آشنایی با سیستم جدید فدراسیون جهانی بسکتبال؛ بسیار پیچیده!

آشنایی با سیستم جدید فدراسیون جهانی بسکتبال؛ بسیار پیچیده!

وبسایت رسمی برنامه نود - رقابت‌های ملی بسکتبال در سال 2016 با آسیاچلنج به پایان رسید؛ اما تیم کشورمان از سال 2017 به بعد با چه تغییراتی مواجه می شود؟

به گزارش سایت نود و به نقل از خبرگزاری صداوسیما، مسابقات آسیاچلنج آخرین دوره از رقابت های قاره آسیا بدون حضور نمایندگان استرالیا بود و تیم‌های آسیایی باید از حالا به بعد به فکر رقابت با استرالیا و نیوزیلند باشند.

رقابت‌های بسکتبال از سال آینده میلادی تغییراتی اساسی می‌کند که هنوز خیلی از اهالی بسکتبال اطلاع دقیقی درباره این تغییرات ندارند و فدراسیون بسکتبال کشورمان هم کنفرانسی مطبوعاتی برای توضیح این تغییرات برگزار نکرد.

تغییرات مورد نظر فیبا برای جذاب تر و همه گیر شدن رشته بسکتبال در سطح جهانی انجام می شود و سال 2017 مبدأ این تغییرات به شمار می‌رود.

مسیر تیم ملی کشورمان در کنار سایر تیم ها تا المپیک 2020 به این شرح است:

مسابقات غرب آسیا نخستین گام

تیم ملی ایران قهرمان مسابقات آسیاچلنج شد؛ اما با این قهرمانی سهمیه کاپ آسیا 2017(جام ملت های سابق) را به دست نیاورد. در واقع همه تیم‌های آسیایی برای به دست آوردن سهمیه کاپ آسیا باید در مسابقات منطقه‌ای شرکت کنند، ‌با این وجود کار این تیم ها به خصوص در منطقه غرب آسیا بسیار ساده خواهد بود.

پنج تیم نخست آسیاچلنج هر کدام یک سهمیه اضافی برای منطقه خود به دست آوردند. این پنج تیم به این ترتیب بودند: 1-ایران 2- کره جنوبی 3- اردن 4- عراق 5- چین

منطقه غرب آسیا پیش از این دو سهمیه برای کاپ آسیا داشت و با توجه به قرار گرفتن ایران،‌اردن و عراق در بین پنج تیم نخست چلنج حالا سهمیه های این منطقه به پنج سهمیه افزایش یافته است.

مسابقات قهرمانی غرب آسیا هم از 10 تا 15 بهمن به میزبانی ایران برگزار می‌شود.

توضیح کامل سیستم جدید رقابتی بسکتبال از سال 2017همچنین منطقه شرق آسیا که پیش از این دو سهمیه برای کاپ آسیا داشت،‌حالا با توجه به حضور کره جنوبی و چین در جمع پنج تیم برتر چلنج،‌چهار سهمیه برای کاپ آسیا خواهد داشت.

16 سهمیه کاپ آسیا 2017 به این شکل توزیع می شود:

اقیانوسیه (استرالیا و نیوزیلند): 2 تیمغرب آسیا: 5 تیمشرق آسیا: 4 تیمآسیای مرکزی: یک تیمجنوب آسیا: یک تیمجنوب شرقی آسیا: یک تیمخلیج فارس: یک تیم (قطر پیش از این سهمیه منطقه خلیج فارس را با قهرمانی در مسابقات این منطقه به دست آورده است)

میزبان مسابقات هم سهمیه شانزدهم کاپ آسیا را دریافت می‌کند.

کاپ آسیا به جای جام ملت های آسیا

جام ملت‌های آسیا همزمان با رقابت‌های سایر قاره‌ها پیش از این هر دو سال یک بار برگزار می‌شد و تابستان 1396 موعد برگزاری دوره جدید این رقابت‌ها بود؛ اما با تغییرات سیستم رقابتی بسکتبال به جای جام ملت‌ها،‌ تورنمنتی با عنوان فیبا آسیاکاپ در مرداد و شهریور 1396 با حضور 16 تیم (با توجه به توضیحات قبلی) برگزار می‌شود.

