نگاهی به عملکرد پیانیچ در یوونتوس؛ جانشین پوگبا خوب یا بد؟

نگاهی به عملکرد پیانیچ در یوونتوس؛ جانشین پوگبا خوب یا بد؟

وبسایت رسمی برنامه نود - یکی از مهم ترین نقل و انتقالات تابستان 2016، جدایی میرالم پیانیچ از باشگاه رم و پیوستن به یوونتوس بود که سر و صدای زیادی را به پا کرد. یوونتوس پس از جدایی پل پوگبا، به یک هافبک تمام عیار احتیاج داشت و به همین دلیل، بلافاصله پس از فروش وی، به سراغ پیانیچ رفت. آیا خرید پیانیچ تاکنون مؤثر بوده یا خیر؟

به گزارش وبسایت نود، پل پوگبا پس از درخشش در یوونتوس تبدیل به یک عنصر کلیدی در خط هافبک این تیم شد و یاران ماسیمیلیانو آلگری حتی پس از جدایی آندریا پیرلو نیز، جای خالی او را در فصل گذشته احساس نکردند. پیشنهاد اغوا کننده منچستر یونایتد به پوگبا هیچ چاره ای برای او و باشگاه یوونتوس جز پذیرفتن آن را باقی نگذاشت. هیچ نقل و انتقالی در تاریخ فوتبال سود آور تر از جدایی پوگبا از یوونتوس و پیوستن به منچستر یونایتد نبود. خرید پوگبا با مبلغی نزدیک به صفر و فروش وی با گزاف ترین مبلغ تاریخ فوتبال، برای مسئولان باشگاه یوونتوس یک معامله غیر قابل رد محسوب می شد.

اما پس از جدایی پوگبا، یوونتوس به دنبال یک جانشین خلف برای او بود و چه کسی بهتر از میرالم پیانیچ؟ در فهرست جانشین های پوگبا، نام های ریز و درشت زیادی به چشم می خورد اما دو بازیکن مهم، میرالم پیانیچ و مارک همشیک بودند که در فصل گذشته سری آ، جزو ارکان باشگاه های ناپولی و رم محسوب می شدند. ظاهر عجیب و غریب همشیک و حضور طولانی وی در ناپولی موجب انصراف یوونتوسی ها از به خدمت گرفتن وی گردید و بدین ترتیب، هیچ گزینه ای بهتر از پیانیچ ملی پوش بوسنیایی باقی نماند.

میرالم پیانیچ تقریباً همه خصوصیاتی را داشت که در تیم یوونتوس، به عنوان کمبود حس می شد. بیانکونری به دنبال هافبکی می گشت که نقاط مثبت فراوانی داشته باشد و در جمع بندی نهایی، هیچ گزینه ای بهتر از پیانیچ یافت نشد. همان طور که در انگلیس انتقادهای زیادی راجع به عملکرد نه چندان درخشان پوگبا در منچستر یونایتد شنیده می شود، در ایتالیا نیز چنین حکایتی برقرار بوده و در شرایطی که مصدومیت های فراوانی به ویژه در خط هافبک، نصیب بازیکن های یوونتوس شده، بسیاری از منتقدین می گویند که پیانیچ هنوز نتوانسته حضوری تأثیرگذار در ترکیب یوونتوس به معرض نمایش بگذارد.

اجازه بدهید که برای قضاوت بهتر درباره عملکرد پیانیچ در این فصل، به سراغ اعداد و ارقام برویم. وی در مجموع، 886 دقیقه در این فصل بازی کرده که 3 گل و 3 پاس گل را به ثبت رسانده است. تعداد گل های او بیش از هر بازیکن یوونتوس حتی گونزالو هیگوایین و پائولو دیبالا بوده و جالب این که، بیشترین تعداد پاس نیز از آنِ اوست. پیانیچ در هر دو بازی اخیر مقابل ناپولی و لیون، خوب بازی نکرد و در هر دو بازی در دقیقه 68 تعویض شد!

از لحاظ مقایسه تعداد پاس در هر بازی، تنها دنی آلوز (77 پاس) و آندریا بارزالی (57.4 پاس) بالاتر از میرالم پیانیچ (54.8 پاس) قرار گرفته اند. [آمار پاس ها تا قبل از مسابقه برگشت با لیون حساب شده است] میانگین 2.9 خلق موقعیت گل در هر بازی نیز یکی دیگر از برتری های پیانیچ نسبت به سایر هم تیمی هایش تا اینجای فصل بوده هر چند که از لحاظ کلی، تعداد خلق موقعیت های گل الکس ساندرو بیشتر است.

آمار و ارقام فوق الذکر بدین معنا نیست که پیانیچ در اوج دوران آمادگی به سر می برد اما حاوی این واقعیت بوده که این هافبک ملی پوش بوسنیایی، تا کنون نقشی مهم در ترکیب یوونتوس داشته است. یوونتوس بازی های بزرگ و دشواری را طی چند ماه آینده در پیش دارد و نه تنها پیانیچ، بلکه هیچ یک از بازیکن های این تیم هنوز به اوج دوران آمادگی نرسیده اند. وقتی که بازیکن هایی همچون جیجی بوفون و آندریا بارزالی که اساساً نیاز به تحرک فراوان ندارند، هنوز به مرز آمادگی کافی نرسیده اند، پس نمی توان از پیانیچ به عنوان یک بازیکن دینامیک و پویا، چنین انتظاری داشت.

