خواندنی های هفته پنجم بوندس لیگا؛ سوغاتی سه امتیازی بایرن از شمال، تکرار معکوس سرنوشت برای یاران نوری

خواندنی های هفته پنجم بوندس لیگا؛ سوغاتی سه امتیازی بایرن از شمال، تکرار معکوس سرنوشت برای یاران نوری

وبسایت رسمی برنامه نود - هفته پنجم بوندس لیگا با برگزاری 9 بازی و پیروزی مجدد تیم های مدعی به پایان رسید. نگاهی متفاوت خواهیم داشت به بازی های هفته پنجم بوندس لیگا

به گزارش وبسایت نود، بازی های هفته پنجم بوندس لیگا 17-2016 با نتایج متفاوتی خاتمه یافت. بایرن مونیخ و دورتموند باز هم موفق به شکست تیم های حریف شدند، شالکه و هامبورگ باز هم شکست خوردند و برمن با مربی ایرانی تبار خود، کُپی برابر اصل شکست تراژیک هفته چهارم را تبدیل به یک برد دراماتیک در هفته پنجم کرد.

بوروسیا دورتموند 3-1 فرایبورگ

رافائل گوئررو پرتغالی و لوکاش پیشچک لهستانی برای دومین بازی متوالی گلزنی کردند، گونزالو کاسترو در دومین بازی متوالی، پاس گل داد و اوبامیانگ نیز دروازه فرایبورگ را گشود تا تعداد گل های دورتموند طی 4 بازی اخیر به عدد 20 برسد.

دورتموند طی 11 رویارویی اخیر با فرایبورگ، 11 برد را به دست آورده است. 24 بازی خانگی متوالی بدون باخت برای دورتموند و رسیدن به رکوردی که 13 سال قبل با ماتیاس زامر رقم خورده بود.

نیمکت نشینی کریستین پولیسیچ و رافائل گوئررو در این بازی جالب توجه بود در حالی که امره مور در ترکیب اصلی دورتموند قرار گرفت و خوب بازی کرد ولی زود تعویض شد. حضور نیلس پترسن در نوک خط حمله «جنگل سیاه- لقب فرایبورگ» نیز جالب توجه بود.

71 درصد مالکیت توپ برای دورتموند، 26 شوت داخل و خارج چارچوب و بلوکه شده توسط دورتموند در مقابل فقط 9 شوت حریف، 532 پاس سالم دورتموند در مقابل 157 پاس سالم فرایبورگ

یولیان ویگل این روزها نقش هافبک دفاعی را ایفا می کند. این بازیکن باهوش در این بازی، 78 پاس صحیح داد. 91 درصد پاس های وایگل به مقصد رسیدند و نقش او هر روز، پُر رنگ تر از قبل می شود.

گلزنی اوبامیانگ در این بازی مورد توجه زیادی قرار گرفت زیرا او باز هم نشان داد که عزمی جدی برای رقابت با لواندوفسکی در صدر جدول گلزن های بوندس لیگا خواهد داشت. لواندوفسکی پس از انجام 100 بازی برای دورتموند، 55 گل زده بود ولی تعداد گل های اوبامیانگ طی 100 بازی با پیراهن زرد وستفالنی ها، به عدد 59 رسید.

تا پیش از این بازی، آخرین حضور ماریو گوتسه با پیراهن زرد دورتموند در ورزشگاه خانگی این تیم، به 20 آوریل 2013 و برد 2-0 مقابل ماینتس مربوط می شد. گوتسه پس از 1248 روز با پیراهن دورتموند در زیگنال ایدونا پارک به میدان رفت و باز هم توسط هواداران دورتموند هو شد. به نظر می رسد که آنها فعلاً قصد بخشش گوتسه را ندارند.

لوکاش پیشچک که در 2 سال اخیر گل نزده بود، طی 4 روز اخیر دو گل را برای دورتموند زده است!

