پیش بازی آرسنال - تاتنهام؛ یک دشمنی دیرین در شمال لندن + دیباچه بازی

پیش بازی آرسنال - تاتنهام؛ یک دشمنی دیرین در شمال لندن + دیباچه بازی

وبسایت رسمی برنامه نود - گل سر سبد بازی های هفته یازدهم لیگ برتر انگلیس، بزرگ ترین دربی لندن است؛ آرسنال- تاتنهام ملقب به دربی «شمال لندن»

به گزارش وبسایت نود، دیدار تیم های آرسنال و تاتنهام در چارچوب هفته یازدهم لیگ برتر انگلیس، ساعت 15.30 روز یکشنبه 16 آبان 1395 در ورزشگاه امارات به قضاوت مارک کلتنبرگ برگزار خواهد شد. آرسنالی ها پس از شکست هفته اول مقابل لیورپول، هیچ باختی را در فصل جاری لیگ برتر تجربه نکرده و طی دو ماه اخیر، یک تیم بسیار آماده نشان داده و طی 12 بازی اخیر در کلیه رقابت ها، 11 بار پیروز شده اند. توپچی ها پس از برد قاطعانه چلسی مقابل اورتون در همین هفته، با 23 امتیاز به رده سوم جدول سقوط کرده اند ولی با توجه به توقف منچستر سیتی، یک پیروزی مقابل تاتنهام کافی است تا شاگردان آرسن ونگر را به صدر جدول برساند.

از طرف دیگر، تاتنهام علی رغم نتایج نامناسب در لیگ قهرمانان اروپا، تنها تیم بدون باخت در فصل جاری لیگ برتر محسوب شده و بهترین شروع آنها در تاریخ لیگ برتر به همین فصل مربوط می شود. شاگردان مائوریسیو پوچتینو با 20 امتیاز در رده پنجم جدول حضور داشته و در صورت شکست آرسنال، با این تیم هم امتیاز خواهند شد. تاتنهام طی 6 بازی اخیر در کلیه رقابت ها، حتی یک برد هم نداشته است.

باخت اخیر تاتنهام در ومبلی مقابل بایر لورکوزن، فشار انتقادها علیه نتایج اروپایی این تیم را افزایش داده و یاران پوچتینو برای جبران آن شکست دردناک، چاره ای جز درخشش مقابل آرسنال ندارند. رقابت و یا بهتر است بگوییم دشمنی دیرین این دو تیم لندنی، یکی از جنجالی ترین دربی های فوتبال بریتانیا محسوب می شود و به «دربی شمال لندن» موسوم است. آرسنال به طور سنتی، هرگز نتایج خوبی در ماه نوامبر نمی گیرد. تاتنهام نیز تاکنون با پوچتینو به آرسنال نباخته است.

چکیده ای از تاریخچه دربی شمال لندن:

اولین دیدار در تاریخ رویارویی های این دو تیم لندنی به نوامبر 1887 مربوط می شود که تا حدود دقیقه 75 با برتری 2-1 تاتنهام در جریان بود ولی به علت تاریکی هوا، آن بازی نیمه تمام ماند!

اولین بازی رسمی تیم های آرسنال و تاتنهام در لیگ، مربوط به سال 1909 است که با برتری 1-0 آرسنال به پایان رسید.

رقابت و کُری های این دو باشگاهی از روزی آغاز شد که آرسنال در سال 1913 به ورزشگاه هایبری مهاجرت کرد و در فاصله 4 مایلی از ورزشگاه وایت هارت لین، به همسایگی تاتنهام در شمال لندن در آمد. اولین دربی تحت عنوان «شمال لندن» یک بازی خیریه برای افراد جنگ زده در سال 1914 بود.

نقطه شروع دشمنی این دو باشگاه به علت یک اتفاق عجیب در سال 1919 بود. اتحادیه فوتبال تصمیم گرفت که تعداد تیم های لیگ دسته اول را به اندازه دو تیم دیگر افزایش بدهد و به همین دلیل، حضور چلسی را که در همان فصل به عنوان تیم نوزدهم جدول به دسته پایین سقوط کرده بود، دوباره ابقاء کرد. اما برای انتخاب دومین تیم، یک اتفاق عجیب رخ داد. مسئولان اتحادیه می خواستند از بین تیم بیستم جدول لیگ دسته اول (تاتنهام) و تیم های سوم تا پنجم لیگ دسته دوم، انتخاب کنند. آرسنال در همان فصل، تیم ششم لیگ دسته دوم شده بود ولی به علت اشتباه در شمارش تفاضل گل، به عنوان تیم پنجم وارد فهرست تیم های کاندیدا برای حضور در لیگ دسته اول گردید. سپس در رأی گیری، تعداد آرای آرسنال بیشتر از تاتنهام بود و بدین ترتیب، آرسنال جانشین تاتنهام در دسته اول شد و از همان روز، دشمنی آنها نیز کلید خورد. بعدها و در سال 1980، مسئولان اتحادیه اعتراف کردند که در محاسبه تفاضل گل آرسنال مرتکب اشتباه شده اند!!!

