دو تیم، دو مربی، یک فوتبال

دو تیم، دو مربی، یک فوتبال

وبسایت رسمی برنامه نود - بایر لورکوزن روز سه شنبه در لیگ قهرمانان میزبان تاتنهام بود و در پایان، بازی این دو تیم پیشرو در فوتبال اروپا برنده ای نداشت.

به گزارش وبسایت نود، در اوایل ماه جاری میلادی، روگر اشمیت سرمربی بایر لورکوزن برای دیدن بازی حریفش در لیگ قهرمانان به لندن سفر کرد. آن روز تاتنهام در وایت هارت لین میزبان منچستر سیتی و پپ گوردیولا بود. اشمیت نظاره گر درخشش تیم مائوریتسیو پوچتینو بود، پوچتینیویی که به لحاظ شکل بازی تیمش و فلسفه فوتبالی اش نقاط مشترک و نزدیکی زیادی با اشمیت دارد.

گواردیولا در دوران حضورش در بوندس لیگا از سوی تیم اشمیت بیش از هر تیم دیگری اذیت شد. در 7 بازی رو در رو، اشمیت در 4 بازی از گواردیولا امتیاز گرفت، چیزی که هیچ تیم دیگری در بوندس لیگا موفق به انجام آن نشد. پس از پایان دوران حضور پپ گواردیولا در بایرن مونیخ، صحبت هایی مبنی بر نشستن اشمیت روی نیمکت تیم پر زرق برق باورایا شنیده شد اما در نهایت یک ایتالیایی کار کشته سکان هدایت این تیم را برعهده گرفت.

عصر سرد یکشنبه 2 اکتبر، هوای وایت هارت لین برای پپ گواردیولا سردتر از تمامی حاضران در استادیوم بود. مائوریتسیو پوچتینو نه تنها موفق به کسب امتیاز شد بلکه تیمش با کسب برد 2-0 اولین شکست گواردیولا در لیگ برتر را هم رقم زد. جای تعجب نخواهد بود اگر بگوییم اشمیت از دیدن بازی تیم پوچتینو لذت برده است. حملات بی پایان، فوتبالی تهاجمی، خط دفاعی بسیار بالا و تمایل زیاد به تغییر سریع از حالت دفاع به حمله به صورت اختصار شرح سبک بازی دو تیم بایر لورکوزن و تاتنهام با حضور اشمیت و پوچتینو است. دو تیم، دو مربی اما یک شیوه تقریباً یکسان در بازی.

پس از کنار گذاشتن سامی هیپیا و آخرین دوره کوتاه حضور ساشا لواندوفسکی فقید در لورکوزن، تابستان 2014 اشمیت کارش را در بایر لورکوزن شروع کرد و سعی کرد این تیم را از یک تیم منفعل به تیمی با سبکی مدرن و امروزی تبدیل کرد. شاید بتوان گفت ترکیبی از دورتموند کلوپ و بایرن مونیخ پپ.

اشمیت با لبخندی بر لب می گوید ترجیح می دهد به جای اینکه سبک و فلسفه بازی تیمش اسمی زرق و برق دار داشته باشد بازیکنانش در بهترین فرم باشند، آنگاه تیم حریف شدیداً تحت فشار خواهد بود و احساس خوبی نخواهد داشت. به جای چینش ها و خم و پیچ های تاکتیکی اشمیت ترجیح می دهد تیمش حریفان را مجبور کند تا با شیوه دلخواه لورکوزن بازی کنند.

زمانی که بازی درگیرانه و شدید باشد ما خوشحال خواهیم بود. حتی در برابر تیم هایی که ظاهراً از ما بهتر هستند، همانند بایرن مونیخ و بارسلونا که فصل گذشته در لیگ قهرمانان مقابل آن ها بازی کردیم. ما سعی می کنیم آن ها را مجبور کنیم فوتبال مورد نظر ما را بازی کنند و اگر این کار را انجام دهند معمولا بازی را می بریم.

بازی تاتنهام را دیدم. خواسته های مربی از بازیکنان و نوع بازی دلخوه این تیم فهمیدم. از مقایسه های انجام شده هیجان زده ام و منتظرم ببینم مقابل آن ها چگونه خواهیم بود. دو بازی مقابل تاتنهام چالشی بسیار بزرگ برای ما خواهد بود.

