چین، زیر ذره بین/ اژدهای پیر، رد پای فیل، MADE IN CHINA

چین، زیر ذره بین/ اژدهای پیر، رد پای فیل، MADE IN CHINA

تیم ملی ایران در دومین گام به مصاف چین می رود؛ دیداری سخت که پیروزی در آن محال نیست.

به گزارش کاپ، تیم ملی فوتبال کشورمان روز سه شنبه در دومین دیدار خودش در مرحله نهایی رقابت های مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه مقابل چین قرار می گیرد. شاگردان کی روش دیروز خودشان را به شن یانگ رساندند و اولین تمرین شان را امروز در هوایی ابری برگزار کردند.

حریف این هفته ایران تیمی است که در آخرین رده بندی فیفا رتبه 78 را به خود اختصاص داده و برخلاف چیزی که تصور می شد با نمایش فوق العاده ای که در برابر کره جنوبی داشت نشان داد اصلا حریف آسانی برای تیم ملی نخواهد بود. در ادامه نگاهی به بازیکنان تیم ملی چین، میانگین سنی آنها، ترین های این تیم و... خواهیم انداخت.

معجزه ناتمام در سئول

شاگردان گائو هونگ بو در دیدار اول خود در سئول مهمان کره جنوبی بودند که با نتیجه سه- دو شکست خوردند. آنها در نیمه نخست بازی را یک بر صفر شکست خوردند و در نیمه دوم سه- هیچ عقب افتادند اما با گل های یو های و هائو جون مین در دقایق 74 و 77 به بازی برگشتند و اگر کمی شانس با آنها یار بود می توانستند یک کام بک رویایی در خاک کره جنوبی داشته باشند. اما این اتفاق نیفتاد تا چین در اولین بازی به امتیازی نرسد.

چین، دو سال پیرتر از ما

میانگین سنی تیم چین 27/9 سال است. اکثر بازیکنان این تیم بین 27 تا 29 سال سن دارند. اما ترکیب یازده نفره چین تقریبا یک سال پیرتر از میانگین سنی کل تیم است و 28/63 سال دارند. مسن ترین بازیکن چین ژنگ ژی معروف است که 36 سال دارد و جوان ترین بازیکن ژانگ یونینگ است که 19 ساله است. چینی ها چهار بازیکن 30 و بالای 30 سال را در ترکیب خود دارند.

اما تیم کی روش حدود یک سال و تیم داخل زمین او، تقریبا دو سال از چینی ها جوان تر است و این می تواند نکته قابل توجهی باشد. تیم داخل زمین کی روش 26/72 سال سن دارد و کل تیم ما میانگین 26/56 سال دارد.

یک لژیونر و دیگر هیچ؛ چین،روی کاکل شاگردان اسکولاری

یکی از نکات جالب توجه تیم ملی چین این است که آنها فقط یک بازیکن لژیونر دارند و 20 بازیکن دیگر این تیم در لیگ چین عضویت دارند. این در حالی است که در ترکیب 25 نفره تیم ملی ایران 10 بازیکن لژیونر هستند که 7 تای آنها در بازی برابر قطر به میدان رفتند. تنها لژیونر چین، جوان ترین بازیکن این تیم یعنی ژانگ یونینگ است که در تیم ویتس آرنهم هلند بازی می کند. 

20 بازیکن دیگر چین که در سوپر لیگ این کشور بازی می کنند در هشت تیم تقسیم شده اند که تیم گوانگژو اور گرانده با شش بازیکن در صدر قرار دارد و تیم های جیانگ سو و شانگهای با سه نماینده در رده بعدی قرار دارند. همچنین تیم های بیجینگ گوان، شاندونگ و هبی با دو نماینده در رده بعدی قرار دارند و گوانگژو، تیانجین تیم هایی هستند که فقط یک بازیکن در لیست نهایی اژدهاهای زرد دارند.

اگر به ترکیب چین در بازی برابر کره جنوبی دقت کنیم متوجه می شویم که شش بازیکن این تیم در گوانگژو اور گرانده توپ می زنند و زیرنظر اسکولاری کار می کنند. 5 بازیکن دیگر هم متعلق به تیم های جیانگ سو، شانگهای و تیانجین هستند.

کم خطا و گریزان از توپ

تیم ملی فوتبال چین در بازی اول مقابل کره جنوبی با اینکه در تعداد موقعیت با میزبان خود در عدد 11 برابری می کرد اما تنها 28 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشت و 72 درصد متعلق به کره جنوبی بود. این نشان می دهد آنها توپ و میدان را در اختیار حریف قرار می دهند و فضاها را از آن خود می کنند. چینی ها در بازی برابر کره از یازده موقعیت خود فقط سه تا را داخل چارچوب قرار دادند و از طرفی 5 کرنر هم ارسال کردند که از آنها هیچ سودی نبردند.

شاگردان بو در برابر کره 10 بار مرتکب خطا شدند که در قیاس برابر تیم کی روش آنها 10 خطا عقب هستند و این نشان می دهد آنها خیلی کم به رقبا فرصت استفاده از ضربات ایستگاهی را می دهند. از طرفی خودشان به خوبی از این موقعیت ها استفاده می کنند. مانند گل دومی که به کره از روی یک ضربه ایستگاهی زدند. دیگر نکته جالب توجه نزد چینی ها این است که آنها از عمق دفاع حریف هم برای گلزنی استفاده می کنند. در حالی که کی روش حداقل در بازی برابر قطر اصلا اعتقادی به این مساله نداشت. 

رکوردداران

در تیم فعلی چین ژنگ ژی، کاپیتان با 96 بازی ملی بیشترین بازی ملی را از این حیث در تیم کنونی چین دارد و گائولین هم با 18 گل زده برترین گلزن قرمزپوشان در تیم فعلی چین است. 

چالش سخت اما ممکن برای ایران

بدون شک بازی با چین می تواند چالش بسیار سختی برای کی روش و شاگردانش باشد. چین نشان داد که می تواند حریف سرسختی برای ایران باشد. آنها به خوبی در ضد حمله ها کار می کنند و سرعت انتقال توپ شان از دفاع به حمله مثال زدنی است. همچنین آنها از ضربات ایستگاهی هم به خوبی استفاده می کنند. اما در بازی با کره مشخص شد این تیم خط دفاعی قدرتمندی ندارد. مدافعین کناری این تیم به راحتی دور می خورند و این بهترین فرصت برای بازیکنانی چون مهدی طارمی و علیرضا جهانبخش ایجاد می کند تا با استفاده از سرعت و تکنیک بالایشان به دروازه حریف نزدیک شوند. هیونگ مینگ سون و لی چونگ یونگ دو وینگر تیم کره جنوبی در بازی نخست تیم شان مقابل چین بارها از این حربه استفاده کردند و موقعیت های خوبی را برای خودشان و همچنین مهاجمان نوک خود ایجاد کردند و از این راه به گل رسیدند.

باید دید مرد پرتغالی برای رویارویی با اژدها های زرد چه تدبیری می اندیشد و چه نتیجه ای کسب می کند. بدون شک کسب پیروزی در شن یانگ، مسیر جهانی شدن ما را بسیار هموار می کند.