خواندنی های آماری چلسی - اورتون؛ تیمی برای قهرمانی

خواندنی های آماری چلسی - اورتون؛ تیمی برای قهرمانی

وبسایت رسمی برنامه نود - این روزها کمتر تیمی توانایی رقابت با چلسی اوج گرفته را دارد. آبی ها در هفته یازدهم لیگ برتر، یکی از بهترین بازی های خود تا اینجای فصل را مقابل اورتون به معرض گذاشتند. نگاهی متفاوت به این بازی از دریچه آمار و ارقام

به گزارش وبسایت نود، چلسی موفق شد در دیدار خانگی هفته یازدهم با نتیجه مقتدرانه 5-0 مقابل اورتون پیروز شود. ادن هازارد دو گل زد، دیگو کاستا یک گل و یک پاس گل، پدرو رودریگز یک گل و دو پاس گل. علاوه بر مثلث رویایی هازارد-پدرو-کاستا، شاهد درخشش مارکوس آلونسو، نمانیا ماتیچ و داوید لوئیز هم بودیم. چلسی در نیمه اول، یک بازی کوبنده را ارائه داد و ظرف چند ثانیه، دو بار دروازه اورتون را گشود. شاگردان رونالدو کومان نتوانستند حتی یک شوت به سوی دروازه چلسی در نیمه اول بزنند.

سیستم 3-4-3 آنتونیو کونته در این روزها، نه تنها نتیجه داده بلکه بازی های چشم نواز و هجومی را از چلسی می بینیم. آبی ها طی 22 بازی اخیر خانگی در لیگ برتر، هرگز به اورتون نباخته اند. آخرین شکست چلسی مقابل اورتون در استمفورد بریج به سال 1994 باز می گردد. البته طولانی ترین رکورد شکست ناپذیری چلسی در خانه، 25 بازی بدون باخت در مقابل تاتنهام است. طولانی ترین رکورد ناکامی اورتون در زمین تیم های لیگ برتری، به همین 22 بازی بدون برد مقابل چلسی در استمفورد بریج مربوط می شود ولی تافی ها سابقه 36 بازی متوالی بدون برد در زمین ناتینگام فارست را نیز دارند.

جان تری که در تساوی 3-3 این دو تیم در فصل گذشته، دیر هنگام ترین گل لیگ برتر 16-2015 را در دقیقه 7+90 به ثمر رسانده بود، باز هم روی نیمکت ذخیره ها حضور داشت. او برای اولین بار به عنوان یار تعویضی از 11 سپتامبر به بعد، برای چلسی به میدان رفت.

کسب 3 امتیاز این بازی باعث شده تا تعداد امتیازهای چلسی در مقایسه با همین مقطع فصل گذشته، بیش از 2 برابر شود. اما اورتون طی 12 بازی اخیر خارج از خانه در لیگ برتر، 7 بار باخته است.

چلسی برای اولین بار از آگوست 2010 به رکورد 5 کلین شیت پیاپی در لیگ برتر دست یافت. خط دفاعی سه نفره آبی ها با داوید لوئیزِ اوج گرفته، بسیار آهنین به نظر می رسد. وقتی به ارزش کار خط دفاعی چلسی در این بازی پی می بریم که بدانیم تیم اورتون، یک خط حمله مخوف را با روملو لوکاکو مهاجم سابق چلسی و یانیک بولاسی در اختیار دارد.

تا پیش از این بازی، اورتون بهترین خط دفاعی در فصل جاری لیگ برتر را تا پایان هفته دهم در اختیار داشت و بهترین عملکرد خط دفاعی تافی ها در 10 هفته نخست، طی 19 سال اخیر به ثبت رسیده بود. دریافت 5 گل از چلسی، همه این آمارها را نقش بر آب کرد.

