مناجاتی:شک نکنید که چین را شکست می دهیم

مناجاتی:شک نکنید که چین را شکست می دهیم

سرمربی سابق تیم ملی گفت: تیم مقدماتی جام جهانی 90 بازیکنانی کارآمدتر از تیم ملی کنونی داشت.

به گزارش کاپ، تیم ملی ایران برای دومین مسابقه خود در رقابت های انتخابی جام جهانی در چین به سر می برد و خود را برای مسابقه با چین آماده می کند. پیش از این تیم ملی کشورمان تنها یک بار در انتخابی جام جهانی در خاک این کشور پیروز شده است.

یکی از تیم های کشورمان که طعم ناکامی در چین را چشید و از صعود به جام جهانی باز ماند، تیمی است که مهدی مناجاتی برای مسابقات مقدماتی جام جهانی 1990 به این کشور برد.

به همین بهانه کاپ با این مربی به گفت و گو نشست.

* از رقابت های مقدماتی جام جهانی 1990 شروع کنیم. چه شد که مهدی مناجاتی جایگزین رضا وطنخواه شد؟

در آن ایام مدیریت تیم های ملی برعهده مرحوم پرویز دهداری بود. اما پس از آنکه دهداری از سرمربیگری تیم ملی کنار رفت مدتی رضا وطنخواه جانشین وی شد. در آن زمان من در لیگ قدس سرمربی تیم تهران الف بودم و به نوعی زیر نظر دهداری کار می کردم. پس از آنکه این بازی ها تمام شد من به عنوان مربی تیم ملی کار خود را شروع کردم. 

* از تدارکات تیم ملی در زمان خودتان بگویید. با چه شرایطی مهیای بازی های انتخابی جام جهانی شدید؟

پیش از مسابقات اردویی طولانی در دشت مغان داشتیم. محل اردو دور از شهر بود و در این مدت تنها به تمرینات بدنسازی پرداختیم. پس از آن راهی کشور شوروی شدیم و دو مسابقه در ازبکستان و روسیه انجام داده و آنگاه راهی چین شدیم.

* در بازی با چین چند نفراز بازیکنان اصلی در ترکیب حضور نداشتند. دلیل این امر چه بود؟

پیش از مسابقه با چین و در حالی که تنها 48 ساعت تا مسابقه باقی مانده بود دستور داده شد که از چند بازیکن استفاده نکنم و دلیل این امر محرومیت آنها اعلام شد. در حالی که آنها هم در روسیه و هم در چین نفراتی منظم بودند و من از آنها چیزی ندیدم.

* تیم ملی بدون این نفرات تا دقیقه 72 با میزبان خود مساوی بود اما سرانجام مسابقه را باخت. چه اتفاقاتی در اواخر مسابقه رخ داد؟

ما در آن دیدار سوار بر بازی بودیم وحتی در نیمه دوم هم می توانستیم به گل برسیم. روی گل اول خط نگهدار می توانست اعلام آفساید کند که این کار را نکرد. ضمن اینکه آن روز، روز بد احمدرضا عابدزاده دروازه بان تیم ملی بود.

* تنها یک هفته بعد باید دیدار برگشت را مقابل چین برگزار می کردید. در این مدت چگونه تیم را آماده بازی کردید؟

ما بهترین نفرات را از نظر فنی در اختیار داشتیم اما بعد از باخت بسیار شکننده شده بودیم. به همین خاطر لازم بود که بازیکنان را از نظر تفکر آماده کنیم. در یک هفته بیشتر روی احساسات ملی آنها کار کردیم. ضمن اینکه مردم نیز برای بازی برگشت سنگ تمام گذاشتند و فکر می کنم استادیوم آزادی پر از تماشاگر شده بود. زمانی که خود من هم در تیم ملی بازی می کردم یک بار در بازی رفت از استرالیا شکست خوردیم اما تماشاگران در بازی برگشت استادیوم را پر  کردند و ما وقتی آنها را دیدیم احساس می کردیم که روی هوا پرواز می کنیم. در این شرایط انرژی بازیکنان برای انجام مسابقه چند برابر می شود.

* در بازی برگشت ایران نیاز داشت که حداقل با اختلاف سه گل برنده شود. در اوایل بازی نیز ایران به دو گل دست یافت. در بین دو نیمه چه اتفاقاتی رخ داد که ایران موفق نشد برتری 3برصفر خود را حفظ کند؟

ما در نیمه دوم هم موقعیت های بسیار خوبی داشتیم. به گل سوم هم دست یافتیم اما افتخاری روی یک توپ ساده خطای پنالتی کرد و پس از آن هم روی یک سانتر گل دوم را خوردیم. به این ترتیب تنها به خاطر تفاضل گل کمتر از رسیدن به مرحله دوم باز ماندیم.

* فکر می کنید اگر تیم ملی به مرحله دوم صعود می کرد شانس رفتن به جام جهانی را داشت؟

صددرصد صعود می کردیم چون برای برگزاری مسابقات مرحله دوم زمان کافی داشتیم.

* پس از عدم صعود به تیم ملی تغییرات فراوانی در تیم ملی رخ داد.

به دنبال روی کار آمدن علی پروین به عنوان مربی تیم ملی تمامی بازیکنانی که در زمان من محروم شده بودند مجددا به تیم ملی بازگشتند در حالی که فقط چند ماه گذشته بود و معلوم نبود که اگر آنها خطایی کردند چگونه با تغییر سرمربی و فدراسیون آنها هم به تیم ملی بازگشتند.

* اگر بخواهید تیم مقدماتی جام 90 را با تیم امروز ایران مقایسه کنید، کدام را برتر می دانید؟

هر مربی ای تیم خود را بهترین تیم ممکن می داند. از قدیم گفتند هیچ ماست بندی نمی گوید که ماست من ترش است. تیم مقدماتی جام  جهانی 90 هم بازیکنانی بسیار کارآمد داشت. البته زمانی که خود من هم بازیکن تیم ملی بودم و زیر نظر پرویز دهداری بازی می کردم تیمی فوق العاده داشتیم. حتی زمانی که به عنوان مدیر فنی در کنار امیر قلعه نویی بودم و با  تیم ملی در جام ملت های 2007 هم حضور داشتیم تیمی بسیار قدرتمند بودیم که تنها در ضربات پنالتی از کره باختیم. در حالی که در مرحله مقدماتی در تهران، کره را شکست دادیم.

* فکر می کنید تیم ملی در انتخابی جام جهانی 2018 در برابر چین به چه نتیجه ای دست می یابد؟

قدیم ها می گفتیم تیم ملی چشم بسته حریفان خود را شکست می دهد. الان هم من می گویم که شک نکنید ما چین را شکست می دهیم. به خاطر اینکه تجربه کافی داریم و مربیان ما هم باهوش هستند. البته شک نکنید که این تیم ها در تهران حرفی برای گفتن ندارند و در خانه آنها هم لازم است با احتیاط بیشتری عمل کنیم زیرا آنها در برابر تماشاگران خودی قدرت بیشتری دارند.