پیش بازی ایران-قطر: حمله یوزها به شکار اول

پیش بازی ایران-قطر: حمله یوزها به شکار اول

وبسایت رسمی برنامه نود - دیدارهای مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه در آسیا از فردا آغاز می شود.

هفته اول مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه، گروه A آسیا

پنجشنبه 11 شهریور 95

ساعت 21 در ورزشگاه آزادی تهران

به گزارش وب سایت برنامه نود، حرکت ایران به سمت روسیه از فردا آغاز می شود. ایران چشم انتظار یک برد برابر قطر و شروعی مقتدرانه در دیدارهای انتخابی جام جهانی است.

ایران به خوبی می داند اگر نمی خواهد صعودش به جام جهانی 2018 به بازی آخر و احتمالات کشیده شود باید در خانه به هیچ تیمی رحم نکند.

در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2018 روسیه در منطقه آسیا 12 تیم در دو گروه 6 تیمی قرار گرفته اند. در گروه A آسیا ایران، قطر، چین، سوریه، کره جنوبی و ازبکستان قرار دارند و در گروه دیگر ژاپن، امارات، تایلند، عراق، عربستان و استرالیا دیده می شوند.

فرمول صعود هم همان فرمول همیشگی است تیم های اول و دوم مستقیما راهی روسیه می شوند و تیم پنجم آسیا هم پای به بازی پلی آف می گذارد.

با این حساب تیم ملی باید به دنبال اول یا دوم شدن در گروه خود باشد. در این گروه کره جنوبی را باید رقیب اصلی دانست. ضمن اینکه ازبکستان، قطر و چین را هم نباید دست کم گرفت.

حریف مرموز

در دوره قبل قطر برای ایران مزاحمتهایی ایجاد کرد. در بازی رفت در تهران موفق شد با یک بازی تدافعی ایران را متوقف کند و فردا باید کاملا هوشیار بود.

قطر حریف دست و پابسته ای برای ایران نخواهد بود. مربی گری این تیم بر عهده خوزه دانیل کارنو اروگوئه ای است. این مربی 53 ساله پس از حضور موفق در لیگ قطر حدود یک سالی است که هدایت این تیم را برعهده گرفته و جوانگرایی را در دستور کارش قرار داده است. او عنوان کرده برای برد به تهران آمده است.

ترکیب قطر شامل بازیکنانی است که در لیگ ستارگان این تیم توپ می زنند. البته آنها یک لژیونر هم دارند. اکرم عفیف بازیکن اسپورتیگ خیخون اسپانیا است. بیشتر بازیکنان قطر را بازیکنان دو تیم لخویا و السد تشکیل می دهند. چندین بازیکن این تیم هم اصلیتی قطری ندارند و پس از چند سال اقامت در قطر مجوز بازی برای این تیم آسیایی را کسب کردند به همین دلیل کارلوس کی روش قطر را تیمی بی هویت خوانده است. معروف ترین خارجی های قطر زوج اروگوئه ای- برزیلی خط حمله این تیم متشکل از سوریا و تاباتا است.قطر در مرحله قبلی رقابتها با چین، مالدیو، بوتان و هنگ کنگ هم گروه بود که به عنوان تیم اول صعود کرد.

در دیگر بازی های گروه اول آسیا، فردا ازبکستان میزبان سوریه است و کره جنوبی به مصاف چین می رود. ایران پس از بازی فردا با قطر سه شنبه میهمان جین است.

کار سخت کی‌روش

کارلوس کی‌روش سعی کرده تیم ایران را نسبت به جام جهانی 2014 جوان کند. این تیم هم اکنون منتظر درخشش جوانانی مثل سردار آزمون و علیرضا جهانبخش است. حدس زدن ترکیب ایران برای بازی فردا سخت است. با این حال احتمال دارد در درون دروازه علیرضا بیرانوند به علیرضا حقیقی ترجیح داده شود. در قلب دفاعی از بین مرتضی پورعلی گنجی، سیدجلال حسینی و پژمان منتظری یکی بیرون می نشیند که احتمالا پورعلی گنجی باشد. در سمت راست شاید رامین رضاییان به وریا غفوری ترجیح داده شود. در سمت چپ هم انتخاب بین احسان حاج فص و میلاد محمدی خواهد بود. در میانه میدان احتمال بازی سعید عزت اللهی و آندرانیک تیموریان وجود دارد. اشکان دژاگه، علیرضا جهانبخش و وحید امیری(مهدی ترابی) جلوتر از این دو بازی خواهند کرد و در خط حمله هم سردار آزمون انتخاب اول خواهد بود.

جایگاه در رده بندی فیفا:

ایران: 39 / قطر: 80.

آمار ویژه:

*در بین بازیکنان ایران چهار بازیکن سابقه گل زدن به قطر را دارند؛ اشکان دژاگه و احسان حاج صفی 2گل، سردار آزمون و رضا قوچان نژاد یک گل.

*آخرین ملاقات ایران و قطر در جام ملتهای آسیا بود که ایران با تک گل سردار آزمون حریف را شکست داد.

*از بین بازیکنان ایران مرتضی پورعلی گنجی، پژمان منتظری و اشکان دژاگه در تیم های قطری توپ می زنند.

*قطر در دو سفر آخرش به تهران به ایران نباخته است.

*در مقدماتی جام جهانی 2014 ایران و قطر چهار بار برابر هم قرار گرفتند. سه بازی مساوی شد و یک بار ایران به برد رسید.

*کارلوس کی روش پنج بار مقابل قطر مربی گری کرد که حاصلش دو برد و سه تساوی بوده است.

*این دو تیم در راه جام جهانی 8 بار با هم بازی کردند نتیجه کار برای ایران 4 برد، 3 مساوی و یک باخت بوده است. ایران هشت سال است به قطر نباخته است.

*تیم ملی 1198 روز است شکست نخورده است.

* سرمربی اروگوئه‌ای تیم ملی قطر هم در 72 درصد بازی‌هایی که هدایت این تیم را عهده‌دار بوده پیروز شده است.

* ایران در سه بازی اخیر مقابل قطر گل نخورده و آخرین مسابقه‌ای که در تهران برابر قطر انجام شده ایران گل نزده است.

* هادی عقیلی، مهدی رحمتی، علی کریمی و جواد نکونام در آخرین بازی ایران برابر قطر بودند که اکنون حضور ندارند و در تیم ملی قطر هم تنها یک بازیکن مانده است.

* ایران در تمام 21 بازی اخیر(به غیر از دیدار برابر آرژانتین) ایران گلزنی کرده است.

سابقه تقابل دو تیم:

تعداد بازی

برد ایران

مساوی

برد قطر

20

12

5

3

تیم داوری: پریرا هتیکان کانامگه،پالیا گروگه و هماسونگا پالیتا هر سه ازسریلانکا.

57189