رافائل گوئررو برای اولین بار در یک بازی خانگی رسمی گلزنی کرد.

هامبورگ 0-1 بایرن مونیخ

یکی از سنتی ترین بازی های تاریخ بوندس لیگا؛ هامبورگ تا قبل از این رویارویی، 15 گل را در 3 بازی از باواریایی ها دریافت کرده بود. اوضاع سیاه هامبورگ در شروع این فصل تا حدی بود که برخی در شب قبل از مسابقه، به مزاح گفتند برونو لابادیا آرزو می کند که فردا صبح، خورشید طلوع نکند! البته خورشید طلوع کرد و هامبورگ بر خلاف انتظار، نه 8 تایی شد و نه 5 تایی.

یاران لابادیا به ویژه رنه آدلر دروازه بان دایناسورها نمایشی تحسین بر انگیز داشتند و بایرن را محبوس کردند ولی در نهایت، این قفل را کسی باز کرد که هیچ کس انتظار نداشت. یاشوا کیمیش باز هم گل زد و شاید مهم تر از این، پاس گل فرانک ریبری بود. دو بازیکن معمولی فصل قبل بایرن، تحت نظر آنچلوتی به اوج دوران آمادگی رسیده اند. کارلتو در حال تراش و صیقل کاری یک الماس گران بها به نام کیمیش است.

نیمکت نشینی مجدد پیِر میشل لازوگا و ماتیاس اوشترزولک در هامبورگ، مصدومیت متس هوملس و تعویض طلایی آنچلوتی از نکات بارز این بازی بود. کارلتو که با اتخاذ تصمیمی عجیب، ویدال، روبن، ریبری، آلونسو و بواتنگ را روی نیمکت گذاشته بود، با به میدان فرستادن ریبری و ویدال، جریان بازی را به سود تیمش تغییر داد. ریبری طی 8 بازی رسمی در دوران آنچلوتی، 2 گل زده و 7 پاس گل داده است. او بهترین پاسور فصل جدید بوندس لیگا محسوب می شود. هیچ بازیکنی در این بازی به اندازه یاشوا کیمیش شوت نزد (5 شوت) و بیشتر از او، لمس توپ نداشت. (101 لمس توپ)

مالکیت توپ 69 درصدی بایرن مونیخ قابل تحسین است ولی 85 درصد پاس های این تیم صحیح بود. 85 درصد رکورد بدی نیست اما از بایرن مونیخ انتظار بیشتری می رود. هامبورگ فقط یک شوت داخل چارچوب زد. تیاگو آلکانتارا و یاشوا کیمیش بیشترین تعداد پاس را در این بازی به نام خویش ثبت کردند. کیمش؛ 39 بازی نخست برای بایرن و صفر گل، 4 بازی اخیر برای بایرن و 4 گل!

پنجمین برد بوندس لیگایی متوالی برای بایرن در فصل جدید و هشتمین برد پیاپی یاران آنچلوتی در کلیه بازی های رسمی این فصل. بایرن رؤیایی یوپ هاینکس در فصل فتح الفتوح، در 9 بازی نخست پیروز شده بود. هیچ یک از مربیان تاریخ بایرن، شروع قدرتمندانه ای به اندازه آنچلوتی نداشته اند. در صورت پیروزی بایرن در هفته آینده، کارلتو پس از آندره شوبرت و ویلی انتنمان، سومین مربی تاریخ بوندس لیگا خواهد شد که طی 6 حضور نخست روی نیمکت یک تیم، به 6 برد پیاپی دست می یابد.

طی 17 رویارویی اخیر این دو تیم، حتی یک برد هم نصیب هامبورگ نشده است.3 تساوی و 14 شکست برای هامبورگ و 44 گل خورده از سال 2013!