برعکس پوچتینو، اشمیت بازیکی بزرگ و موفق نبود. اشمیت در دوران فوتبالش یک هافبک تهاجمی بود که بیشتر فوتبال خود را در سطوح پایین لیگ مناطق آلمان و در ایالت نورد راین-وستفالیا سپری کرد و همزمان به عنوان یک مهندس هم کار می کرد. اشمیت درباره اولین روزهای ورودش به حرفه مربیگری فوتبال می گوید: "هرگز نمی خواستم که مربی فوتبال شوم، در شروع برای من یک تفریح و سرگرمی بود."

با این حال، اشمیت کارش را به عنوان مربی در سن 37 سالگی و در تیم دلبورکر شروع کرد. اندکی بعد و خیلی زود به عنوان سرمربی پراوزن مونستر منصوب شد و بعد از آن در پادربورن و سالزبورگ فعالیت کرد. در طول 8 سال اشمیت از یک مربی-بازیکن در لیگ های پایین آلمان موفق به کسب قهرمانی در بوندس لیگا اتریش شد. در ردبول سالزبورگ اتریش او با رالف رانگنیک ملاقات کرد، کسی که همچون اشمیت طرفدار فوتبال تهاجمی بود.

تبادل ایده زیادی داشتیم و در آن دو سال بسیار خوب با هم کار کردیم. در پایان فوتبالی متولد شد که بسیار تهاجمی تر از آن چیزی بود که رالف رانگنیک در هوفنهایم پیاده می کرد.

عملکرد چشمگیر اشمیت در اتریش بی توجه باقی نماند و بعد از دو فصل چمدان هایش را برای سفر به لورکوزن بست. در اولین حضورش در بوندس لیگا بایر لورکوزن چهارم شد، دومین فصل سوم شدند و در فصل جاری انتظار می رود بر سر مکان دوم با دورتموند و توماس توخل رقابت شدیدی داشته باشند. بایر لورکوزن شروع خوبی در فصل جاری نداشته و در حال حاضر در مکان دهم جدول بوندس لیگا قرار گرفته اند اما آن ها در اولین روزهای ماه میلادی جاری موفق شدند دورتموند را 2-0 شکست دهند.

شیوه ای که ما بازی می کنیم باعث بالا رفتن اعتماد بفنس ما شده است. فقط کسب برد برای ما مهم نیست، شکل و چگونگی کسب آن هم مهم است. بازی مقابل دروتموند پیروزی بر تیمی بسیار قوی بود و به گونه ای بازی کردیم که مردم می دانند لورکوزن می تواند بازی می کند.

اشمیت همیشه بر شیوه بازی مد نظرش اصرار و پافشاری دارد و نتیجه بازی هم باعث نمی شود اشمیت از مواضعش کوتاه بیاید. لورکوزن اکنون با اندیشه های سرمربی 49 ساله خود جلو می رود و بازیکنان این تیم در هر بازی با شیوه مد نظر سرمربی خود به میدان می روند. این چیزها را اشمیت در بازی تاتنهام هم دیده است.

هر کشور فرهنگ خود را دارد، بسیاری از تیم ها در سال های اخیر تبدیل به تیم هایی جهانی شده اند. بسیاری از بازیکنان تاتنهام بین المللی هستند، همچنین مربی آن ها. من فکر شناورتری نسبت به قضیه دارم. موافق نیستم که گفته شود این فوتبال انگلیسی است یا این یکی فوتبالی ست ایتالیایی. باید گفت این فوتبال تاتنهام است.

سه شنبه بای آرنا شاهد جدال دو فلسفه مشابه فوتبال اروپا بود. یک بازی کاملاً درگیرانه با دوندگی و پرس شدید از سوی هر دو تیم. این بازی در نهایت برنده ای نداشت اما می تواند برای هوادارن فوتبال که به این سبک بازی علاقه مند هستند یک مرجع باشد.

نوشته اشتفان بینکوفسکی برای گاردین با دخل و تصرف

7899