پاریسن ژرمن-آرسنال؛ مقایسه ای بر خط حمله دو تیم، کاوانی یا ژیرو؟

پاریسن ژرمن-آرسنال؛ مقایسه ای بر خط حمله دو تیم، کاوانی یا ژیرو؟

وبسایت رسمی برنامه نود - طی سال های اخیر، چند بار شایعاتی مبنی بر جدایی ادینسون کاوانی مهاجم ملی پوش اروگوئه ای تیم پاریسن ژرمن و حضور وی در آرسنال شنیده می شد. همواره این پرسش مطرح بود که آیا ادینسون کاوانی گزینه ای بهتر از اولیویه ژیرو برای خط حمله توپچی ها می توانست باشد؟ در آستانه مسابقه امشب تیم های پاریسن ژرمن و آرسنال در هفته نخست لیگ قهرمانان اروپا، نگاهی تحلیلی خواهیم داشت به این دو مهاجم و اوضاع خط حمله تیم های پاریسن ژرمن و آرسنال از نگاه GOAL

به گزارش وبسایت نود، یک پنجره نقل و انتقالاتی دیگر نیز بسته شد و باز هم آرسنال نتوانست مهاجمی تمام عیار را به خدمت بگیرد تا رقابتی جدی با اولیویه ژیرو فرانسوی داشته باشد هر چند که لوکاس پرز مهاجم سابق دپورتیوو لاکرونیا هم اکنون در جمع یاران آرسن ونگر حضور دارد اما هنوز نمی توان از این بازیکن نه چندان با تجربه اسپانیایی به عنوان یک آلترناتیو مناسب یاد کرد. انتظار می رود که لوکاس پرز در مقایسه با ژیرو از اهمیت کمتری در تفکرات فنی آرسنالی ها برخوردار بوده و حضور او در کناره های زمین به علت سرعت بالایی که دارد، بسیار مفید تر از حضور در پست مهاجم وسط به نظر بیاید. پس از حضور اولیویه ژیرو مهاجم سابق مون پولیه از سال 2012 در آرسنال، تقریباً هم وطن ونگر بدون رقیب در خط حمله آرسنال بازی کرده ولی هوادارهای آرسنال، اوج خلاً در نوک خط حمله تیم محبوبشان را در فصل گذشته به خوبی دریافتند وقتی که ژیرو یا مصدوم بود و یا بسیار ناآماده.

آرسنالی ها به علت خشکیدن چشمه گلزنی ژیرو در فصل گذشته، به شدت خواستار استخدام یک مهاجم نوک کلاسیک و حداقل هم تراز با این بازیکن فرانسوی شدند ولی در آخرین روزهای بازار نقل و انتقالات تابستانی پی بردند که لوکاس پرز همان مهاجم مورد نظر ونگر بوده است. بدون شک لوکاس پرز قادر نخواهد بود به تنهایی مشکلات خط حمله آرسنال را حل کند. وقتی هوادارهای آرسنال نام هایی همچون کریم بنزما، گونزالو هیگواین و ادینسون کاوانی را می شنیدند ولی همگی به شایعه ختم می شد، چاره ای جز اعتراض ندیدند.

 اکنون یکی از گزینه های سابق مدنظر خط حمله آرسنال یعنی ادینسون کاوانی باید در مقابل یاران ونگر به میدان برود. این تقابل بهترین فرصت برای آرسنالی ها است تا تفاوت بین وجود یا عدم وجود یک مهاجم تراز اول همچون کاوانی را در تیم خود درک کنند. هیچ کس نمی تواند توانایی های بالای این مهاجم ملی پوش اروگوئه ای در گلزنی را انکار کند هر چند که او طی چند فصل گذشته، به شدت زیر سایه زلاتان ابراهیموویچ در پارک دو پرنس قرار داشت ولی از ابتدای فصل جدید و با جدایی زلاتان از جمع یاران پاریسی اش، نقش کاوانی کلیدی و کلیدی تر می شود.

برخی از کارشناس ها معتقدند که کاوانی نیاز به 3 یا 4 موقعیت گلزنی دارد تا نام خویش را در لیست گلزن های یک بازی قرار بدهد. شاید کاوانی یک مهاجم کامل باشد اما کمبود خلاقیت وی در مقایسه با بازیکن های تمام عیار، تا حدودی احساس می شود. به هر حال هیچ کس در توانایی های وی در جلوی دروازه حریفان شک ندارد. آیا کاوانی نمی توانست گزینه ای بهتر برای خط حمله آرسنال باشد؟

با توجه به مقایسه آماری عملکرد کاوانی و ژیرو از سال 2012 تاکنون، می توان دریافت که قدرت گلزنی کاوانی بسیار بیشتر از همتای فرانسوی اش است. طی این بازه زمانی، مهاجم سابق ناپولی با این که فقط 8 بازی کمتر از ژیرو انجام داده اما تعداد گل های او بسیار بیشتر از مهاجم فرانسوی توپچی ها می باشد. کاوانی 104 گل برای تیم های ناپولی و پاریسن ژرمن از سال 2012 به بعد زده اما ژیرو طی این مدت، فقط 68 بار توانسته برای آرسنال گلزنی کند. برخی دیگر از کارشناس ها اعتقاد دارند که دقت ضربه و سرعت چرخش کاوانی نیز در مقایسه با ژیرو در سطح بالاتری قرار داشته و به همین دلیل، این مهاجم کنونی پاریسن ژرمن را گزینه ای مناسب تر برای بهبود عملکرد خط حمله آرسنال (در صورت حضور فرضی در این تیم) می دانند.

حال که از برتری های کاوانی به ژیرو گفتیم، به سراغ مزایای مهاجم آرسنال هم می رویم. تعداد پاس های گل و موقعیت های خلق شده توسط اولیویه ژیرو از سال 2012 به بعد در آرسنال، حدوداً دو برابر کاوانی بوده که با توجه به قوای جسمانی برتر ژیرو در کنار نهادن مدافعان حریف و سپردن توپ به یاران خودی، قابل توجیه است. در پایان نمی توان با قاطعیت گفت که نظر منتقدین اولیویه ژیرو درباره وی تغییر خواهد کرد یا خیر، همان طور که نمی توان پیش بینی کرد آیا کاوانی می توانست در آرسنال موفق تر باشد یا خیر.

4464