حسین طیبی بعد از پیوستن به تیم قهرمان جام باشگاه‌های اروپا: نماینده شایسته‌ای برای فوتسال ایران خواهم بود

حسین طیبی بعد از پیوستن به تیم قهرمان جام باشگاه‌های اروپا: نماینده شایسته‌ای برای فوتسال ایران خواهم بود

وب سایت رسمی برنامه نود- همین چند روز پیش بود که قرارداد تیم قهرمان فوتسال اروپا با یکی از بازیکنان ملی‌پوش ایرانی به گوش رسید.

به گزارش سایت نود، درست بعد از پایان رقابت‌های جام‌جهانی 2016 فوتسال بود که خبر رسید دو تیم مطرح غیرت قزاقستان و مگنوس برزیل خواهان جذب حسین طیبی، ستاره تکنیکی تیم‌ملی فوتسال ایران هستند. درخشش طیبی در کلمبیا کافی بود تا نگاه‌ها به سوی او جلب شود و مرد شماره 12 فوتسال ایران با پاسخ مثبت به پیشنهاد قهرمان اروپا قرار است به‌زودی راهی قزاقستان و تیم غیرت این کشور شود. در آستانه سفر طیبی به قزاقستان با او گفت‌وگو کردیم تا در مورد پیوستنش به تیم غیرت و همچنین اتفاقات جام‌جهانی حرف‌هایش را بشنویم.

انگار درخشش تیم‌ملی فوتسال در جام‌جهانی2016 و کسب مقام سوم جهان، بیشترین سود را برای تو داشت...

من قبل از جام‌جهانی هم پیشنهاد‌های اروپایی به‌خصوص از لیگ روسیه داشتم اما دوست داشتم در جام‌جهانی بازی کنم تا با عملکرد بهتر، پیشنهاد‌های بهتری هم دریافت کنم. خوشبختانه همین اتفاق هم افتاد و یکی از بهترین تیم‌های فوتسال دنیا و اروپا خواهان جذب من شد.

کمی از تیم غیرت قزاقستان برایمان بگو...

این تیم در حال حاضر یکی از بهترین تیم‌های فوتسال دنیا و شاید بگویم بهترین تیم فوتسال دنیا به شمار می‌رود. غیرت دو سال پیاپی قهرمان اروپا شده است و 10 بازیکن سطح اول و ملی‌پوش برزیلی را در اختیار دارد.

یعنی سطح کیفی لیگ قزاقستان آنقدر بالاست؟

اینکه بگوییم لیگ قزاقستان جزء دو سه لیگ اول دنیاست نه، ولی غیرت به همراه چند تیم دیگر، تیم‌های قدرتمندی در لیگ این کشور هستند.

شرایط مالی پیشنهاد این تیم خوب بود؟

باور کنید مسائل مالی اصلا برای من مهم نبود. مهم این بود که یکی از بهترین تیم‌های فوتسال دنیا این پیشنهاد را به من داده است. خیلی از بازیکنان مطرح دنیا علاقه‌مند به حضور در این تیم هستند. مثلا «نتو» مرد سال فوتسال جهان در سال 2015 گفته بود علاقه دارد در این تیم بازی کند.

پیشنهاد قزاقسنانی ها بعد از جام‌جهانی مطرح شد؟

درست بعد از بازی با برزیل بود که مسئولان این تیم با من صحبت کردند و خواهان جذب من شدند. کلا روز بازی با برزیل روز خوبی برای من بود. هم برابر قهرمان جهان گلزنی و به صعود ایران کمک کردم هم بعد از این بازی پیشنهاد قهرمان اروپا مطرح شد. هرچند در اواخر بازی با برزیل مصدوم شدم.

با جدایی تو فکر نمی‌کنی که تیم تاسیسات دریایی و وحید شمسایی برای ادامه لیگ دچار مشکل شوند؟

در قرارداد من با تیم تاسیسات دریایی ذکر شده بود که اگر بعد از جام‌جهانی پیشنهاد خوبی به من شود، مشکلی برای جدایی نداشته باشم. من می‌دانم که شاید تاسیسات بعد از جدایی من با توجه به شروع لیگ و پایان فصل نقل و انتقالات دچار مشکل شود اما باید به این موضوع اشاره کنم که اگر غیر از تیم غیرت هر پیشنهاد دیگری به من داده می‌شد از تاسیسات جدا نمی‌شدم. دریافت پیشنهاد از تیم قهرمان اروپا واقعا جای هیچ‌گونه فکری باقی نمی‌گذارد.

سطح این تیم واقعا آنقدر بالاست؟

غیرت بین فوتسالیست‌ها مطرح‌ترین تیم حال حاضر دنیاست. اگر همه تیم فوتسال بارسا را بیشتر به‌خاطر تیم فوتبالش می‌شناسند یا مگنوس برزیل به‌خاطر حضور فالکائو معروف شده است، این تیم به خاطر عملکرد و افتخاراتش زبانزد است.

