خاطره بازی چینی ها از بازی با ایران/ از تحقیر تا کشتار+عکس

خاطره بازی چینی ها از بازی با ایران/ از تحقیر تا کشتار+عکس

یک سایت چینی به بررسی بازی های خاطره انگیز ایران و چین پرداخت.

به گزارش کاپ، تیم های ملی فوتبال ایران و چین فردا در چهارچوب مرحله نهایی رقابت های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه از ساعت 16 در ورزشگاه المپیک شن یانگ به مصاف هم می روند. ایران و چین پیش از این 23 بار مقابل هم بازی کردند که حاصل آن 12برد برای ملی پوشان ایرانی ، 5 پیروزی برای اژده هاهای چینی بوده و 6 دیدار هم با نتیجه مساوی به اتمام رسیده است. 

یکی از سایت های چینی در گزارشی به خاطره انگیزترین بازی های ایران و چین اشاره داشته که در ادامه همراه با آن خواهیم بود:

1- بازی سال 1997 (مقدماتی جام جهانی 98 فرانسه): دو باخت پیاپی 

یکی از بهترین چین های تاریخ در همان سال شکل گرفت جایی که فان ژی هی، ژانگ اینووا، سان جی های، لی پک، پینگ ویو و ... در آن بازی می کردند. ابتدا در چین این دو تیم به مصاف هم رفتند. ابتدا ژی هی و لی دو بار گلزنی کردند اما طوفان ایران در راه بود جایی که آنها چهار بار دروازه چین را باز کردند. شوت 35متری مهدی مهدوی کیا هیچگاه از یاد چینی ها نخواهد رفت. 

بازی برگشت در حضور 100هزار تماشاگر ایرانی در ورزشگاه آزادی برگزار شد و یک باخت 4بریک برای چین به دست آمد. ایران در نهایت با شکست استرالیا در پلی آف، راهی جام جهانی شد و چین از صعود به این رقابت ها باز ماند.

2- بازی سال 2004 (جام ملت های آسیا - چین): کشتن ایرانی ها 

چین بعد از تساوی مقابل بحرین از سد اندونزی و قطر گذشت و در مرحله یک چهارم هم عراق را شکست داد تا در نیمه نهایی و جلو چشم هوادارانش به مصاف ایران برود. هائو های دونگ معروف ابتدا چین را پیش انداخت اما این پایان کار نبود و ایران در نیمه دوم توسط هافبکش (محمد علوی) گل مساوی را به ثمر رساند. 

ستار زارع از ایران اخراج شد و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد. ژائو جون چی اولین پنالتی را به هدر داد و امیدها کمی از بین رفت اما در نهایت این چین بود که فاتح ضربات پنالتی شد و با شکست ایران به فینال رسید. متاسفانه در دیدار پایانی چین 3بریک به ژاپن باخت و ضمن ارایه یک نمایش فوق العاده دستش از رسیدن به جام کوتاه ماند.

3- بازی سال 2006 (بازی های آسیایی دوحه - قطر): گل تحریک کننده ایرانی ها 

در یک چهارم نهایی رقابت های بازی های آسیایی دوباره چین و ایران به پست یکدیگر خوردند. در دقیقه 39 اتفاق عجیبی رخ داد. آرش برهانی مهاجم ایران پس از عبور از وانگ دالی دروازه بان چین مقابل دروازه خالی قرار گرفت و توپ را تا روی خط دروازه پیش برد اما آن را وارد گل نکرد و از بازیکنان تیمش خواست تا به او بپیوندد و سپس آن را تبدیل به گل کند. این حرکت مهاجم  ایران خشم چینی ها را برانگیخت و آنها اعتقاد داشتند خوشحالی پیش از به ثمر رساندن گل بی احترامی به آنهاست. البته برهانی بعدها بابت این حرکتش عذرخواهی کرد. 

در نیمه دوم یک بازیکن چین از زمین اخراج شد. کار سخت تر شد و در نهایت ایران در ضربات پنالتی به پیروزی رسید. بازیکنانی چون فنگ ژیائو تینگ، هائو جون می و گائو لین که در حال حاضر عضو تیم بزرگسالان چین هستند در آن زمان بازیکن تیم امید بودند. 

4- بازی سال 2007 (جام ملت های آسیا - مالزی): تساوی 2-2

بازی دوم دور مقدماتی بود، یک شروع رویایی از چین باعث شد خیلی زود حساب کار 2برصفر شود. شائو جیایی و مائو جیانگینگ گل های ابتدایی را به ثمر رساندند اما گل های فریدون زندی و جواد نکونام که دومی در دقیقه 73 به ثمر رسید حساب کار را به تساوی  کشاند. نبود بازیکنانی چون لی وی فنگ و ژنگ ژی تاثیر فراوانی روی کار تیم چین گذاشته بود. 

5- بازی سال 2009 (دوستانه - چین): اولین برد گائو در اولین بازی

ایران و چین در حالی مقابل هم قرار گرفتند که خودشان را برای دیدارهای مقدماتی جام جهانی 2010 آماده می کردند. اولین تجربه گائو هونگ بو مصادف شد با اولین پیروزی چینی ها. تک گل این دیدار در نیمه نخست توسط گائو لین زده شد.

************

حالا ایران و چین در یک دیدار خاطره انگیز دیگر فردا به مصاف هم می روند. بازی در ورزشگاه المپیک شن یانگ برگزار می شود و می تواند اتفاقات جالبی را در دل خودش جای دهد.