نمایش رنه آدلر در این بازی خارق العاده بود و همگان را به یاد روزهای اوجش انداخت. حداقل 5 واکنش عالی از سوی آدلر نیز برای فرار از شکست کافی نبود تا فرجامی تلخ همچون برکناری برونو لابادیا برای «شلوار قرمزها- لقب هامبورگ» رقم بخورد. 4 شکست پیاپی هامبورگ برای اولین بار در دوران لابادیا کافی بود تا وی دومین قربانی فصل جدید بوندس لیگا پس از ویکتور اسکریپنیک لقب بگیرد.

تعداد بازی های فیلیپ لام در بایرن مونیخ به عدد 310 رسید، یعنی همان تعداد بازی که کارل هاینتس رومینیگه برای باواریایی ها انجام داد.

وردربرمن 2-1 وولفسبورگ (بازی خاص هفته)

در هفته چهارم، برمن در اولین حضور الکساندر نوری روی نیمکت، به مصاف ماینتس رفت و برد 1-0 تا دقیقه 87 را با شکست 2-1 عوض کرد. عجیب این که همان سرنوشت ولی به طور معکوس برای برمن در هفته پنجم رقم خورد. اتفاقی عجیب ظرف چند روز برای برمن و نوری! اولین گل به خودی این فصل بوندس لیگا در همین بازی به ثبت رسید.

پدیده جدید بوندس لیگا یک جوان 19 ساله گامبیایی به نام عثمان مانه است. او 36 استارت سرعتی در این بازی زد و نقشی کلیدی را در فاز هجومی برمن ایفا کرد. درخشش سرژ نابری و پاس گل او نیز بسیار مهم بود. لنارت تی تعویض طلایی نوری، اولین گل خویش برای برمن را پس از بازگشت از سن پائولی زد. در روز نیمکت نشینی برونو هنریکه، خط حمله وولفسبورگ با ماریو گومز همچون کبریتی بی خطر می ماند.

طی 4 تقابل اخیر این دو تیم، 22 گل به ثمر رسیده است. برمن تا پایان هفته پنجم بوندس لیگا، 14 گل دریافت کرده است. آخرین بار که این تعداد گل خورده تا این مقطع فصل درون دروازه سبز و سفیدها قرار گرفته بود، به 49 سال پیش مربوط می شود.

آینتراخت فرانکفورت 3-3 هرتا برلین

بازی عجیب و جذاب که باز هم با گلزنی مارکو فابین مکزیکی و الکس مایر برای عقاب ها همراه شد. وداد ایبیشویچ با 2 گل زده و یک پاس گل به همراه الکساندر اسواین با یک گل زده و یک پاس گل، ستاره های هرتا در این بازی بودند. گل نجات بخش فرانکفورت در آخرین ثانیه های بازی با مشارکت دو بازیکن تعویضی به ثمر رسید. مربی های دو تیم حدود 3 سال در هرتا با یکدیگر هم بازی بودند.

وداد ایبیشویچ برای اولین بار با پیراهن هرتا از روی نقطه پنالتی گلزنی کرد. او 15 ضربه پنالتی را در بوندس لیگا زده که 12 ضربه اش تبدیل به گل شده است. مهاجم بوسنیایی هرتا موفق شد برای نوزدهمین بار در بوندس لیگا، «دو گله یا brace» را به ثبت برساند. الکساندر اسواین تعویض طلایی داردای در این بازی، برای اولین بار با پیراهن هرتا گل زد. آخرین گل بوندس لیگایی او به نوامبر 2015 مربوط می شد.

ماینتس 2-3 بایر لورکوزن

تقابل بین دو مهاجم کلیدی دو تیم یعنی یونس مالی و چیچاریتو ؛ یونس مالی یک گل زد و یک پاس گل داد اما پیروز واقعی این بازی، چیچاریتو بود که هت تریک کرد. دومین هت تریک چیچا در بوندس لیگا و پنجمین گل او به ماینتس در سومین رویارویی با این تیم! یونس مالی نیز هجدهمین گل خود برای ماینتس در بازی های خانگی را زد و از این حیث، با تعداد گل های محمد زیدان برای ماینتس برابر شد.

