ناصر الخاطر: صعود ایران به جام جهانی قطر، بزرگترین کمک به ماست

ناصر الخاطر: صعود ایران به جام جهانی قطر، بزرگترین کمک به ماست

دبیرکل کمیته برگزاری جام جهانی 2022 گفت:  استادیوم ها و زیرساخت های برگزاری مسابقات بررسی می شود. 

به گزارش کاپ، ناصر الخاطر در نشست خبری امروز خود در آکادمی فوتبال اظهار داشت: به خاطر شرایطی که ما داریم، کمیته ای تشکیل شده و ارتباطی میان وزارت ورزش و ارگان ها را ایجاد کرده است. کمیته ما از مسیرهای مترو و اتوبوس ها تا ورزشگاه می خواهد امکانات خوبی را به تماشاگران بدهد. همچنین شما کلیپ هایی از کنفدراسیون آسیا را دیدید که نفرات برگزار کننده مسابقات را نشان داد. اگر بخواهم کار کمیته خودمان را 2 قسمت کنم، یک مساله برگزاری مسابقات است و دیگری میراثی است که برگزاری این جام جهانی از خود به جای می گذارد. در قسمتی دیگر استادیوم ها و زیرساخت های برگزاری مسابقات بررسی می شود. 

وی افزود: فکر می کنم فشرده ترین مسابقات جام جهانی را در پیس=ش داشته باشیم. استادیوم العین شمالی ترین استادیوم ماست و استادیوم الوکره جنوبی ترین استادیوم ماست. فاصله بین این 2 استادیوم کمتر از 70 کیلومتر است. قرار است مسابقات در 8 استادیوم برگزار شود اما هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. 

دبیرکل کمیته برگزاری جام جهانی 2022 تصریح کرد: همانطور که می دانید قطر کشور کوچکی است و ما محدودیت هایی داریم. یکی از استادیوم های بزرگ قطر، استادیوم الوکره است. قبل از ساخت این استادیوم رفتیم و با مردم آنجا صحبت کردیم و پرسیدیم که در شهر شما چه چیزی کمبود دارید؟ مورد اول این بود که مردم الوکره می گفتند هتل و مدرسه کم داریم. ما به این نتیجه رسیدیم که استادیومی که می سازیم، تمامی امکانات را داشته باشد و در نزدیکی ان تمام امکانات و مجتمع ها را احداث کردیم. این امکاناتی که خدمت شما گفتم، اکثرا را به بخش خصوصی واگذار کردیم و آنها این پروژه ها را احداث کردند. استادیوم بعدی البیت در شهر الخور است. مثل استادیوم الوکره که گفتم، این استادیوم نیز تمامی نیازهای مردم را برطرف می کند. حتی پارک، هتل و مدرسه در نزدیکی استادیوم ساخته شده است. استادیوم های فعلی خراب می شود و استادیوم های جدید جایگزین آن می شود. یکی از قدیمی ترین استادیوم های قطر، استادیوم خلیفه است که بازسازی می شود تا برای جام جهانی آماده شود. 

وی همچنین اضافه کرد: بعد از جام جهانی محیطی که استادیوم در آن قرار دارد، از کار نمی افتد چون چندین مجتمع تجاری و تفریحی در آن ساخته شده است. ما به فیفا پیشنهاد دادیم، از زمین هایی که در جام جهانی استفاده می شود، بعد از این مسابقات به عنوان پارک در اختیار مردم گذاشته شود. چمن زمین ها نیز یکی از بحث های اصلی است. ما مرکزی را برای نگهداری چمن راه اندازی کردیم تا با توجه به آب و هوای دوحه در آن برای این 8 استادیوم چمن نگهداری شود. 

ناصر الخاطر در ادامه خاطرنشان کرد: بخش دیگری از برنامه ما این است که بتوانیم فوتبال قطر را ارتقا دهیم. هر سال 22 مدرسه فوتبال انتخاب می شوند که به این مسابقات راه پیدا می کنند طبق این برنامه بچه ها یاد می گیرند که چگونه از منابع استفاده کنند. این یک رقابت سالم برگزار می شود که اسم آن کارآفرینی جوان است. ما چالش های مختلفی را در این برنامه مطرح می کنیم و افرادی که در این طرح شرکت می کنند، بررسی می شوند. طرح برتر توسط قطر به یک بانک معرفی می شود تا سرمایه لازم را دریافت کند. 

