بازگشت کلن به سال های با شکوه؛ بُزهای نر در پی فتح قُله بوندس لیگا

بازگشت کلن به سال های با شکوه؛ بُزهای نر در پی فتح قُله بوندس لیگا

وبسایت رسمی برنامه نود - باشگاه اف.سی کلن یکی از قدرت های سنتی فوتبال آلمان بین دهه های 1960 تا 1980 میلادی بود ولی پس از آن، دچار افت فاحشی شد. بزهای نر در فصل جدید، پس از 24 سال خود را در جمع بالانشین های بوندس لیگا می بینند. آنها به قدری خوب کار کرده اند، که حتی برخی از هواداران این باشگاه، دم از قهرمانی بوندس لیگا می زنند!

به گزارش وبسایت نود، بسیاری از علاقه مندهای فوتبال در کشور ما، باشگاه اف.سی کلن را به عنوان باشگاه سابق خداداد عزیزی می شناسند و کمتر چیزی درباره پیشینه بزرگ این باشگاه آلمانی می دانند. روزگاری که خیلی هم دور نیست، آنها در فوتبال آلمان یکه تازی می کردند. تونی شوماخر، وولفگانگ اووِراث، پیر لیتبارسکی، هنس وایزوایلر، دیتر مولر، کلاوس آلوفس، آنتون پولستر و لوکاس پودولسکی برخی از ستاره های مشهور تاریخ باشگاه کلن هستند. باورتان می شود که کلن، روزگاری بزرگ ترین باشگاه فوتبال آلمان بود؟

شهر کارناوال ها؛ بُزی که شهره شهر شد!

به نظر می رسد که سال های سرد و بی حاصل برای کلن رو به پایان است. آنها در دو دهه اخیر، با 5 سقوط به دسته پایین، آسانسور بوندس لیگا بودند و بزرگ ترین افتخارشان، حضور در بوندس لیگای یک و بقا در بالاترین سطح فوتبال آلمان بود. این سقف همه مطالبات هواداران کلن محسوب می شد البته نمی توان گفت همه هواداران زیرا هنوز بسیاری از آنها که روزهای شکوه کلن را به خاطر می آورند، زنده بوده و به چیزی کمتر از بازگشت به قله های رفیع فوتبال آلمان نمی اندیشند.

شهر کلن را به عنوان شهر «کارناوال های خیابانی» می شناسند. در یکی از همین کارناوال ها، یک بز در مراسم سیرک آورده شد و چون در آن زمان، هنس وایزوایلر نماد باشگاه کلن بود، این بز را «هنس» نامیدند! هنس وایزوایلر که سال ها در کلن بازی می کرد، بعدها مربی این تیم شد.  به هر حال، از آن به بعد، باشگاه کلن با لقب «بزهای نر» شناخته می شود و معمولاً در بازی های خانگی این تیم، یک بز به عنوان نماد به ورزشگاه آورده می شود. تاکنون 8 بز طی این سال ها، نقش نماد باشگاه کلن را داشته و در حال حاضر، بزی به نام «هنس هشتم» از سال 2006 چنین عنوان نمادینی را دارد.

سال های شکوه و عظمت

در تاریخ باشگاه کلن به ویژه در دهه های 60، 70 و 80 میلادی، افتخارات بزرگی به ثبت رسیده است. آنها در آن زمان که هنوز «بزهای نر» نبودند، در اولین دوره برگزاری بوندس لیگا در فصل 64-1963 به قهرمانی رسیدند تا عنوان «اولین فاتح بوندس لیگا» تا ابد به باشگاه کلن تعلق یابد. کلن به عنوان نماینده آلمان در جام باشگاه های اروپا هم درخشید و در مرحله یک چهارم نهایی به لیورپول برخورد کرد. آن بازی 3 بار تکرار شد و در نهایت، لیورپول به لطف «شیر یا خط» به مرحله بعد راه یافت. حتی در پرتاب سکه هم، اتفاق عجیبی افتاد و اولین سکه پرتاب شده، به صورت عمودی روی زمین گیر کرد تا تکلیف در دومین پرتاب سکه مشخص شود!!!

کلن در دهه 1960 به قهرمانی در جام حذفی آلمان هم دست یافت و در اوایل دهه 1970، توانست در 4 فینال جام حذفی حاضر شده ولی در 3 فینال شکست خورد. دهه 1970 میلادی برای کلنی ها یک دهه با شکوه بود که آنها را در کنار بوروسیا مونشن گلادباخ و بایرن مونیخ در ردیف بزرگ ترین تیم های بوندس لیگا قرار می داد. کلن یکی از 4 باشگاه آلمانی بوده که توانسته در یک فصل، به «دو گانه» دست یابد. آنها در آخرین هفته های مانده به برگزاری جام جهانی 1978، به قهرمانی توأم بوندس لیگا و جام حذفی (DFB Pokal) رسیدند.