هواداران آرسنال در تقویم خود، یک روز خاص به نام «روز سن تاترینگام» دارند، روزی که حضور آرسنال در جدول لیگ در رده ای بالاتر از تاتنهام قطعی می شود. فصل گذشته، یکی از شیرین ترین سن تاترینگام های آرسنال در تاریخ ثبت شد. در تقویم هواداران تاتنهام، به مناسبت برد 3-1 تیم محبوبشان مقابل آرسنال در نیمه نهایی جام حذفی در 14 آوریل 1991، هر سال در همین روز، جشنی بر پا شده و به نام «روز سن هاتسپر» شناخته می شود.

هواداران آرسنال را Gooners (برگرفته از لقب باشگاه؛ Gunners یا توپچی ها) و هواداران یا بازیکن های تاتنهام را yid یا yiddo می نامند.

بهترین گلزن تاریخ دربی شمال لندن، امانوئل آدبایور است. وی 10 گل در این دربی زده و جالب این که در هر دو تیم بازی کرده و برای هر دو تیم در این دربی، گلزنی کرده است.

هواداران آرسنال پس از گل اخیر لورکوزن به تاتنهام توسط کوین کمپل، شروع به ساختن جوک و تمسخر تاتنهام کردند زیرا آرسنال هم یک بازیکن به نام کوین کمپل در اختیار دارد که امسال قرض داده شده است. البته کوین کمپل لورکوزن اهل اسلوونی و کوین کمپل آرسنال اهل کاستاریکا است. 

جدایی سول کمپل از تاتنهام و حضور مستقیم در آرسنال، جنجالی ترین نقل و انتقال بازیکن بین این دو باشگاه بود. ویلیام گالاس و روهن ریکتس به همراه سول کمپل تنها بازیکن هایی هستند که طی 39 سال اخیر، به طور مستقیم بین آرسنال و تاتنهام مبادله شده اند.

نکات آماری بازی:

آرسنال در 4 دربی اخیر شمال لندن در لیگ برتر، پیروز نشده و 3 تساوی و یک باخت را در کارنامه دارد. توپچی ها در دوران مربیگری ونگر هرگز در 5 دیدار متوالی لیگ برتر مقابل تاتنهام، در راه رسیدن به پیروزی، ناکام نشده اند ولی در صورت عدم شکست تاتنهام در این بازی، برای اولین بار چنین اتفاقی برای یاران ونگر رقم خواهد خورد. از طرف دیگر، مائوریسیو پوچتینو در صورت کسب امتیاز در این بازی تبدیل به اولین مربی تاریخ باشگاه تاتنهام می شود که در 5 حضور نخست در دربی شمال لندن، شکست نمی خورد. (دربی هایی که در چارچوب لیگ برتر است)

این بازی به وقت بریتانیا، در موعد ظهر برگزار می شود. جالب این که آخرین بار که دربی لندن در ظهر برگزار شد، در همین ماه نوامبر بود. آن بازی در نوامبر 2004، با نتیجه عجیب 5-4 به سود آرسنال در وایت هارت لین به پایان رسید.

توپچی ها در 43 دیدار اخیر با تاتنهام در کلیه رقابت ها، فقط در یک بازی نتوانستند گلزنی کنند. تاتنهام طی 14 رویارویی اخیر با آرسنال در لیگ برتر، موفق به ثبت کلین شیت نشده که طولانی ترین رکورد از این حیث در تاریخ لیگ برتر است.

آرسنال در 20 بازی اخیر لیگ برتر فقط یک بار باخته است. آنها در 26 دیدار خانگی اخیر با تاتنهام در کلیه رقابت ها، تنها یک بار شکست خورده و 15 بار پیروز شده اند. تنها برد تاتنهام در زمین آرسنال، به برتری 3-2 در سال 2010 باز می گردد که تیم میهمان با گل دقیقه 90 یونس کابول توانست به پیروزی 3-2 دست یابد. در آن بازی، تاتنهام بازی 2-0 باخته را با برد 3-2 عوض کرد و پس از 17 سال آزگار، آرسنال را شکست داد.

تاتنهام برای اولین بار از فصل 91-1990، طی 10 هفته نخست لیگ شکست نخورده است. در آن فصل، تاتنهام به مقام دهم لیگ دست یافت.

یکی از دلایلی که باعث شده تاتنهام علی رغم شکست ناپذیری تا پایان هفته دهم، از صدر جدول دور باشد، مساوی های متعدد این تیم است. نیلوفرهای سفید یک خط دفاعی بی نظیر در این فصل دارند که طی 10 بازی فقط 5 گل خورده است. در تاریخ لیگ برتر، فقط 10 تیم وجود دارند که تا پایان هفته دهم، 5 گل یا کمتر دریافت کرده اند.

