار در دوران مربیگری آرسن ونگر، آرسنالی ها طی 5 بازی متوالی لیگ برتر مقابل تاتنهام پیروز نشوند. همچنین، مائوریسیو پوچتینو نیز ضمن حفظ رکورد شکست ناپذیری خودش مقابل آرسنال و رکورد شکست ناپذیری تیمش در فصل جاری لیگ برتر، تبدیل به اولین مربی تاریخ باشگاه تاتنهام شد که در 5 رویارویی نخست مقابل آرسنال، شکست نخورده است.

نکته عجیب این است که برای بیست و سومین بار در تاریخ رویارویی های این دو تیم در لیگ برتر، تیمی که گل نخست بازی را می زند، در نهایت به پیروزی دست پیدا نمی کند. توپچی ها توانسته اند در 43 بازی از 44 دیدار اخیر مقابل تاتنهام در کلیه رقابت ها، حداقل یک گل به ثمر برسانند. تاتنهام نیز طی 15 بازی اخیر مقابل آرسنال در لیگ برتر، کلین شیت نداشته که یک رکورد در تاریخ این باشگاه است.

آرسنال در این بازی خوب کار نکرد و در اغلب دقایق مسابقه، تیم میهمان حاکم بر توپ و میدان بود ولی شاگردان آرسن ونگر طی 21 بازی اخیر لیگ برتر فقط یک بار باخته اند هر چند که در این بازی، به شکست بسیار نزدیک شدند. به نظر می رسد که کابوس نوامبر سیاه همچنان بر روی تیم آرسنال سایه انداخته است.

از روزی که مائوریسیو پوچتینو روی نیمکت تاتنهام نشسته، 155 امتیاز نصیب این تیم شده و آنها از لحاظ مجموع امتیازها طی این مدت، در رده چهارم قرار گرفته اند در حالی که آرسنال با 170 امتیاز، بیشترین تعداد امتیاز در این بازه زمانی را به دست آورده است.

آمار خط دفاعی تاتنهام در این فصل از لیگ برتر بسیار تحسین بر انگیز بوده است. اسپرز تا پایان هفته یازدهم فقط 6 گل خورده در حالی که بهترین خط دفاعی لیگ پس از آنها، در اختیار چلسی با 9 گل خورده قرار دارد. البته یک روی دیگر سکه این است که تاتنهام در 7 بازی اخیر در کلیه رقابت ها پیروز نشده و به همین دلیل، اخیراً چندان مورد تمجید رسانه ها قرار نگرفته است.

تاتنهام برای اولین بار از فصل 61-1960، تا پایان هفته یازدهم لیگ، بدون شکست است. آخرین بار که این باشگاه به قهرمانی لیگ دست یافت، در همان فصل بود. آیا تاریخ برای اسپرز تکرار خواهد شد؟

بازگشت هری کین یک اتفاق بزرگ برای تاتنهام بود و حضور وی در این بازی، کاملاً کفه ترازو را به سود آنها سنگین کرد ولی مصدومیت توبی آلدرویرلد باعث شد تا کوین ویمر جانشین وی در قلب خط دفاعی تاتنهام شده و با گل به خودی، ضربه بزرگی به تیمش بزند. تصمیم پوچتینو مبنی بر استفاده از خط دفاعی 3 یا 5 نفره و اضافه شدن اریک دایر به خط دفاعی جالب توجه بود. با بازگشت دله الی و تشکیل مجدد زوج مخوف وی با هری کین، باید منتظر روزهای بهتری برای تاتنهام باشیم.

آرسن ونگر در این بازی از دو هافبک با خصوصیات تدافعی بیشتر یعنی گرانیت ژاکا و فرانسوا کوکلین استفاده کرد ولی به رغم گلزنی اولیویه ژیرو در دو بازی گذشته، باز هم وی را روی نیمکت قرار داد.

تعداد پاس های سالم؛ 303 برای آرسنال و 390 برای تاتنهام

دقت پاس؛ 70% آرسنال و 75% تاتنهام (تعداد و دقت پاس های دو تیم به طور نسبی، پایین تر از حد انتظار بود)

تعداد دریبل های تاتنهام و تعداد تکل های آرسنال بیش از حریف بود.

از لحاظ تعداد شوت و تعداد پاس، هر 3 بازیکن برتر زمین متعلق به تاتنهام بودند. بیشترین تعداد پاس توسط ویکتور وانیاما، یان فرتونگن و اریک دایر به ترتیب با 50، 49 و 48

لورن کوشیلنی و شکودران مصطفی دو دفاع وسط آرسنال در این بازی، مجموعاً 11 دفع توپ، 14 دوئل و 4 تکل را به ثبت رسانده و همچون خط دفاعی تاتنهام، نمره قبولی گرفتند.

الکسیس سانچز در کارهای هجومی نا امید کننده ظاهر شد؛ 2 شوت که داخل چارچوب نبود، 36 پاس و دقت پاس 64%

هری کین 3 شوت زد که یکی تبدیل به گل شد، 15 پاس و دقت 67%، موفقیت در 6 نبرد تن به تن و 2 دفع توپ، 3 بار لو دادن توپ (هری کین هنوز با روزهای اوج فاصله زیادی دارد) وی با گلزنی در این بازی، تعداد گل هایش در دربی شمال لندن را به 5 رسانید تا در کنار گرت بیل، بهترین گلزن تاتنهام در تاریخ این دربی در لیگ برتر باشد. هری کین در 15 تقابل اخیر با باشگاه های لندنی در لیگ برتر، 15 گل زده است!

تک گل آرسنال، دومین گل به خودی در تاریخ رویارویی های این دو تیم در لیگ برتر بود. جالب این که با روییدن این دو گل، دربی شمال لندن تبدیل به پُر گل ترین مسابقه بین دو تیم از شروع لیگ برتر تاکنون شده است. تاکنون 139 گل در مسابقه آرسنال و تاتنهام در لیگ برتر (از فصل 93-1992) شاهد بوده ایم.

تا پیش از این بازی، بیشترین تعداد گل زده آرسنال در تاریخ لیگ برتر در مقابل اورتون با 42 گل بود ولی توپچی ها توانستند برای چهل و دومین بار دروازه تاتنهام را در لیگ گشوده و بدین ترتیب، نام دشمن دیرین را در کنار نام اورتون با 42 گل دریافتی قرار بدهند.

دست کاری صفحات فوتبالی ویکیپدیا به منظور ایجاد سوژه صرفاً به کشور ما اختصاص نداشته و هواداران آرسنال هم به این کار علاقه ویژه ای دارند. آنها پس از گل به خودی شیک کوین ویمر، به سراغ صفحه ویکیپدیا وی رفته و تیم کنونی اش را به آرسنال تغییر داده و در متن معرفی این بازیکن، از او به عنوان طرفدار مخفی آرسنال نام بردند!

*کلیه آمار و ارقام از وبسایت رسمی مسابقات، opta و squawka مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

4464