فکر می‌کنی با درخشش تیم‌ملی در جام‌جهانی و همچنین حضور تو در تیم قهرمان اروپا، راه برای بقیه بازیکنان هم باز خواهد شد؟

بعد از جام‌جهانی خیلی از بازیکنان از لیگ‌های اروپایی مانند روسیه پیشنهاد داشتند و واقعا بازیکنان ایرانی توانایی بازی در بهترین تیم‌های دنیا را دارم. در مورد خود هم باید بگویم که من سابقه سه سال بازی در لیگ روسیه را دارم و به همراه اصغر حسن‌زاده و مصطفی نظری نمایندگان شایسته‌ای برای ایران بودیم و همیشه هم از این لیگ پیشنهاد داریم. اما قول می‌دهم بعد از پیوستن به تیم غیرت عملکرد قابل قبولی از خود بجا بگذارم و نماینده شایسته‌ای برای ایران باشم. امیدوارم با درخششم در این تیم راه را برای ورود بقیه بازیکنان به اروپا باز کنم.

تفاوت لیگ ما با لیگ‌های اروپایی در چیست؟

لیگ فوتسال ایران از لحاظ فنی هیچ مشکلی ندارد و در سطح بالایی قرار دارد؛ اما مشکل اینجاست که ما پخش مستقیم تلویزیونی نداریم و به همین خاطر اسپانسر‌ها رغبتی برای ورود به تیمداری و هزینه در لیگ ندارند. من در لیگ روسیه در تیم ششم این کشور بازی می‌کردم. این تیم واقعا امکاناتی داشت که بهترین تیم‌های فوتبال ایران هم آرزوی آن را دارند. حالا شما حساب کنید ما از دل این لیگ با این امکانات کم عنوان سوم جهان را به دست آوردیم. ما فقط خواهان این هستیم که تشکیلات‌مان از فوتبال جدا شود و اصول اولیه در این رشته رعایت شود. از دل لیگ قوی می‌شود تیم‌ملی پویایی را شاهد بود.

کمی هم در مورد شرایط تیم‌ملی در جام‌جهانی صحبت کنیم؛ از کمبود بازی‌های تدارکاتی تا کیفیت لباس‌ها و... .

در مورد بازی‌های تدارکاتی که همه شاهد بودند. ما قبل از حضور در مسابقات قهرمانی آسیا با بهترین تیم‌های جهان مانند روسیه و ایتالیا بازی کردیم و در تورنمنت گرندپریکس برزیل هم حضور داشتیم. اما برای حضور در جام‌جهانی شرایط خیلی متفاوت بود و فقط چند بازی با تیم‌های آسیایی کردیم. همین عامل باعث شد تا شروع خوبی در جام‌جهانی نداشته باشیم. در مورد لباس‌ها هم که دیگر همه حرف‌ها زده شده است.

کمی هم در مورد پاداش‌ها صحبت کن. واقعا معلوم نشده که شما چقدر پاداش گرفته‌اید؟

 ما هیچ توقعی نداریم که مثلا پاداش‌های ما با بازیکنان فوتبال یکی شود و اصلا برای پاداش گرفتن مسابقه نمی‌دهیم، فقط خواهان این هستیم که شأن ما در این رشته حفظ شود.

بیانیه‌ای هم درباره پاداش‌ها در فضای مجازی منتشر کردید...

آن بیانیه دسته جمعی بازیکنان به‌نوعی یک درددل بود. دریافت مبالغی در حد 20 هزار دلار در فضای مجازی شایعه شده بود که ما اصلا تاکنون رنگ این همه پاداش را ندیده‌ایم و فقط خواستیم دریافت این مبالغ را تکذیب کنیم. ما به عشق مردم در لباس تیم‌ملی ایران به میدان می‌رویم و شاید دعای خیر همین مردم بود که روی سکوی سوم جهان رفتیم.

در کل چقدر پاداش دریافت کرده‌اید؟

ما در طول برگزاری مسابقات جام‌جهانی دو مرحله پاداش گرفتیم. ابتدا نفری 250 دلار و بعد از آن هم نفری 1400 دلار.

قبل از جام‌جهانی فکرش را می‌کردید که روی سکو برویم؟

کادر فنی و بازیکنان تمام تلاش‌شان این بود تا به جمع چهار تیم برتر راه پیدا کنیم. اما وقتی در گروه سوم شدیم و به برزیل برخورد کردیم هیچ‌کس فکرش را نمی‌کرد که بتوانیم از سد قهرمان جهان عبور کنیم و همه ایران را حذف شده تصور می‌کردند اما با غیرت بچه‌ها، درایت کادر فنی و دعای مردم موفق شدیم نه‌تنها از سد برزیل عبور کنیم که برای اولین‌بار روی سکو هم برویم.

چه زمانی عازم قزاقستان خواهی شد؟

 طی یکی دو روز آینده به این کشور می‌روم تا در تست پزشکی شرکت کنم. لیگ این کشور از هفته آینده آغاز خواهد شد که من قطعا در بازی اول حضور ندارم.

آینده خودت و فوتسال ایران را چگونه می‌بینی؟

امیدوارم دید مسئولان به فوتسال تغییر کند و امکانات بهتر شود. اگر کمی توجه به این رشته بیشتر شود ما می‌توانیم قهرمانی جهان را هم کسب کنیم. ما فقط می‌خواهیم شأن و منزلت ما حفظ شود و توقع خاصی نداریم. در مورد خودم هم باید بگویم که تلاشم این است در لیگ قزاقستان نماینده شایسته‌ای برای کشورم باشم و عملکرد قابل قبولی در تیم قهرمان اروپا از خود بجا بگذارم.

گفت و گو از مرتضی میثاقی