میزبان آسیاکاپ 2017 هنوز انتخاب نشده است؛ اما شنیده می‌شود استرالیا جدیترین متقاضی میزبانی این رقابت‌ها است و احتمال میزبانی مشترک این کشور با نیوزیلند هم وجود دارد. بازیکنان شاغل در NBA از نظر زمانبندی مشکلی برای حضور در آسیاکاپ ندارند؛ اما انگیزه‌های آنها برای شرکت در چنین رقابت‌هایی کمرنگ به نظر می رسد.

انگیزه تیم ها از حضور در آسیا کاپ

آسیاکاپ 2017 چه سودی برای تیم‌های برنده دارد؟ در واقع این رقابت‌ها تاثیری در صعود تیم‌ها به جام جهانی یا المپیک ندارند و پاداش توضیح کامل سیستم جدید رقابتی بسکتبال از سال 2017تیم‌ها تنها قهرمانی نخستین دوره مسابقات آسیا-اقیانوسیه است. 14 تیم برتر فیبا آسیاکاپ به صورت خودکار وارد دسته الف آسیا می‌شوند و 2 تیم دیگر هم طبق توضیح فیبا با تشخیص دفتر منطقه‌ای آسیا به این تیم ها در دسته الف آسیا می پیوندند. بنابراین دو تیمی که در رده بندی این رقابت‌ها آخر می‌شوند به دسته ب سقوط می‌کنند.

مسابقات آسیاکاپ از سال 2017 هر چهار سال یک بار برگزار می‌شوند.

تیم‌های آسیایی در دو دسته الف و ب

دسته بندی تیم‌های آسیایی برای سیستم جدید رقابتی انجام می‌شود که از نوامبر 2017 (آبان 1396) به صورت پنجره‌های دو هفته‌ای و تقریبا شبیه به لیگ جهانی والیبال آغاز می‌شود. 16 تیم آسیا و اقیانوسیه که در دسته یک آسیا جای می‌گیرند، به چهار گروه A، B، C و D تقسیم و وارد رقابت دو ساله‌ای برای صعود به جام جهانی 2019 چین می شوند. کشور چین هم با وجود سهمیه میزبانی جام جهانی،‌همگام با سایر کشورها در این رقابت ها شرکت می‌کند.

شنیده می شود برای راحتی مسافرت تیم ها و هزینه های کمتر،‌ گروه بندی تیم ها در دسته الف برمبنای منطقه جغرافیای آنها انجام می شود. به این ترتیب تیم های منطقه غرب آسیا،‌ آسیای مرکزی،‌ جنوب آسیا و خلیج فارس در دو گروه A و B جای می‌گیرند و تیم های منطفه شرق آسیا،‌ جنوب شرقی آسیا و اقیانوسیه در گروه های C و D قرار می گیرند.

تیم های دسته ب آسیا هم همزمان از نوامبر 2017 رقابت خود را آغاز می کنند.

پنجره های رقابتی بسکتبال

در سیستم جدید رقابتی، شش دوره مسابقه (هر کدام به مدت 9 روز) تا سال 2019 برگزار می شود. در مرحله نخست تیم های گروه های چهارگانه در ماه های نوامبر 2017، فوریه و ‍ژوئن 2018 با یکدیگر وارد رقابت می شوند. به این شکل که هر تیم با سه تیم همگروه خود در این سه ماه، مسابقه رفت و برگشت می‌دهد.

توضیح کامل سیستم جدید رقابتی بسکتبال از سال 2017

هر پنجره زمانی به این شکل است که در 9 روز ابتدا برای مثال ایران میزبان یکی از تیم های همگروه خود شده و سپس همراه با آن تیم برای بازی برگشت به کشور مزبور سفر می کند.

