منچستر سیتی-منچستر یونایتد به روایت آمار و ارقام؛ مورینیو بازنده ای محض مقابل گواردیولا

منچستر سیتی-منچستر یونایتد به روایت آمار و ارقام؛ مورینیو بازنده ای محض مقابل گواردیولا

وبسایت رسمی برنامه نود - داربی شهر منچستر پُر هیاهوتر از همیشه برگزار شد و با برتری 2-1 آبی های شهر منچستر به پایان رسید.

به گزارش وبسایت نود، تقابل تیم های منچستر یوناتید و منچستر سیتی در ورزشگاه اولدترافورد رنگ و بوی ویژه ای داشت. جذابیت این بازی نه تنها به داربی شهر منچستر بلکه به تقابل دو مربی سرشناس دنیای فوتبال یعنی پپ گواردیولا و ژوزه مورینیو مربوط می شد. نگاهی متفاوت خواهیم داشت به این بازی ویژه از حیث آمار و ارقام

پس از این که منچستر یونایتد 4 بازی متوالی را به منچستر سیتی واگذار کرد، در 3 داربی اخیر شهر منچستر بدون شکست مانده بود اما با توجه به باخت غیر منتظره اخیر شیاطین سرخ، رکورد شکست ناپذیری آنها به 4 بازی نرسید.

منچستر سیتی که از 12 آوریل 2015 نتوانسته بود دروازه یونایتد را باز کند، این بار به دو گل زودهنگام دست یافت. سیتیزن ها از اکتبر 1995 تاکنون، هرگز در 3 بازی متوالی لیگ برتر، به همشهری خود گل نزده اند.

یکی از نکات عجیب داربی های منچستر طی سال های اخیر، شکست های خانگی متعدد شیاطین سرخ به سیتی است. منچستر سیتی در 6 حضور اخیرش در ورزشگاه اولدترافورد، 4 برد را کسب کرده و به راستی که این ورزشگاه مشهور برای سیتیزن ها حکم «تئاتر رؤیاها» را داشته است.

با پیروزی اخیر منچستر سیتی در داربی، پنجاهمین پیروزی آبی های شهر منچستر مقابل یونایتد در کلیه رقابت ها رقم خورد در حالی که یونایتد صاحب 70 برد در تاریخ این داربی است.

ژوزه مورینیو از 17 تقابل با پپ گواردیولا فقط 3 بار به پیروزی رسیده است. همه تقابل های این دو مربی بزرگ در شرایطی رقم خورده که گواردیولا سرمربی بارسلونا بود و مورینیو هدایت رئال مادرید یا اینتر را بر عهده داشت.

به نظر می رسد که طی چند سال اخیر، هرگاه این دو باشگاه از مربی جدید روی نیمکت خود استفاده می کنند و به مصاف یکدیگر می روند، پیروزی نصیب منچستر سیتی می شود. در سال 2013 نیز که دیوید مویس و مانوئل پیگرینی دو چهره جدید روی نیمکت این دو تیم بودند، منچستر سیتی در داربی به پیروزی دست یافت و حال، در تقابل مورینیو و گواردیولا نیز، یک برد دیگر نصیب سیتیزن ها شد.

تیم های منچستر یونایتد و منچستر سیتی در هر 3 بازی نخست فصل جدید لیگ برتر پیروز شده اند که این اتفاق به صورت توأم، تنها برای دومین بار در تاریخ فوتبال انگلیس تکرار می شود. اکنون سیتی به چهارمین برد متوالی رسیده و به نظر می رسد که پپ گواردیولا آن قدرها هم که منتقدین غیر منصف وی می گویند، مربی بدی نیست. او هرگز در تیم های بارسلونا B، بارسلونا و بایرن مونیخ نتوانسته بود طی 4 بازی نخست لیگ به 4 برد متوالی دست یابد اما به این مهم در منچستر سیتی رسید هرچند که بابت این موفقیت، هیچ جامی به پپ داده نخواهد شد.

پپ گواردیولا اولین مربی تاریخ باشگاه منچستر سیتی شد که هر 5 و سپس 6 بازی نخست خود روی نیمکت این تیم را با پیروزی به پایان رسانده است. ژوزه مورینیو نیز اولین مربی تاریخ منچستر یونایتد شد که طی 4 بازی نخست خود روی نیمت شیاطین سرخ، به 4 برد متوالی دست یافت.

وین رونی که این روزها به شدت مورد انتقاد رسانه های انگلیسی قرار دارد، بهترین گلزن تاریخ داربی منچستر با 11 گل است. کاپیتان ارزشمند تیم ملی انگلیس در این بازی گل نزد.

مارکوس رشفورد نیز که در ماه مارس گذشته، تبدیل به جوان ترین گلزن داربی منچستر شد، این بار نتوانست گل بزند. (18 سال و 141 روز) همچنین رشفورد جوان ترین بازیکنی است که در تیم های تحت هدایت مورینیو، موفق به گلزنی شده است. (18 سال و 300 روز)

زلاتان ابراهیموویچ که در بسیاری از داربی های بزرگ فوتبال اروپا اعم از ایتالیا، فرانسه و اسپانیا به میدان رفته و گلزنی کرده بود، این بار گلزن داربی شهر منچستر شد. وی از ابتدای فصل قبل تاکنون، طی 35 مسابقه لیگ به میدان رفته و 42 گل زده است. تعداد گل های نابغه سوئدی از تعداد بازی های وی بیشتر بوده ولی شاید تفاوت سطح لیگ برتر انگلیس با لوشامپیونه به زودی این رکورد غیر طبیعی را به حالت طبیعی خود بازگرداند.

کلیچی ایهیناچو با یک گل و یک پاس گل، ستاره داربی اخیر منچستر بود ولی سرخیو آگوئرو به علت محرومیت، نتوانست به رکورد 106 گل دست یابد. مهاجم آرژانتینی سیتی تاکنون 105 گل زده و 26 پاس گل داده است. از سال 2014 تا پیش از این بازی، تنها بازیکنی که به جز آگوئرو در داربی شهر منچستر برای سیتیزن ها گلزنی کرده بود، یحیی توره بود ولی کوین دی بروینه توانست نام خود را روی تابلوی گلزن های این بازی به ثبت برساند.

هرگاه یونایتد در نیمه اول داربی منچستر شکست خورده، در پایان بازی نیز تیم بازنده بوده است به جز نوامبر 1993 که یاران فرگوسن توانستند باخت نیمه اول را جبران کنند.

82 درصد پاس های یاران منچستر سیتی سالم بود در حالی که همین نسبت برای یونایتد در این بازی ، 74 درصد است. جالب این که شیاطین سرخ در 61% نبردهای هوایی پیروز شدند و سهم سیتی در این زمینه، فقط 39% بود. داوید سیلوا با 65 پاس سالم و جان استونز با 9 دفع توپ را می توان کلیدی ترین بازیکن های درون زمین دانست.

بازی ضعیف جسی لینگارد و هنریک مخیتاریان باعث شد تا مورینیو اقدام به تعویض آنها در بین دو نیمه بکند. اولین حضور میکی در ترکیب اصلی یونایتد به هیچ وجه خوش یمن نبود. جالب این که مورینیو طی 4 بازی لیگ برتر، هرگز به ساختار تدافعی تیمش دست نزده و همه تغییرات وی به بخش هجومی مربوط می شود.

تصمیم پپ گواردیولا مبنی بر تغییر دو مدافع کناری تیمش بسیار جالب بود. حضور باکاری سانیا و الکساندر کولاروف به جای پابلو زابالتا و گائل کلیچی!

4464