ده سال پس از رسوایی اریکسون؛ بازخوانی ماجرای شیخ قلابی!

ده سال پس از رسوایی اریکسون؛ بازخوانی ماجرای شیخ قلابی!

وبسایت رسمی برنامه نود - نگاهی خواهیم داشت به رسوایی موسوم به «شیخ عرب قلابی» پس از 10 سال، که در نهایت منجر به جدایی زودتر از موعد اسون گوران اریکسون سوئدی از مربیگری تیم ملی انگلیس شد. سم والاس نویسنده Daily Telegraph این رویداد تاریخی را که در زمان وقوع، بسیار پر سر و صدا شده بود، برای ما روایت می کند.

به گزارش وبسایت نود، وقتی که به 10 سال قبل باز می گردیم و صفحات News of the World را ورق می زنیم، به ماجرای رسوایی اسون گوران اریکسون و شیخ قلابی عرب برخورد می کنیم. این داستان به روزهایی مربوط می شود که هنوز برکسیت، بانک های ورشکسته انگلیسی و شبکه های اجتماعی وجود نداشت و از همه مهم تر، هنوز خبری از شیخ های عرب واقعی در فوتبال انگلیس نبود.

مظهر محمود همان خبرنگاری بود که تک تک سکانس های این فیلم را خلق کرد. در این ویدئو که به طور مخفیانه از اسون گوران اریسکون سرمربی وقت تیم ملی انگلیس ضبط شده بود، ولی ادعا می کرد که یک شیخ عرب بسیار ثروتمند به دنبال خرید باشگاه استون ویلا بوده و در صورت موفقیت اریسکون با انگلیس در جام جهانی 2006، پیشنهاد 5 میلیون پوند خالص از سوی این شیخ عرب به منظور هدایت تیم استون ویلا دریافت خواهد کرد.

آن شیخ عرب، کسی نبود به جز مظهر محمود خبرنگار یک نشریه زرد! او چه مقدار باید به اسون گوران اریکسون مشروبات الکلی می داد تا سرمربی تیم ملی انگلیس در پی متقاعد کردن دیوید بکام برای زندگی در بیرمنگام و امضای قرارداد با استون ویلا باشد؟ چگونه اریکسون به این نتیجه رسید که آنتون فردیناند ممکن است با استعداد تر از برادر خویش باشد؟

اگر چه بخش هایی از این دیالوگ بر اساس یک دسیسه شکل گرفت. اگر به دنبال یافتن یک سوء استفاده مالی هستید، باید گفت که به مبلغی بیش از 300 هزار پوند فکر نکنید، همان مبلغی که اریسکون ادعا می کرد به اندازه حقوق تورد گریپ دستیار وی است. یک رسوایی واقعی فقط به خاطر مبالغ بسیار ناچیز در قبال چنین مسئولیت بزرگی. پس از افشاگری های محمود، دو یکشنبه گذشت تا این که اتحادیه فوتبال در 23 ژانویه اعلام کرد اریکسون پس از جام جهانی 2006، از شغل خویش به عنوان سرمربی سه شیرها کنار می رود.

برایان بارویک مدیر اجرایی اتحادیه فوتبال انگلیس در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که با اریکسون به توافق رسیده تا پس از پایان جام جهانی 2006 و زودتر از اتمام قرارداد، نیمکت تیم ملی انگلیس را ترک کند.  این مربی سوئدی تا پایان یورو 2008 با اتحادیه قرارداد داشت ولی به تازگی فاش کرده که با برایان بارویک در یک جلسه خصوصی و دوستانه به توافق رسیده تا بدون دریافت یک پنی، از مسئولیت خویش کنار برود. سپس اریسکون به عنوان اولین مربی غیر بریتانیایی، به منچستر سیتی رفت ولی پس از یک فصل توسط تاکسین شیناواترا برکنار شد. دقیقاً دو ماه پس از برکناری اریسکون، باشگاه منچستر سیتی به دست «شیخ واقعی» افتاد!