پس از اینکه تیم های همگروه در چهار گروه A، B، C و D آسیا در این سه دوره با یکدیگر مسابقات رفت و برگشت برگزار کردند، ‌رده بندی گروه ها مشخص می شود و دو تیم برتر هر گروه به گروه های E و F صعود می کنند. مسابقات این مرحله هم در ماه های سپتامبر و نوامبر 2018 و فوریه 2019 به همان روال مرحله نخست با پنجره های زمانی 9 روزه برگزار می شود.

نحوه صعود به جام جهانی

پس از پایان مسابقات گروه های E وF آسیا-اقیانوسیه،‌ سه تیم برتر این گروه ها به صورت مستقیم سهمیه حضور در جام جهانی را پیدا می‌کنند و تیم های چهارم هر گروه هم برای سهمیه باقیمانده با یکدیگر مسابقه می‌دهند.

توضیح کامل سیستم جدید رقابتی بسکتبال از سال 2017قاره آسیا در مجموع 7 سهمیه برای جام جهانی 2019 دارد و تیم چین هم با توجه به میزبانی،‌سهمیه جداگانه ای گرفته است.

سهمیه های جام جهانی 2019 به این شکل توزیع می شوند:

آفریقا: 5 تیمآمریکا: 7 تیمآسیا: 7 تیماروپا: 12 تیممیزبان: یک تیم (چین)

جام جهانی 2019

پیش از این جام جهانی بسکتبال هر چهار سال یک بار در سال های زوج همزمان با جام جهانی فوتبال برگزار می شد؛ اما برای خروج از سایه فوتبال،‌دوره بعدی جام جهانی به جای سال 2018 در سال 2019 برگزار می شود. ضمن اینکه 32 تیم به جای 24 تیم در این دوره از جام جهانی شرکت می کنند و 92 مسابقه در 16 روز برگزار می شود.

در شکل جدید جام جهانی،‌تیم ها به 8 گروه چهارتیمی تقسیم می شوند و از هر گروه دو تیم به مرحله بالا صعود می کنند تا 4 گروه چهارتیمی شکل بگیرد و مرحله دوم گروهی برگزار شود.

2 تیم برتر گروه های این مرحله هم به یک چهارم نهایی صعود می کنند و رقابت ها تا فینال به شکل حذفی ادامه پیدا می کند.

المپیک 2020

برترین تیم آسیا و برترین تیم اقیانوسیه در جام جهانی 2019 به طور مستقیم سهمیه المپیک 2020 می گیرند.

توزیع سهمیه های المپیک 2020 به صورت مستقیم از جام جهانی 2019 به این شکل است:

آمریکا: 2 تیم آفریقا: یک تیماروپا: 2 تیمآسیا: یک تیماقیانوسیه: یک تیممیزبان: یک تیم (ژاپن)

این تیم ها براساس رده بندی جام جهانی 2019 مشخص می شوند.

16 تیم بعدی جام جهانی که سهمیه مستقیم المپیک را به دست نیاورده اند به علاوه 2 تیم از هر یک از قاره های آمریکا،‌اروپا،‌آفریقا و آسیا توضیح کامل سیستم جدید رقابتی بسکتبال از سال 2017در مجموع 24 تیم را تشکیل می دهند که در چهار گروه شش تیمی تقسیم می شوند و در تورنمنت های انتخابی المپیک شرکت می کنند. این چهار تورنمنت انتخابی المپیک دقیقا سیستمی شبیه به تورنمنت های انتخابی المپیک امسال دارند که به میزبانی شهرهای تورین، ‌بلگراد و مانیل برگزار شد.

در نهایت مسابقات بسکتبال المپیک 2020 با حضور 12 تیم(8 تیم با سهمیه مستقیم از جام جهانی به علاوه چهار تیم برتر تورنمنت های انتخابی) برگزار می شود.

ادامه مسیر

سیستم رقابتی جدید بسکتبال پس از المپیک 2020 هم با برگزاری مسابقات قاره ای ادامه پیدا می‌کند و دوره بعدی آسیاکاپ در سال 2021 با حضور 16 تیم آسیا و اقیانوسیه برگزار می شود. تیم های آسیا و اقیانوسیه همزمان با سایر قاره ها از سال 2021 تا 2025 وارد دوره رقابتی چهار ساله بعدی می‌شوند.