"بو"یی که غول کش است/ دومین جدال با ایران؛ از افشین تا کارلوس

"بو"یی که غول کش است/ دومین جدال با ایران؛ از افشین تا کارلوس

تیم ملی چین با هدایت گائو هونگ بو به دیدار ایران خواهد رفت.

به گزارش کاپ، تیم ملی فوتبال ایران فردا در دومین دیدار خود در رقابت های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه مقابل تیم ملی چین قرار می گیرد. چینی ها در دیدار نخست خود با نتیجه 3بر2 در سئول به  کره جنوبی باختند امانمایش فوق العاده شان تحسین همگان را برانگیخت.

سرمربی چین کسی نیست جز گائو هونگ بو. مربی 50 ساله ای که برای دومین بار هدایت تیم ملی چین را برعهده گرفت.  هونگ بو حدفاصل سال های 2009 و 2011 برای بار نخست  و همچنین از فوریه 2016 تا به الان، نفر اول کادر فنی چین بوده است.

فلش بک می زنیم. جایی که هونگ بو در سن سی سالگی و در سال 1998 فوتبال را به عنوان بازیکن کنار گذاشت. مهاجم بزرگی در چین بود. یک فینیشر به تمام معنا درون محوطه جریمه به شمار می رفت. 19بازی ملی داشت و 7گل هم زد. 

از همان سال مربیگری را استارت زد. در چند باشگاه به عنوان کمک مربی کار کرد. بین سال های 2002 تا 2004 دستیار آری هان در تیم ملی چین بود. اوج کارش قهرمانی با تیم چانگچوان در سال 2007 در لیگ حرفه ای چین بود که حسابی سر و صدا کرد و از او به عنوان یک مربی آینده دار یاد کردند. روند خوب او به حدی بود که می 2009، سرمربی چین شد. 

زمانی که چین نتوانست راهی جام جهانی 2010 شود؛ فدراسیون فوتبال چین او را به عنوان سرمربی جدید تیم انتخاب کرد. اولین تغییر او تغییر سیستم تیم بود. جایی که او لاین آپ تیمش را به 1-3-2-4 تغییر داد. شروع باور نکردنی داشت. تساوی 1-1 با آلمان در شانگهای و پیروزی 1-0 برابر ایران. سال بعد فرانسه را هم با نتیجه 1-0 شکست دادند و مقابل پاراگوئه ای که به یک چهارم نهایی جام جهانی 2010 راه یافته بود 1-1 کردند. همه به چین امید زیادی بسته بودند. به اینکه آنها در جام ملت هیا سال 2011 بدرخشند و همه را شگفت زده کنند. آنها در ادامه غول کشی هایشان با نتیجه 3-0 کره جنوبی را در هم کوبیدند تا همه چین را به عنوان یک تیم مدعی قلمداد کنند.

تیم هونگ بو با میانگین 23 سال که در نوع خودش یک رکورد بود پا به رقابت ها گذاشت و وارد دوحه شد. جام را خوب شروع کردند و کویت را از پیش رو برداشتند. اما در ادامه ماجرا عوض شد. باخت به قطر و تساوی 2-2 در برابر ازبکستان باعث شد تا چین علی رغم کسب 4 امتیاز، از صعود به دور یک چهارم باز بماند.

فدراسیون فوتبال چین بعد از این نتایج به هونگ بو دیگر مهلت نداد و او جای خود را به خوزه آنتونیو کاماچو داد اما این پایان کار او نبود. بعد از حضور در دو سه باشگاه چینی و دستیاری در آدو دن هاگ هلند،  5 سال بعد و وقتی که چشم بادامی ها در استانه حذف از مرحله دوم رقابت های مقدماتی جام جهانی بودند با هدایت او، به بازی ها برگشتند. 2 پیروزی ارزشمند 4-0 و 2-0 مقابل مالدیو و قطر باعث شد تا آنها جزو صعودکنندگان به جمع 12 تیم پایانی باشند.

بو و بازیکنانش که حالا دیگر به اوج پختگی رسیده اند با انجام چند دیدار تدارکاتی به استقبال این رقابت ها آمد. آنها 4-2 از سد ترینیداد و توباگو گذشتند اما 1-0 به قزاقستان باختند.

حالا میونگ بو در دومین تجربه سرمربی گری مقابل ایران، باید در برابر کی روشی قرار بگیرد که چه در عرصه بازیگری و چه مربیگری با او قابل قیاس نیست ولی این مربی 50 ساله، با تب و تاب کنار زمینش، با حس ماجراجویانه اش و با حس وطن پرستی خاصش می تواند دردسر جدید برای ایران باشد؛ با در نظر گرفتن این نکته که یک بارهم طعم پیروزی برابر تیم ملی را چشیده است. البته در زمان افشین قطبی نه کارلوس کی روش...