افتخار آفرینی  های کلن در دهه 1980 میلادی نیز ادامه یافت، وقتی که این تیم قهرمان جام حذفی 1983 شده و به فینال جام یوفا 1986 رسید هر چند که به رئال مادرید باخت. کلن متخصص شکست در فینال ها بود و در این سه دهه متمادی که از آنها یاد کردیم، نایب قهرمانی های زیادی را به دست آورد. آخرین حضور قدرتمندانه بزهای نر در بالاترین سطح فوتبال آلمان به کسب مقام نایب قهرمانی بوندس لیگا در دو فصل منتهی به دهه 1980 تحت هدایت کریستوف دام و همچنین نایب قهرمانی جام حذفی 1991 است. آخرین حضور کلن در مسابقات اروپایی به فصل 92-1991 مربوط می شود. (جام اینترتوتو را محاسبه نکرده ایم)

پایان سال های سرد سکوت و رکود با صدرنشینی 19 ساعته!

از اوایل دهه 1990 به بعد، روزهای باشکوه باشگاه کلن به پایان رسید و بزهای نر، 5 بار به دسته پایین سقوط کرده و برگشتند. هواداران اف.سی کلن برای بازگشت به صدر فوتبال آلمان با 18 تغییر سرمربی، سال هایی پر از مرارت و رنج را تحمل کردند تا این که فصل 17-2016 شروع شد. پیتر اشتوگر سرمربی اتریشی کلن توانسته بود که پس از مدت ها، با کمک یورگ اشماتکه تیمی را ببندد که بدون دغدغه در بوندس لیگا 16-2015 ماندگار شد و هواداران کلن به تیمشان افتخار می کردند که بالاخره، یک بار هم بدون عذاب و دردسر به دسته پایین سقوط نکرده است!

کلن در فصل قبل با حضور در رتبه نهم جدول بوندس لیگا، به بهترین نتیجه این باشگاه در بوندس لیگا طی 24 سال گذشته دست یافت. اما چه کسی باور می کرد که کلن در فصل بعد، چنین نتایجی بگیرد و حتی پس از 20 سال، به مدت چند ساعت در صدر جدول حضور یابد. برای آنهایی که روزهای پر طمطراق باشگاه را ندیده بودند، حضور چند ساعته «EFFZEH» در صدر جدول بوندس لیگا نیز یک اتفاق بزرگ محسوب می شد. (EFFZEH همان تلفظ اف.سی به زبان آلمانی است و اگر تلفظ به لهجه مردم کلن را هم بخواهید، آن گاه می شود EF-tsay)

در آن شب مردم کلن به عنوان شادترین شهر آلمان، دیگر نیازی به تدارک یک کارناوال خیابانی نداشتند زیرا تیم محبوبشان به قدری باعث خوشحالی آنها شده بود، که یک کارناوال خود جوش را پس از خروج از «راین انرگی اشتادیون» تشکیل دادند. تیتر اول Express:

«کلن قوی ترین تیم آلمان است ولو برای یک شب!»

هواداران آوازخوان می گفتند:

Spitzenreiter, Spitzenreiter, hey, hey

یک بیلبورد بزرگ در یکی از اتوبان های شهر کلن وجود دارد که بر روی آن نوشته شده:

یک روز این موضوع به حقیقت خواهد پیوست که ما به میلان سفر کنیم تا بازی اف.سی کلن را در آنجا ببینیم!

مردم کلن برای صدرنشینی 19 ساعته خویش چنین خوشحالی کردند زیرا 7329 روز برای فرا رسیدن این لحظه، منتظر ماندند. در آن جمعه شب زیبای 16 سپتامبر، پیتر اشتوگر سرمربی و یورگ اشماتکه مدیر فنی باشگاه کلن لبخندی مغرورانه زده و مایه شعف مردم شهر را حاصل دسترنج و تلاش خویش می دانستند.

یک تیم مدعی و بازیکن هایی که ستاره نیستند

شروع خوب اف.سی کلن در فصل جاری بوندس لیگا با تکیه بر ستاره هایی همچون تیمو هورن، یوناس هکتور و آنتونی مودست هرگز یک جرقه یا اتفاق زودگذر نیست. اگر چه ستاره های درجه یک فوتبال در کلن بازی نمی کنند، اما شاگردان استوگر به معنای واقعی، یک تیم هستند. پس از مدت ها، یکی از بازیکن های باشگاه کلن (یوناس هکتور) تبدیل به یار ثابت تیم ملی آلمان در تورنمنت بزرگی همچون یورو 2016 شد.

