هت تریک در 2020/ جا پای تختی گذاشتن

هت تریک در 2020/ جا پای تختی گذاشتن

وبسایت رسمی برنامه نود - در تاریخ ورزش ایران سه اسطوره با سه مدال المپیک دیده می شود.

به گزارش وب سایت رسمی نود در بین مدال آوران المپیکی ایران 11 قهرمان بیش از یک مدال را در کارنامه خود می بینند. در این میان سه ورزشکار نامدار ایران سه بار در المپیک روی سکو رفتند؛

غلامرضا تختی/یک طلا، دو نقره

اسطوره بدون تکرار ورزش ایران با اینکه در المپیک ها بدشانس بود با این حال اولین ایرانی بود که در المپیک ها سه مداله شد. تختی در 1952 هلسینکی نقره گرفت، در 1956 ملبورن طلایی شد. در آن زمان تختی و نامجو قهرمانان دو مدالی ایران در تاریخ المپیک بودند که تختی در 1960 رم به یک نقره دیگر رسید تا اولین هت تریک در المپیک به نام او ثبت شود. تختی تا مدال چهارم هم تنها یک قدم فاصله داشت که در المپیک 1964 توکیو به چهارمی بسنده کرد. اگر ناداوری و تصمیمات اشتباه مربی گری نبود کارنامه جهان پهلوان پربارتر هم می شد.

محمد نصیری/یک طلا، یک نقره، یک برنز

اولین طلایی وزنه برداری ایران هم سه طلا در کارنامه اش می بیند. این قهرمان سبک وزن کارش را با طلای 1968 مکزیکوسیتی آغاز کرد. در 1972 مونیخ نقره گرفت و در 1976 مونترال به برنز رسید. نصیری هم می توانست چهار مدالی شود اما ایران المپیک 1980 مسکو را تحریم کرد و پرونده مدال های نصیری بسته شد.

هادی ساعی/دو طلا، یک برنز

پرافتخارترین المپیکی ایران یک قهرمان معاصر است. اضافه شدن تکواندو به المپیک ساعی را صاحب دو طلا و یک برنز المپیک کرد. ساعی از نظر مرغوبیت مدال و تعداد از همه بالاتر است. او کارش را با برنز 2000 سیدنی آغاز کرد. در المپیک 2004 آتن و 2008 پکن هم با اقتدار قهرمان شد و با یک کارنامه درخشان با ورزش قهرمانی وداع کرد. خودش معتقد است در سیدنی اسیر ناداوری شد والا سه طلا داشت.

دو مدالی ها

به غیر از سه قهرمان بالا که هر سه طلای المپیک را هم دارند ایران صاحب 8 ورزشکار با دو مدال المپیک است. گل سر سبد آنها حسین رضا زاده با دو طلای المپیک های 2000 و 2004 است. رضا زاده در آستانه المپیک پکن از حضور در سومین المپیکش انصراف داد. رضا زاده اولین ایرانی بود که در المپیک دو طلایی شد. به مرحوم محمود نامجو هم اشاره شد که در المپیک های 1956 ملبورن و 1960 رم به دو مدال طلا و نقره دست پیدا کرد. سایر دو مدالی های عبارتند از؛

رسول خادم، کشتی( طلای 1996 آتلانتا، برنز 1992 بارسلونا)

امیررضا خادم، کشتی (برنز1996 آتلانتا، برنز 1992 بارسلونا)

کمیل قاسمی، کشتی( برنز 2012 لندن، نقره 2016 ریودوژانیرو)

کیانوش رستمی، وزنه برداری( طلای 2016 ریودوژانیرو، برنز 2012 لندن)

قاسم رضایی، کشتی( طلای 2012 لندن، برنز 2016 ریودوژانیرو)

عسکری محمدیان، کشتی( نقره 1988 سئول، نقره 1992 بارسلونا)

اکثر این دو مدالی ها در زمان خودشان دست به کارهای بزرگی زدند. عسکری محمدیان اولین مدال آور بعد انقلاب بود و رسوال خادم اولین طلایی بعد از انقلاب اسلامی.

هت تریک در توکیو

در المپیک 2016 سه تن از هشت مدال آور ایران موفق شدند به دومین مدال المپیکی خود برسند. آیا این سه می توانند به فکر هت تریک در 2020 باشند؟

کیانوش رستمی

در بین دو مداله های ایران رستمی نزدیک ترین ورزشکار به مدال سوم است. او گفته هدفش قهرمانی در توکیو است. از طرفی کیانوش تنها 25 سال دارد و فکر کردن به المپیک سوم و حتی چهارم رویاپردازی نیست. اگر کیانوش در المپیک 2020 توکیو طلا بگیرد و مدال برنز المپیک لندنش هم به نقره تبدیل شود( به دلیل دوپینگ ورزشکار دوم) او عنوان پرافتخارترین المپیکی را از دست هادی ساعی خارج می کند.

قاسم رضایی

قاسم هم اکنون پرافتخارترین فرنگی کار است با برنز ریو و طلای لندن. خودش گفته قصد خداحافظی ندارد اما اگر در نظر بگیریم که او در توکیو 35 سال خواهد داشت کار سختی خواهد داشت.

کمیل قاسمی

تنها سنگین وزن دو مدالی ایران در تاریخ المپیک یک نقره و یک برنز در کارنامه خود دارد. کمیل 30 ثانیه گفته که استراحت می کند و با قدرت برمی گردد. کمیل در توکیو 32 ساله خواهد بود شاید از نظر سنی مشکلی نداشته باشد اما با توجه به فشار رقابت در سنگین وزن اگر دوباره به مدال برسد شاهکار کرده است.

هت تریک در 2024

چندین مدال آور ایران هم می توانند به فکر سومین مدال المپیکی شان در المپیک 2024 باشند. کیمیا علیزاده و حسن یزدانی جوانانی اند که حداقل یک دهه دیگر فرصت دارند. حسن رحیمی هم می تواند به آینده امیدوار باشد. بهداد سلیمی را هم نباید فراموش کرد. او می تواند حق خود را از المپیک بگیرد.

57189