حتی در بازی هایی که یوونتوس خوب کار نکرده مثل مسابقه با اینتر، پیانیچ با میزان دوندگی بالا، همواره در تلاش برای به جلو کشاندن تیمش بوده است. او در خط هافبک سه نفره آلگری، نقش هافبک مرکزی یعنی قلب تیم را دارد. یکی از درخشان ترین بازی هایش به اولین مسابقه ای مربوط می شود که پیراهن یوونتوس را بر تن کرد و با حضور در سمت چپ خط هافبک بیانکونری، نه تنها 54 پاس سالم از 62 پاس را به ثبت رساند، بلکه موفق به گلزنی مقابل ساسولو شد. آلگری پس از آن بازی گفته بود که پیانیچ علاقه زیادی به داشتن آزادی عمل بیشتر دارد.

پس از باخت به اینتر، آلگری سرمربی یوونتوس تصمیم گرفت که دوباره پیانیچ را به سمت چپ خط هافبک برگرداند، تصمیمی که با درخشش مجدد این بازیکن 26 ساله توأم شد. آمار وبسایت Whoscored نشان می دهد که پس از دنی آلوز، بیشترین تعداد پاس در بین بازیکن های یوونتوس از سوی پیانیچ ارسال شده است.

حتی اگر گلزنی یا پاس گل های پیانیچ مقابل تیم هایی همچون کالیاری، دینامو زاگرب، امپولی و حتی ساسولو را چندان با اهمیت تلقی نکنیم، هرگز نباید از درخشش مجدد او مقابل میلان در سن سیرو چشم پوشی کرد. هر چند یوونتوس به میلان باخت ولی پیانیچ یکی از بهترین های میدان بود و هر کاری که توانست برای جلوگیری از شکست بانوی پیر انجام داد.

هافبک سابق رم در شکست اخیر تیمش مقابل میلان، همچون همیشه در ارسال پاس موفق بود، 5 موقعیت مسلم گلزنی برای هم تیمی هایش خلق کرد، 2 تکل موفق، یک نبرد هوایی موفق و یک دفع توپ موفق داشت. از 51 پاس وی در آن بازی، 41 پاس صحیح بود. یوونتوس از طریق ضربه شروع مجدد پیانیچ، یک گل هم به دوناروما زد که توسط داور به طرز مشکوکی مردود اعلام شد.

یوونتوس در بازی رفت مقابل لیون با نتیجه 1-0 پیروز شد ولی خوب بازی نکرد. پیانیچ در ورزشگاه المپیک لیون، یکی از معدود بازیکن های خوب یوونتوس بود که 2 تکل، 2 قطع توپ و 2 خلق موقعیت داشت. سپس در بازی مقابل سمپدوریا، با یک گل و یک پاس گل و خلق دو موقعیت گلزنی دیگر، به عنوان بهترین بازیکن میدان انتخاب شد. اما بعد از چند بازی خوب، در دو دیدار اخیر یوونتوس مقابل ناپولی و لیون (بازی برگشت) عملکرد چندانی خوبی را از پیانیچ شاهد نبودیم که البته به عقیده آلگری، دلیلی جز خستگی این هافبک بوسنیایی ندارد.

وقتی که هرنانس در خط هافبک یوونتوس حضور داشته باشد، پیانیچ برای مشارکت در کارهای هجومی، دچار تردید و مکث زیادی می شود زیرا بر کسی پوشیده نیست که هرنانس از قابلیت های تدافعی زیادی برخوردار نبوده و پیانیچ نمی خواهد که با خالی گذاشتن عقب، یک خلأ بزرگ در میانه زمین پدید آید. بهترین بازی های پیانیچ در یوونتوس، طی بازی هایی بوده که ماریو لمینا در کنار او حضور داشته است اما به تازگی، کلودیو مارکیزیو «پسر یوونتوس» از مصدومیت برگشته و حتی در مسابقه برگشت مقابل لیون، در ترکیب اصلی بیانکونری به میدان رفت.

بازی اخیر با لیون را نقطه عطف شاگردان ماکس آلگری در این فصل می دانند زیرا پس از تحمل انتقادهای شدید رسانه ها، سرانجام آلگری تصمیمی دشوار را اتخاذ کرده و سیستم تیمش را از دفاع 3 نفره و 2-5-3 به 1-2-3-4 تغییر داد، همان سیستمی که غول های فوتبال اروپا از آن استفاده می کنند و آلگری در این فصل، فقط 30 دقیقه در بازی مقابل دینامو زاگرب، چنین سیستمی را در زمین پیاده کرد. در این سیستم، هیگوایین به عنوان مهاجم مرکزی از سوی بال های تیم تغذیه شده و پیانیچ نیز به عنوان هافبک هجومی ایفای نقش خواهد کرد. مارکیزیو و خدیرا هم هافبک مرکزی یوونتوس در این سیستم هستند. با بازگشت کلودیو مارکیزیو، دست آلگری باز تر شده و احتمالاً مسئولیت های معدود دفاعی هم از دوش پیانیچ برداشته می شود تا با فراغ بال بیشتر، در کارهای تهاجمی و رو به جلو مشارکت داشته باشد. اگر چه هنوز یک میرالم پیانیچ کامل را در یوونتوس ندیده ایم، ولی 4 ماه نخست حضور او در تورین نسبتاً خوب بوده و احتمالاً بهتر نیز خواهد شد.

آدام دیگبی از  bleacher report

4464