آنتونی مودست مهاجم ارزشمند 28 ساله فرانسوی نیز پس از شروعی نه چندان خوب و انتقاد بر انگیز با پیراهن کلن، فصل جدید را با قدرت آغاز کرده است. او تاکنون 7 گل و یک پاس گل را در بوندس لیگا به ثبت رسانده و دو شاخصه عمده دارد؛ اول این که حرکات فیزیکی اش درون زمین به ویژه در هنگام کنترل توپ یا ضربه به توپ، شباهت زیادی به یک رزمی کار به ویژه کونگ فو کار دارد و دوم این که، خوشحالی های پس از گل او، منحصر به فرد و عجیب است.

نام مودست را به خاطر بسپارید، مهاجمی که به ازای 4.5 میلیون یورو از هوفنهایم به کلن پیوست و این روزها، بسیار خوب بازی می کند. سه سال پیش، هواداران کلن از فروش آنتونی اوجا مهاجم تیمشان به برمن ناراحت بودند و استقبال زیادی از جانشین وی یعنی آنتونی مودست نکردند. اما مودست با گل های خود، دل هواداران را به دست آورد.

کلن مدعی جدید قهرمانی بوندس لیگا؛ افسانه پردازی یا واقعیت؟

کلن تا پایان هفته هفتم بوندس لیگا، شکست نخورده و بهترین شروع ممکن این باشگاه در تاریخ بوندس لیگا پس از فصل 64-1963 به ثبت رسیده است، همان فصلی که کلن را تبدیل به اولین قهرمان تاریخ بوندس لیگا کرد. در حضور بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند، هیچ تیمی حتی جرأت فکر کردن به صدر جدول را هم نمی کرد اما اف.سی کلن همه این محاسبات را به هم زد.

آنها پس از چند توقف بایرن و دورتموند طی هفته های اخیر، با برد 2-1 مقابل اینگولشتات، بهترین استفاده را کرده و هم اکنون با فاصله دو امتیازی نسبت به بایرن مونیخ پر ستاره، در رده دوم جدول بوندس لیگا قرار گرفته اند. وقتی که بایرن در کامرز بانک آرنا شهر فرانکفورت متوقف شد، بزهای نر توانستند به این غول وحشتناک فوتبال آلمان در صدر جدول نزدیک شده و 50000 نفر در راین انرگی اشتادیون آواز شادمانی سر دهند:

فکرش را بکنید، فکرش را بکنید، اینجا بهشته!

و همچنین:

Deutscher Meister FC

حتی گوینده ورزشگاه کلن نیز به سر دادن شعارهای قهرمانی توسط هواداران باشگاه واکنش نشان داد:

این شعارها فقط برای هلهله و خنده بود. هیچ یک از هواداران کلن به طور جدی چنین اعتقادی ندارند که تیمشان قادر است تا بایرن مونیخ را از صدر جدول به پایین بکشد. این شعارها محض خنده است و همگی از بازی های خوب کلن خوشحال هستند.

پیتر اشتوگر سرمربی کلن هم گفت:

این برای ما یک اتفاق جدید است که با کسب پیروزی در رده های بالای جدول باقی بمانیم. این یک چالشی است که با آن رو به رو شده ایم ولی بچه ها خیلی خوب هستند.

وقتی که از پیتر اشتوگر درباره راز موفقیت کلن پرسش می شود، یک لبخند زده و پاسخ کوتاهی می دهد:

به بازیکن ها آزادی عمل زیادی داده می شود تا هر کاری را که فکر می کنند درست است، درون زمین انجام بدهند!

سه راز موفقیت کلن؛ صمیمیت، صمیمیت و صمیمیت

توماس کسلر دروازه بان دوم کلن که زاده همین شهر است، اعتقاد دارد که بر خلاف گذشته، رفاقت و صمیمت در بین بازیکن های تیمش موج می زند و آنها ساعت های زیادی را در خارج از زمین، کنار یکدیگر صرف می کنند. مارکو هوگر هم فاش کرده که دوستی بین بازیکن های کلن در سطح خانوادگی بوده و خوشحالی های خاصی که پس از گلزنی انجام می دهند، ابتدا دسته جمعی در منزل، یک پانتومیم از کنسرت را تمرین می کنند!

مردم کلن به طور تاریخی اهل افسانه پردازی و واقعیت گریزی هستند. اگر چه واقعیت می گوید که کلن بهتر و قوی تر از بایرن مونیخ نیست اما هیچ کس نمی تواند منکر این واقعیت باشد که کلن در حال حاضر، شایسته حضور در جمع بالا نشین های جدول بوندس لیگا است.

محمدرضا شعاعی

4464