وی افزود: یکی از مسائل مهمی که رسانه ها در چند سال اخیر دنبالش بودند، بحث کارگرانی است که در قطر برای جام جهانی کار می کنند. اعداد و ارقام زیادی در رسانه ها شنیده می شود. شاید شما بدانید نزدیک به هزار کارگر در طول پروسه ساختن ورزشگاهها جان خود را از دست داده اند. با این وضعیت که می گویند تا جام جهانی 2022 هفت هزار نفر جان خود را از دست می دهند. این صحبت ها صحت ندارد و ما برنامه ای داریم که رفاه و سلامت کارگران را تامین می کند. ما بیشتر از استانداردهای بین المللی برای کارگرانی که در استادیوم ها مشغول کار هستند، سرمایه گذاری می کنیم. ما یک برنامه حسابرسی کاملی داریم که بحث سلامت کارگران را بررسی می کنیم. این برنامه ها توسط کمیته برگزاری جام جهانی و وزارت کار کشور قطر نظارت می شود. ما به طور منظم با مردم قطر در ارتباط هستیم و آنها مشکلات خود را با ما درمیان می گذارند.

دبیرکل کمیته برگزاری جام جهانی 2022 در ادامه گفت: ما در این قسمت منطقه دنیا، مدیریت ورزش را کم داریم و مرکزی را هم در این باره نداریم. برای این هم تصمیم گرفتیم مرکزی را تاسیس کنیم تا بهترین افراد را از خاورمیانه به قطر بیاورد. از سال 2013 که این مرکز را ایجاد کردیم، افراد زیادی در آن حضور پیدا کردند. با فدراسیون های منطقه صحبت کردیم و نمایندگان خود را برای حضور در کلاس ها فرستاده اند. هدفمان از بخش میراث فوتبال و جام جهانی این است که بعد از برگزاری مسابقات فواید آن را حس کنیم. جام جهانی در 8 استادیوم برگزار می شود و ما نمی خواهیم صنعت ورزش را از دست دهیم. اگر بتوانیم به این اهداف برسیم، موفق بوده ایم. 

وی در پاسخ به این سوال که ممکن است قطر از ورزشگاههای ایران برای برگزاری جام جهانی استفاده کند، اظهار داشت: باید یک نفر از سوی فدراسیون قطر پاسخگو باشد. کمکی که ایران می تواند بکند، این است که به این جام جهانی صعود کند. من در برزیل و استرالیا هواداران ایرانی را دیدم و به نظرم حضور ایرانی ها بزرگترین کمک به قطر خواهد بود. این موضوع از نظر فوتبالی بود. البته از نظر تجاری صحبت هایی شده در سطح دولت 2 کشور که ایران بتواند به ساخت و سازهای قطر برای جام جهانی کمک کند. نیاز به مصالح ساختمانی داشتیم که ایران می تواند به ما کمک کند. 

ناصر الخاطر ادامه داد: هر وقت پیرامون جام جهانی صحبت کردیم، موضوع قطر نیست و کل آسیا و کشورهای اطراف کمک می کنند. ما به صنعت توریسم هم علاقه داریم و دوست داریم از کشورهای منطقه به صورت داوطلب در جام جهانی شرکت کنند. 

دبیرکل کمیته برگزاری جام جهانی 2022 در پاسخ به این سوال که تسهیلاتی فراهم می شود که هواداران ایرانی برای جام جهانی به قطر بروند، اذعان داشت: در کل باید بگویم که کشور قطر برای توریسم در آینده برنامه های زیادی دارد. یکی از برنامه های ما این است که هر تماشاگری به قطر سفر کند، از او استقبال می کنیم اما وقتی در روسیه و آفریقای جنوبی مسابقات برگزار می شود، باید 3 ساعت پرواز کنید اما فاصله ایران تا قطر کم است و علاقه مندان می توانند به راحتی به کشور ما بیایند. تا الان تعهدی که دولت به ما داده، این است که 31 تیمی که به جام جهانی صعود می کنند، این است که خود تیمها و هوادارانشان بدون ویزا به کشور ما سفر کنند. 

وی درباره هزینه ساخت 2 ورزشگاه البیت و الوکره افزود: برای این 2 ورزشگاه 350 و 600 میلیون دلار هزینه می شود. با این مشخصاتی که ما برای جام جهانی در نظر می گیریم، برای ما به صرفه است.