فردای همان روز، چهره مضطرب اریکسون توجه همگان را به خود جلب می کرد. مردی که همیشه سیمای سرد و بی احساسی داشت، مردی که در مقابل سیل انتقادات رسانه ها بی تفاوت بود، این بار شرم و ناراحتی به وضوح در چهره اش مشاهده می شد. اما پس از گذشت 10 سال از این حادثه پر سر و صدا، این بار نوبت مظهر محمود بود که اسیر یک رسوایی شود. تولیسا کونتوستالووس یکی از خواننده های پاپ مشهور که چندی قبل از مظهر محمود خبرنگار جنجالی شکایت کرده بود، سرانجام توانست وی را محکوم کند.

دادگاه به علت «تلاش برای انحراف مراحل دادرسی و پرداخت رشوه» از جانب محمود و راننده اش، این خبرنگار را محکوم کرد. آن طور که شواهد و قرائن نشان می دهند، محمود علاوه بر جریمه نقدی باید به زندان هم برود. البته هنوز مراحل دادگاهی وی بابت اتهام مواد مخدر ادامه داشته و تولیسا خودش را در این پرونده بی گناه می داند.

اریکسون طی مصاحبه ای با Daily Telegraph و پس از 10 سال، درباره رسوایی موسوم به «شیخ قلابی» با صراحت بیشتری صحبت کرده و آن خاطره تلخ را بدترین اتفاق در تمام دوران کار خویش می داند:

همیشه گفته ام که بهترین شغلی که در دوران مربیگری داشتم، رهبری تیم ملی انگلیس بود. نمی خواهم درباره آن اتفاق در حال حاضر و یا بعداً صحبت کنم زیرا بسیار دردناک بود. آن اتفاق  به طور ویژه ای از طریق دروغ پراکنی شکل گرفت. اگر او به زندان بیفتد، من خیلی خوشحال خواهم شد چون او کارهای بسیار بدی را علیه افراد مختلف انجام داده است.

سرمربی سوئدی اسبق تیم ملی انگلیس معتقد است که قضاوت اتحادیه فوتبال پس از آن اتفاق، بسیار مشکوک بود در حالی که اتحادیه می توانست صبر و تحمل بیشتری در قبال او داشته باشد. اریسکون طی 5 سال و نیم که سکان هدایت نسل طلایی و مملو از ستاره سه شیرها را در دست داشت، هرگز فرا تر از مرحله یک چهارم نهایی طی 3 تورنمنت نرفت. بسیاری از کارشناس های فوتبال می گفتند که اریکسون بهترین تیم ملی انگلیس را از لحاظ مهره و ستاره پس از جام جهانی 1990 در اختیار دارد و به همین دلیل، انتظارات از او بسیار بالا بود هر چند که پس از افتضاح انگلیس در یورو 2008، خیلی از هواداران تیم ملی انگلیس حسرت دوران این مرد سوئدی را خوردند.

به هر حال نمی توان رسوایی اریکسون را با الردایس قابل مقایسه دانست. اریکسون هرگز قصد نداشت که قوانین اتحادیه فوتبال انگلیس را دور بزند و فقط می خواست به دیوید بکام زنگ زده و از فواید زندگی در شهر بیرمنگام با او صحبت کند که به سختی می توان آن را در زمره یک عمل غیر قانونی گنجانید. در آن زمان، در صفحه اول همان نشریه ای که مظهر محمود برای آن کار می کرد، درخواست حقوق اریکسون از باشگاه استون ویلا با حروف بزرگ چاپ شد؛ «5 میلیون پوند خالص»! مبلغی که بسیار بیشتر از حقوقی بود که این باشگاه به دیوید اولری سرمربی بعدی خود پرداخت می کرد. دقت کنید که طی این 10 سال، برای تک تک کارکترهای این داستان چه اتفاقاتی افتاده و هر کدام از آنها چه سرنوشت های متفاوتی داشته اند:

استون ویلا در رده نوزدهم چمپیونشیپ قرار گرفته، مظهر محمود به زندان محکوم شده، دیوید اولری در این 10 سال هیچ شغلی در فوتبال اروپا نداشته، اسون گوران اریکسون هدایت تیم گمنام شانگهای اینترنشنال پورت را در لیگ چین با حقوق «4 میلیون پوند خالص» در هر سال بر عهده دارد، ولی یک چیز هنوز تغییر نکرده؟ بله! اتحادیه همچنان با رسوایی یک سرمربی دیگر سه شیرها (منظور سم الردایس) درگیر است!

4464