همه چالش های گواردیولا در مسیر قهرمانی منچستر سیتی

همه چالش های گواردیولا در مسیر قهرمانی منچستر سیتی

وبسایت رسمی برنامه نود - منچستر سیتی فصل جاری را با رهبری پپ گواردیولا به بهترین شکل ممکن آغاز کرد و در قواره یک مدعی ظاهر شد اما هنوز هم مشکلاتی در ادامه مسیر این تیم وجود داشته که باید توسط این مربی بزرگ برطرف شوند. این مشکلات چیست و پپ برای حل آنها چه خواهد کرد؟

به گزارش وبسایت نود، منچستر سیتی طی 6 هفته نخست لیگ برتر توانست نتایج بسیار خوبی را به دست بیاورد که شاید فرا تر از حد انتظار بود. سیتیزن ها در 6 هفته نخست به 6 برد ارزشمند دست پیدا کرده و ضمن ارائه بازی های کوبنده و دلنشین، 18 گل را درون دروازه تیم های حریف قرار دادند. علاوه بر آن، شاگردهای گواردیولا در لیگ قهرمانان اروپا نیز با اقتدار از سد استوا بخارست و بوروسیا مونشن گلادباخ گذشتند اما آخرین بازی سیتی در لیگ برتر و لیگ قهرمانان اروپا با ناکامی همراه شد.

آیا سیتیزن ها وارد بحران شده اند؟

باخت 2-0 به تاتنهام در لیگ برتر و تساوی 3-3 مقابل سلتیک، همان تیمی که 7 گل از بارسلونا خورده بود. به همین دلیل، در دنیای مجازی که معمولاً همه چیز به صورت سیاه و سفید بازتاب می یابد، نتایج اخیر منچستر سیتی را یک نوع بحران توصیف کردند اما باید گفت که هرگز چنین نیست و هیچ بحرانی در این تیم به وجود نیامده است. لااقل تا اینجای فصل، فاصله زیادی برای رسیدن به بحران وجود دارد.

اما باید بگوییم که دو نتیجه اخیر منچستر سیتی بدین معناست که یک تندبادی وزیده و پنجره اتاق را باز کرده تا نوید فرا رسیدن توفان را بدهد. نتیجه؟ این که گواردیولا و یارانش نباید فریب 8 برد متوالی در شروع فصل را بخورند و به دنبال برطرف کردن مشکلات تیم منچستر سیتی باشند. چه مشکلاتی؟ روش های درمان؟

آیا منچستر سیتیِ فصل جاری با تیم فصل گذشته شباهت دارد؟ پرسشی هولناک برای هوادارهای باشگاه!

فراموش نکنیم که منچستر سیتی در 5 بازی نخست خویش در فصل گذشته لیگ برتر نیز به 5 برد پیاپی دست یافت و 11 گل را درون دروازه حریفان قرار داد و حتی یک گل هم دریافت نکرد. در مقام مقایسه باید بگوییم که تفاضل گل منچستر سیتی تا پایان هفته پنجم در فصل گذشته، بهتر از تفاضل گل این تیم طی همین مدت از فصل جاری بود. فرجام منچستر سیتی با مانوئل پیگرینی در فصل گذشته را به خاطر می آورید؟ یک تیم سرد و بی روح که در اواخر فصل برای کسب سهمیه صعود غیر مستقیم به لیگ قهرمانان اروپا تلاش می کرد.

هر چه که از فصل می گذشت، رخوت و سستی بیشتر بر اردوی منچستر سیتی تحت رهبری مانوئل پیگرینی حاکم می شد که برخی از کارشناس ها، شخصیت بیش از حد آرام و متین این مهندس اهل شیلی را عامل چنین وضعیتی می دانستند ولی هیچ کس درباره پپ گواردیولا نمی تواند چنین چیزی بگوید و نام این مربی پر شور را با رخوت و سستی پیوند بدهد. البته که هواداران سیتی حق دارند تا بابت وضعیت تیم خود و احتمال تکرار وقایع فصل پیش، نگران باشند.

دی بروینه؛ همه کاره تمام عیار سیتی

تساوی مقابل سلتیک و شکست از تاتنهام پس از مصدومیت همسترینگ و غیبت کوین دی بروینه رقم خوردند. گزارش ها حاکی است که دی بروینه پس از رفع مصدومیت، به بازی آتی تیمش مقابل اورتون خواهد رسید. شاید برای پپ و یارانش، دغدغه ای به مراتب بزرگ تر از اورتون وجود داشته باشد و آن دغدغه چیزی نیست جز رویارویی با بارسلونا در دور بعد لیگ قهرمانان اروپا که یک جدال حیثیتی برای مرد کاتالونیایی در مقابل تیم سابقش محسوب می شود.