عملکرد دیگو کاستا مقابل اورتون کم نظیر است. او طی 4 رویارویی مقابل اورتون در لیگ برتر، 4 گل زده و 5 پاس گل داده است. 65 بازی در لیگ برتر و 41 گل برای دیگو کاستا باعث شده تا وی تبدیل به ششمین بازیکنی شود که با چنین سرعتی، از مرز 40 گل در لیگ برتر عبور می کند. در دیدار فصل گذشته این دو تیم در جام حذفی، دیگو کاستا برای اولین بار در فوتبال انگلیس کارت قرمز گرفت هر چند که تصاویر تلویزیونی ثابت کرد که او بازیکن اورتون را گاز نگرفته است. 9 گل و 3 پاس گل برای کاستا در فصل جاری لیگ برتر!

ادن هازارد که طی 31 بازی فصل گذشته لیگ برتر فقط 4 گل زده و حتی ناکامی هایش در امر گلزنی، سوژه ای برای سختن جوک از سوی هواداران تیم های رقیب شده بود، طی 11 هفته نخست لیگ برتر، 7 گل به ثمر رسانده است.  وی که در هفته گذشته توانسته بود برای اولین بار در لیگ برتر، طی 3 بازی متوالی گلزنی کند، این بار توانست برای اولین بار در عمر ورزشی اش، طی 4 بازی متوالی لیگ (لیگ 1 فرانسه و لیگ برتر انگلیس) دروازه حریفان را بگشاید.

چلسی در 5 بازی اخیر؛ 5 برد، 5 کلین شیت، 16 گل زده و صفر گل خورده. آنها در فصل گذشته لیگ برتر فقط 5 برد خانگی داشتند ولی تا پایان هفته یازدهم این فصل، 5 برد خانگی به دست آورده اند. آبی ها پس از برد عجیب مقابل آرسنال در مارس 2014، هرگز هیچ تیمی را با اختلاف 5 گل یا بیشتر در لیگ برتر شکست نداده بودند. این است آقای آنتونیو کونته!

کونته سرمربی چلسی در 4 بازی اخیر لیگ برتر، حتی یک بار هم ترکیب اصلی تیمش را تغییر نداده است.

تا دقیقه 57، چلسی 4 شوت داخل چارچوب دروازه اورتون زد که هر 4 شوت تبدیل به گل شد!

رونالد کومان تصمیم گرفت که از خط دفاعی 5 نفره استفاده کند اما عملکرد فجیع خط دفاعی اورتون و آشفتگی آن باعث شد تا از دقیقه 36 و با تعویض برایان اویدو، دوباره به همان دفاع 4 نفره کلاسیک بازگردد.

22 شوت برای چلسی و اما تعداد شوت های اورتون؟ مجموع تعداد شوت های داخل و خارچ چارچوب و بلوکه شده و نشده و شوت های داخل و خارج چارچوب اورتون=1 !!! فقط یک شوت برای اورتون که آن شوت هم خارج از چارچوب بود! تنها شوت اورتون در دقیقه 71 زده شد و برای اولین بار از ژانویه 2013، تیم حریف توانست حتی یک شوت به سوی دروازه چلسی در نیمه اول بزند.

616 پاس برای چلسی و دقت 90%

بیشترین تعداد پاس در این بازی به سزار آزپیلیکوئتا با 91 پاس اختصاص داشت، نمانیا ماتیچ و انگولو کانته با 79 و 70 پاس در رده های بعد

فیل جاگیلکا، شیموس کولمن و اشلی ویلیامز سه مدافع اورتون در مجموع 18 دفع توپ، 10 تکل و 15 نبرد تن به تن داشتند ولی باز هم اورتون 5 گل خورد!

بیشترین تعداد گل های خورده اورتون در لیگ برتر، در ورزشگاه های اولدترافورد و استمفورد بریج است. (48 گل خورده)

این بازی تنها پنجمین بازی بود که تیم های تحت هدایت کونته با 5 اختلاف گل یا بیشتر به پیروزی رسیدند.

آقای رونالد کومان مرحمت کرده و در پایان بازی فرمودند که چلسی تیم بهتری بود!

4464