هیچ تیمی دوست ندارد که گل اول این بازی را بزند زیرا در 23 رویارویی آنها، هر تیمی که گل اول را به ثمر رسانده، در نهایت پیروز نشده است که از این حیث، یک رکورد منحصر به فرد در تاریخ لیگ برتر محسوب می شود.

وضعیت بازیکن های دو تیم:

انتظار می رود که هکتور بیرین پس از رفع مصدومیت، به ترکیب آرسنال برگردد. حضور تئو والکات، سانتی کازورلا و ناچو مونرئال در هاله ای از ابهام قرار دارد. کایرن گیبس نیز به علت مصدومیت کتف، احتمالاً غایب خواهد بود. پر مرتساکر، دنی ولبک و لوکاس پرز مصدوم و در این بازی غایب هستند اما محرومیت 3 جلسه ای گرانیت ژاکا خاتمه یافته است. شاید آرون رمزی به ترکیب اصلی آرسنال بازگردد و الکس آکسلید چمبرلین نیمکت نشین شود.

برای تاتنهامی ها یک خبر خوب و یک خبر بد وجود دارد. توبی آلدرویرلد مدافع آهنین تاتنهام به علت مصدومیت، قطعاً این بازی را از دست داده ولی بهترین خبر برای آنها، بازگشت هری کین است. چه تقدیر جالبی بوده که بازگشت هری کین از مصدومیت نسبتاً طولانی، مقارن با دربی شمال لندن باشد. کیفیت بازی تاتنهام در غیاب کین، چند درجه افت کرده بود. حضور موسی دمبله و اریک لاملا در هاله ای از ابهام قرار داشته و موسی سیسوکو نیز آخرین جلسه محرومیت خود را سپری می کند. در غیاب آلدرویرلد، به نظر می رسد که پوچتینو مجدداً از اریک دایر به عنوان مدافع وسط و زوج یان فرتونگن استفاده نماید. در صورت حضور دنی رُز و هری کین در ترکیب اصلی، باید منتظر نیمکت نشینی بن دیویس و وینسنت یانسن باشیم.

نقاط ضعف و قوت دو تیم:

خیلی قوی: قدرت تمام کنندگی و ایجاد موقعیت با توپ (آرسنال) - خلق موقعیت از فاصله دور نسبت به دروازه حریف (تاتنهام)

قوی: ایجاد موقعیت از طریق مهارت های فردی، ضد حمله، طرح حمله از طریق بال ها، توپ ربایی و دفاع در مقابل ضربات شروع مجدد (آرسنال) - طرح حمله از طریق بال ها، خلق موقعیت های گل، نبردهای هوایی، حفظ نتیجه در هنگام برتری و دفاع در مقابل ضربات شروع مجدد (تاتنهام)

ضعیف: توقف حریف در هنگام خلق موقعیت، محافظت از نتیجه، جلوگیری از اشتباه های فردی و آفساید (آرسنال) – جلوگیری از آفساید (تاتنهام)

خیلی ضعیف: جلوگیری از آفساید (آرسنال)

سبک بازی دو تیم:

آرسنال: پاس های کوتاه، ایجاد موقعیت از طریق کار با توپ، کنترل بازی در نیمه زمین حریف، حمله از میانه زمین و جناح چپ، بازی مالکانه، بازی غیر خشن

تاتنهام: حمله از جناح چپ، کنترل بازی در نیمه زمین حریف، استفاده از شوت های راه دور، بازی مالکانه، بازی خشن

از لحاظ کسب نمره در وبسایت هو اسکورد، بهترین نمره در بین بازیکن های این دو تیم به الکسیس سانچز و سون هیونگ مین تعلق دارد.

ترکیب احتمالی دو تیم از نگاه وبسایت هو اسکورد:

ترکیب احتمالی دو تیم از نگاه وبسایت گاردین:

پیش بینی نتیجه بازی از نگاه وبسایت هو اسکورد:

هواداران مشهور دو تیم:

آرسنال: پیرس مورگان، پرینس هری، راجر دالتری، راجر واترز و دیوید گیلمور (گروه پینک فلوید)، فیدل کاسترو، میک جاگر (رهبر گروه رولینگ استونز)، ملکه بریتانیا، جرمی کوربین (رهبر حزب کارگر)، دیوید میلیبند، نیک کلگ، دمی مور، جی زد، مایکل مور، آلساندرو کاستاکورتا، دیگو مارادونا، فرانس پوشکاش، هری ردنپ، تیم شروود، کریس اسمالینگ و اشلی یانگ!!!

تاتنهام: جیمی فورمن، آدام ریچمن، جسی جی، جان سنا (کُشتی)، متیو هورن، جیود لو، مایکل مک اینتایر (کمدین)

4464