نقش کوین دی بروینه در منچستر سیتی بسیار مهم است. او طی مصاحبه ای گفته که نقش خودش و داوید سیلوا در تیم، انجام وظایف «هشت آزاد» است یا به عبارت دیگر، نقش بازی ساز (playmaker) ولی با این تفاوت که هر دو وظیفه دارند به عقب هم برگشته و به هافبک دفاعی تیمشان کمک کنند. بنابراین می توان درک کرد که نقش دی بروینه چقدر کلیدی است و غیبت او چه زیان بزرگی برای سیتی خواهد بود. وابستگی بیش از حد به دی بروینه یک آفت بزرگ در تیم منچستر سیتی است به ویژه این که بازیکنی همچون ایلکای گوندوعان را در اختیار دارند. بدون شک، این ملی پوش آلمانی برای جبران خلأ ناشی از غیبت دی بروینه، هیچ چیز کم ندارد.

درس های عبرت پپ از شکست مقابل تاتنهام

یکی از اشتباه های عجیب و غریب گواردیولا در شکست مقابل تاتنهام، استفاده از فرناندو در کنار فرناندینیو و داوید سیلوا در خط هافبک بود. پپ برای افزایش قوای فیزیکی تیمش به منظور مقابله با قدرت بالای تاتنهام در ایجاد پرس، از این حربه استفاده کرد ولی این تصمیم منجر به کاهش قدرت کار با توپ توسط یاران سیتی در میانه زمین شد.

منچستر سیتی در بازی های لیگ برتر فقط یک بار موفق به ثبت کلین شیت شده است. آیا این وضعیت دفاعی برای تیمی که قصد قهرمانی دارد، کافی خواهد بود؟

طی 19 فصل اخیر لیگ برتر، فقط یک تیم قهرمان وجود دارد که به طور میانگین، یک گل یا بیشتر دریافت کرده است. به عبارت دیگر، تعداد گل های دریافتی تیم های قهرمان در ادوار مختلف لیگ برتر، به جز یک مورد، همواره کمتر از 38 می باشد. به عنوان مثال، لستر سیتی طی 38 بازی فصل گذشته فقط 36 گل دریافت کرد و 15 کلین شیت را به ثبت رساند. در فوتبال مدرن، ثبات خط دفاعی شرط اول قهرمانی است و پپ گواردیولا باید به این موضوع دقت بیشتری داشته باشد.

روش بازی سیتی تاکنون بر مبنای ریسک پذیری بالا بوده است. خط دفاعی سیتی روی توپ های سانتر شده از جناحین دچار ضعف بوده و کلودیو براوو علی رغم توانایی های بالا در پا به توپ شدن و سایر ویژگی های مثبت، گاهی اوقات روی توپ های هوایی ارسالی دچار ضعف می شود. در ضمن، جان استونز و نیکولاس اوتامندی نیز هنوز به درک متقابل از یکدیگر نرسیده اند.

پس از شکست مقابل تاتنهام، زمزمه هایی شنیده می شود که پپ گواردیولا از عملکرد دو مدافع کناری تیمش راضی نیست و به دنبال استخدام دو بازیکن بهتر در سمت راست و چپ خط دفاعی است. انتظار می رود که با همین داشته ها نیز، به تدریج و با گذشت زمان، خط دفاعی سیتی بهتر شده و بازیکن ها به درک متقابل از یکدیگر و همین طور درک بهتر از اندیشه های مربی جدید خود دست پیدا کنند.

منتقدین همیشگی: پپ هیچ هنری نکرده! ؛ آیا پپ هیچ هنری نکرده؟

منتقدین هوشمند پپ گواردیولا معتقدند که تیم او تا پایان هفته هفتم، هنری نکرده زیرا 4 تیم چسبیده به قهر جدول و همچنین تیم سیزدهم جدول را شکست داده است. تنها پیروزی مهم سیتی تاکنون، در داربی شهر منچستر در ورزشگاه اولدترافورد و مقابل منچستر یونایتد بوده که برخی هم اعتقاد دارند منچستر یونایتد نیز فعلاً تیم ناهماهنگی است و اسیر مشکلات پیرامون وین رونی. به هر حال، منتقدین همیشه بهانه ای برای انتقاد دارند ولی پپ گواردیولا باید علاوه بر درک واقعیت های تیمش، به رویکرد خویش در جمع سیتیزن ها ادامه بدهد.

منچستر سیتی در بازی مقابل تاتنهام، فقط 3 شوت داخل چارچوب زد و تعداد شوت های داخل چارچوب برای تیم حریف، 4 بود. در واقع نصف شوت های داخل چارچوب برای تاتنهام تبدیل به گل شد. از این آمار می توان نتیجه گرفت که اختلاف دو تیم زیاد نبود و تاتنهام فقط قدرت تمام کنندگی بیشتری داشت اما با تماشای جریان کامل بازی، کاملاً به استیصال شاگردهای پپ مقابل پوچتینو پی خواهیم بُرد.

یکی دیگر از ویژگی های تیم های تحت هدایت پپ گواردیولا این است که این مربی همواره از تعطیلات بازی ملی یا تعطیلات زمستانی به طرز بهینه ای استفاده کرده و روش بازی تیمش را تغییر می دهد. شاید هدف اصلی سیتی، قهرمانی لیگ باشد ولی حل مشکلات دفاعی در صدر فهرست اولویت های پپ قرار می گیرد.

برگرفته از  bleacher report

4464