تعویض طلایی روگر اشمیت سرمربی لورکوزن و حضور اشتفان کیسلینگ باعث شد که جریان بازی به سود شیرها تغییر کند. به نظر می رسد که جوئل پویانپولو پس از درخششی مقطعی در شروع فصل، فعلاً چشمه گلزنی هایش خشکیده است.

بوروسیا مونشن گلادباخ 2-0 اینگولشتات

در روز نیمکت نشینی تورگن آزار در گلادباخ، نوبت به درخشش محمود داهود رسید. لارس اشتیندل نهمین گل خود را با پیراهن گلادباخ زد که 8 گل وی در بازی های خانگی به ثمر رسیده است. داهود در این بازی، اولین پاس گل خویش در فصل جدید را داد اما کریستوف کرامر با 53 پاس سالم، کلیدی ترین بازیکن میدان بود. آمار کم نظیر گلادباخ؛ 10 برد متوالی در 10 بازی خانگی اخیر و تکرار این رکورد پس از 20 سال! تقابل جالب توبیاس لوِلز با تیم سابقش

آگزبورگ 1-0 دارمشتات

باز هم آلفرد فینبوگاسون ایسلندی یک بازیکن کلیدی برای تیمش بود و تک گل بازی را مقابل تیم ده نفره دارمشتات به ثمر رساند تا درک شوستر سرمربی آگزبورگ در تقابل با تیم سابقش، به یک برد ارزشمند دست یابد. مصدومیت رائول بوبادیا و درخشش گویکو کاچار. اولین گل این فصل فینبوگاسون و اولین برد خانگی آگزبورگ؛ نیمی از گل های بوندس لیگایی این مهاجم با ضربه سر زده شده است.

هوفنهایم 2-1 شالکه

پنجمین بازی شالکه و پنجمین شکست برای یاران مارکوس واینتزیرل و البته پنجمین بازی بدون باخت هوفنهایم، هیچ کسی نمی داند که چه بلایی بر سر معجون هایدل و واینتزیرل آمده است. «آبی های اشرافی- لقب شالکه» مقهور هنرنمایی و درخشش کریم دمیربای، پاول کادرابک و آندری کراماریچ شدند در حالی که از لحاظ آماری، شالکه تیم برتر میدان بود. لوکاس راپ ستاره سابق اشتوتگارت یک بازی درخشان دیگر را برای هوفنهایم انجام داد و دومین گل این فصلش را زد.

تنها برد شالکه در بازی های رسمی این فصل، به بازی مقابل ویلینگن در جام حذفی مربوط می شود! آنها از فوریه 2016 به بعد، حتی یک کلین شیت هم نداشتند. مکس مایر صدمین بازی اش را برای شالکه انجام داد و تبدیل به سومین بازیکن جوان تاریخ بوندس لیگا شد که به رکورد 100 بازی دست می یابد. (21 سال و 7 روز)

کلن 1-1 لایپزیگ

دو تیم شگفتی ساز فصل، دو تیم بدون شکست تا پایان هفته پنجم. اولیور برک مهاجم 19 ساله اسکاتلندی و خرید تابستانی لایپزیگ سرانجام نخستین گل بوندس لیگایی اش را زد ولی یویا اوساکو ژاپنی پس از 13 ماه، با گلزنی در دومین بازی متوالی برای کلن، رکورد شکست ناپذیری «بزهای نر» را حفظ کرد.

 آخرین بار که یک بازیکن اسکاتلندی در بوندس لیگا گلزنی کرد، به سال 1999 و گلزنی برایان اونیل برای وولفسبورگ مربوط می شود. کونستانتین رائوش ستاره این بازی بود و نیمکت نشینی تیمو ورنر عجیب ترین تصمیم رالف هازن هاتل!

4464