به بهانه سالگرد تأسیس یوونتوس؛ باشگاهی که تاریخ ایتالیا را تغییر داد

به بهانه سالگرد تأسیس یوونتوس؛ باشگاهی که تاریخ ایتالیا را تغییر داد

وبسایت رسمی برنامه نود - 119 سال پیش، در روز اول نوامبر 1897 تعدادی از دانش آموزهای یک مدرسه در تورین تصمیم به تأسیس یک باشگاه ورزشی گرفتند و بدین ترتیب، داستان یوونتوس شروع شد. در سالگرد تأسیس پر افتخار ترین باشگاه ایتالیایی که به «روز یوونتوس» شهرت دارد، مروری کوتاه خواهیم داشت به نحوه پیدایش باشگاهی که تاریخ فوتبال ایتالیا را تغییر داد.

به گزارش وبسایت نود، باشگاه فوتبال یوونتوس 119 سال قبل در تورین تأسیس شد. در بین اعضای مؤسس باشگاه، برادران کانفاری هم حضور داشتند که اوگنیو اولین رئیس این باشگاه بود و برادرش انریکه، خاطرات تاریخی آن را می نوشت. یوونتوس در سال 1900 به مسابقات قهرمانی فوتبال ایتالی پیوست و هنگامی که غرق در مشکلات مالی در سال 1904 بود، شخصی به نام مارسان توانست این باشگاه را از یک زمین تمرین محقر در «پیاتزا دی آرمی» به زمین آبرومندانه دیگری منتقل کند. لباس یوونتوس در آن زمان، صورتی و مشکی بود ولی در سال 1905 و به تقلید از پیراهن باشگاه انگلیسی ناتس کانتی، رنگ لباس یوونتوس به مشکی و سفید تغییر یافت.

در سال 1906، بین اعضای کادر مدیریت باشگاه، اختلاف نظر پیش آمد زیرا عده ای از آنها می خواستند که یوونتوس را از تورین به شهر دیگری منتقل کنند و به همین دلیل، آلفرد دیک رئیس وقت باشگاه به همراه چند نفر از بازیکن های برجسته، از یوونتوس جدا شده و باشگاه اف.بی.سی تورینو را تأسیس کردند که امروزه به نام تورینو شناخته می شود. از سال 1923 به بعد، این باشگاه در اختیار خاندان ثروتمند آنیلی قرار گرفت که قدیمی ترین شراکت ورزشی و همچنین اولین باشگاه حرفه ای فوتبال در ایتالیا را به ثبت رساندند. یوونتوس پس از جنوا، دومین باشگاه قدیمی در تاریخ فوتبال ایتالیا محسوب می شود که به جز فصل 07-2006، همواره در بالاترین سطح فوتبال این کشور یعنی سری آ حضور داشت. البته عنوان سری آ از سال 1929 رایج شده است.

پس از حضور ادواردو آنیلی در رأس باشگاه و حمایت کمپانی بزرگ اتومبیل سازی ایتالیا از یوونتوس، ابتدا یک ورزشگاه جدید در تورین ساخته و سپس قهرمانی های سریالی آنها در فوتبال ایتالیا شروع شد. شاکله اصلی تیم ملی ایتالیا که با مربیگری ویتوریو پوتزو به قهرمانی جام جهانی 1934 دست یافت، همین تیم یوونتوس بود. بعد از خاتمه سال های رکود باشگاه تا اواخر دهه 1940، یک مرد انگلیسی به نام جسی کاروِر رئیس این باشگاه شد و با ستاره هایی همچون عمر سیووری، جان چارلز ولزی و جامپیرو بونیپرتی یک تیم قدرتمند را ساخت.

باشگاه یوونتوس سعی کرده که همیشه نمادی از ناسیونالیسم ایتالیایی یا همان «ایتالیانیتا» باشد و شاید به همین دلیل، لوگویی به رنگ پرچم کشور ایتالیا علاوه بر لوگوی رسمی باشگاه، بر روی پیراهن این تیم مشاهده می شود. آنها به طور سنتی، مظهر موفقیت بوده و تأثیری شگرف نه تنها بر فوتبال ایتالیا، بلکه بر جامعه آن به ویژه در دهه 1930 و سال های پس از جنگ جهانی داشته اند. قاطبه هواداران یوونتوس وابسته به نحله سیاست مداران ایدئولوژی گرا و پیروان اقتصاد سوسیالیستی بودند.

یوونتوس از دهه 1920 به بعد، تبدیل به یک باشگاه بزرگ و مطرح در سطح اروپا شد و در هر 4 قهرمانی تیم ملی ایتالیا در جام های جهانی 1934، 1938، 1982 و 2006 نقشی اساسی ایفا کرد. باشگاه یوونتوس یکی از معدود باشگاه های ایتالیایی است که نه تنها در شهر خود، بلکه در سایر شهرهای این کشور نیز هواداران فراوانی داشته و در سطح دنیا هم یکی از باشگاه های محبوب به حساب می آید.

یوونتوس تاکنون 61 عنوان قهرمانی رسمی به دست آورده که شامل 32 قهرمانی لیگ، 11 قهرمانی کوپا ایتالیا، 7 قهرمانی سوپر جام ایتالیا و 11 قهرمانی در سطح قاره ای و بین المللی است. یوونتوس اولین باشگاه در تاریخ فوتبال اروپا بوده که هر 3 جام اروپایی یعنی جام باشگاه ها (لیگ قهرمانان)، جام یوفا و جام برندگان جام را فتح کرده است. جیووانی تراپاتونی یکی از بزرگ ترین مربیان تاریخ باشگاه یوونتوس، طی 10 سال توانست تورینی ها را به 13 عنوان قهرمانی مختلف رساند. یوونتوس تنها باشگاه در تاریخ فوتبال است که کلیه قهرمانی های ممکن در سطح قاره ای و جهانی (جام بین قاره ای) را فتح کرده و مطابق رده بندی فدراسیون تاریخ و آمار فوتبال، دومین باشگاه پر افتخار دنیا در قرن بیستم محسوب می شود.

امروز، 119 سال از تأسیس این باشگاه پر افتخار ایتالیایی می گذرد و آنها همچنان در کنار میلان، اینتر، رم، فیورنتینا، ناپولی و لاتزیو مشغول ساختن تاریخ فوتبال این کشور هستند.

4464