سرمربی سابق تیم ملی تکواندو: کسانی که با مربی خارجی تجارت کردند مزدور نیستند؟

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو: کسانی که با مربی خارجی تجارت کردند مزدور نیستند؟

وبسایت رسمی برنامه نود - سرمربی سابق تیم ملی تکواندو گفت: کادرفنی حرف او را در ناکامی می‌زند می‌زند و نقش کوچ در این مسابقات سنگین مشخص می‌شود وگرنه هرکسی که تمرین دادن را بلد است.

به گزارش سایت نود، مرتضی کریمی در گفتگو با "نسیم آنلاین" در خصوص عملکرد تکواندو ایران در المپیک ریو گفت: من تعجب می‌کنم از اینکه بازیکنان ما حرفه‌ای تمرین و فکر کردند اما در میدان مسابقه حرفه‌ای عمل نکردند و مانند بازیکنان مبتدی بودند. ملی‌پوشان بدون هیچ‌گونه برنامه‌ای در مسابقات حاضر شدند و فقط مانند بازیکنان مبتدی لگد زدند. ما در این مسابقات شاهد هیچ‌گونه تغییر گارد، استفاده از تکنیک‌های متنوع و روبه‌جلو نبودیم و حالت بازیکنانمان از پیش باخته را داشتند.

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو با تاکید بر داشتن مشکل روحی و روانی از سوی تکواندوکاران ایران گفت: بچه‌های ما مشخص بود برای حضور در المپیک مشکل روانی دارند و به هیچ وجه آمادگی ذهنی ندارند. مهدی خدابخشی وقتی برای مسابقه با بیگی وارد شیاپچانگ شد اصلا برخلاف بیگی آمادگی ذهنی و روانی نداشت. هر سه ملی‌پوش ما پای چپشان جلو بود و فقط پای خود را بالا می‌آورند و هیچ آنالیزی روی تاکتیک‌های رقبای خود نداشتند. فرزان عاشورزاده با این همه تجربه که در سالیان اخیر کسب کرده است نباید در ثانیه‌های پایانی درگیر می‌شد و باید به سمت خارج حرکت می‌کرد تا بازی تمام شود اما متاسفانه درگیر شد و امتیاز از دست داد. من فکر می‌کنم استرس زیادی روی بچه‌ها بود و حتی در مصاحبه‌های قبل از المپیک هم گفتنم حالا که بچه‌ها زحمت زیادی کشیدند باید اعتماد به نفس هم داشته باشند که متاسفانه ما شاهد آن در ریو نبودیم.

کریمی در خصوص نقش کادرفنی تیم ملی تکواندو در ناکامی این تیم گفت: کادرفنی حرف اول را در ناکامی می‌زند. مربی که تا امروز حتی در لیگ تیم‌داری نکرده است اما در المپیک روی صندلی کوچ می‌نشیند باید نقش خودش را در مسابقات سنگین نشان بدهد. مربی ما در مسابقه عاشورزاده حتی به ذهنش نرسید وقتی حریف سه بار از یک سمت چرخیده به بازیکنش بگوید تغییر گارد بدهد. خدابخشی چرا باید آنقدر جلو برود تا ضربات زیادی به صورتش بخورد و چرا مربی ما از او نخواست ابتدا بازی را ببندد و بعد با فکر برای امتیاز تلاش کند. نقش کوچ در این مسابقات سنگین مشخص می‌شود و گرنه هرکسی که تمرین دادن را بلد است. خوشبختانه ما در کشورمان کارشناس زیاد داریم اما کسی مربی موفق می‌شود که در بدترین شرایط بهترین تصمیم را بگیرد. من تعجب می‌کنم که چرا مربیان ما اینگونه بچه‌گانه و با استرس عمل کردند. در مسابقه خدابخشی با بیگی از زمانی که مهدی وارد زمین شد من به عنوان یک مربی متوجه شدم که استرس از صورت او می‌بارد. این استرس باعث شد او نتواند درست تصمیم بگیرد کدام پای خود را جلو بگذارد و کوچ او هم در این زمینه درست عمل نکرد. در طرف مقابل خدابخشی وقتی بیگی وارد زمین شد و پای راست خود را جلو گذاشت و سینه را به عقب داد من فهمیدم که قشنگ خدابخشی را آنالیز کرده و سفت و محکم مقابل او قرار گرفته است. بازیکن وقتی سفت و محکم می‌ایستد در دل حریف وحشت می‌اندازد.

کریمی در خصوص مزدور خطاب کردن مهماندوست از سوی رئیس فدراسیون تکواندو گفت: من وقتی با یک تیم جوان از مسابقات جهانی مکزیک با وجود دعواهایی که با پولادگر و ذوالقدر داشتم، موفق برگشتم به من اعلام کردند دیگر با تو همکاری نمی‌کنیم. وقتی من دلیل آن را پرسیدیم به من گفتند از ما انتقاد می‌کنی و این دلیل عدم همکاری ما با تو است. من بدون هیچ حرفی جدا شدم اما دو سال من را به هیچ مراسمی دعوت نکردند. اگر من نیز با وجود پیشنهاداتی که از خارج از ایران داشتم می‌رفتم باید مزدور خطاب می‌شدم. فدراسیونی که این لفظ را در مورد یک مربی ایرانی استفاده می‌کند چرا از وجود قهرمانان و مربیان خودش علی‌رغم بیکاری استفاده نمی‌کند. چرا فدراسیون ما خودش به کشورهای دیگر نامه نمی‌زند و از آنها نمی‌خواهد برای پیشرفت تکواندو از مربیان ایرانی استفاده کنند تا قدرت تکواندو ما را به جهان نشان بدهند. مسئولان فدراسیون ما آنقدر بخیل هستند که دوست ندارند هیچ کدام از مربیان ما در هیچ کجای دنیا کار کنند.

سرمربی سابق تیم ملی تکواندو گفت: رضا مهماندوست در دو سال اخیر تلاش و زحمت زیادی کشیده است و منصفانه نیست او را با لفظ مزدور خطاب کنیم. شما وقتی کانگ را برای پومسه آوردید و چند سال به او پول پرداخت کردید و در کنارش تجارت کردید، مزدور نبودند؟  زمانی که ما انتقاد می‌کردیم به جای حضور در مسابقات خارجی که کمکی به ملی پوشان نمی‌کند اجازه حضور این نفرات را در لیگ را بدهد تا هم به خوبی دمحک بخورند و هم برای جوانان ایجاد انگیزه کنند هیچ گوش شنوایی نبود و ما متهم شدیم. ما هم در چند ماه گذشته سکوت کردیم و حتی سعی کردیم با مصاحبه در ملی‌پوشان آنها زا از لحاظ روحی و روانی تقویت کنیم.

 39046