بهترین ورزشکار ایران در ریو کیست؟(نظرسنجی)

بهترین ورزشکار ایران در ریو کیست؟(نظرسنجی)

به گزارش "ورزش سه"، کاروان 63 نفره ایران در المپیک 2016 المپیک با کسب 8 مدال در ریو به کار خود خاتمه داد و وبسایت ورزش سه مطابق همیشه با توجه به اقبال بالای مخاطبان در شرکت در نظرسنجی، اینبار نیز قصد دارد با همکاری شما بهترین ورزشکار ایران را در رقابت های المپیک ریو انتخاب کند. بر همین اساس با نگاهی به عملکرد ورزشکاران ایرانی در این رقابت ها، می توانید در نظرسنجی ورزش سه شرکت نمایید.

کیانوش رستمی؛ فرار از فریب

در روزهایی که شکست های پیاپی ورزش دوستان را بی تاب کرده بود، کیانوش رستمی توانست چراغ اول کاروان ایران با کسب مدال طلا روشن کند. او که در رقابت با 10 ورزشکار دیگر برای کسب مدال طلا یورش برده بود، در حرکت یک ضرب ابتدا موفق شد وزنه 174 کیلوگرمی را مهار کند و در حرکت دوم نیز موفق به مهار وزنه ۱۷۹ کیلوگرمی شد. رستمی برای حرکت سوم وزنه ۱۸۲ کیلوگرمی را انتخاب کرد تا فاصله خود را با حریفان بیشتر کند که موفق به مهار این وزنه نشد تا با همان وزنه ۱۷۹ کیلوگرم به کار خود در حرکت یکضرب پایان دهد. تائو تیان از چین با مهار وزنه ۱۷۸ کیلوگرمی در یک‌ضرب در جایگاه دوم ایستاد. نکته جالب توجه فریبکاری وزنه بردار چینی بود که قصد داشت با نمایش خود نشان دهد دچار آسیب دیدگی شده و قادر به مهار وزنه نیست که ورزنه بردار خوب کشورمان به خوبی از پس این حربه حریف نیز برآمد. او در حرکت دو ضرب با مهار وزنه ۲۱۷ کیلوگرمی ضمن جا به جایی رکورد المپیک به مدال طلا دست یافت.

سهراب مرادی- باز هم طلا، باز هم وزنه

در حالی که ایران در وزن 94 کیلوگرم وزنه برداری دو نماینده در وزنه برداری داشت، سهراب مرادی با مهار وزنه 182 کیلوگرم در یک ضرب، 221 کیلوگرم در دو ضرب و مجموع 403 کیلوگرم دومین طلای کاروان ایران را کسب کرد. سهراب مرادی در درخواست اول خود وزنه 178 کیلوگرمی را درخواست داد اما در تلاش اول نتوانست آن را مهار کند تا نفس ها در سینه حبس شود. او در حرکت دوم خود به راحتی این وزنه را بالای سر برد تا با همین حرکت بالاتر از رقبای تایلندی و بلاروسی در صدر قرار بگیرد. سهراب با اینکه صدرنشین حرکت یک ضرب بود، وزنه 182 کیلوگرمی را درخواست داد تا در سومین حرکت سالن را به وجد بیاورد. سهراب مرادی با 5 کیلوگرم اختلاف نسبت به نفر دوم به کار خود در حرکت تک ضرب خاتمه داد. در اولین حرکت 221 کیلوگرم را مهار کرد تا مدال خود را در همان ابتدا مسجل کند. سالن تحت تاثیر او بود. سهراب مرادی بدون اینکه وزنه دوم را بزند طلای خود را مسجل کرد چرا که رقبای او نتوانستند حتی به رکورد تلاش اول او برسند. سهراب در دومین تلاش به رکورد ایلیا ایلین حمله کرد تا رکرود 233 را مهار کند اما نتوانست. او سومین یک بار دیگر در سومین تلاش 331 را درخواست کرد و یک بار دیگر بدون اینکه تلاشی کند وزنه را انداخت تا دومین طلای ایران را به دست بیاورد.

حسن یزدانی – ستاره کشتی ایران

کشتی گیر وزن 74 کیلوگرم ایران با پیروزی های یکطرفه خود خیال ایرانی ها را برای کسب مدال از همان ابتدا راحت کرده بود. قهرمان جویباری کشتی ایران در گام اول در کمتر از دو دقیقه حریفی از هائیتی را شکست داد و به مرحله بعدی راه یافت. او در دومین بازی خود هم فوق‌العاده روی تشک ظاهر شد و برابر سونر دیمیتراش با برتری قاطعانه به جمع 4 کشتی‌گیر نهایی وزن 74 کیلوگرم رسید. دلاور کشتی ایران در نیمه نهایی فقط یک دقیقه و 43 ثانیه زمان خواست تا حریف قزاقستانی خود را مثل دیدار اول با امتیاز عالی شکست دهد تا به عنوان نخستین کشتی گیر کاروان ایران در المپیک ریو لقب بگیرد که راهی فینال شده است. در وزنی که پیش از آغاز المپیک همه روی جردن باروس به عنوان مدعی اول قهرمانی نظر داشتند، در نهایت یزدانی و انور گدیوف به فینال رسیدند. گدیوف روسی با شکست باروس مدعی اکنون حریفی سرسخت برای یزدانی محسوب می شد و البته در دیدار فینال با شگردهای خاص خود از نظر روانی شرایط ویژه ای در رقابت فینال ایجاد کرده بود. گدیوف در دیدار فینال با نتیجه عجیب 6 بر صفر از یزدانی پیش افتاد و در ادامه با وقفه های مداوم خود به دلیل مصدومیت باعث شد تا کشتی بارها از جریان بیفتد. اما یزدانی در وقت دوم با زیرگیری های فوق العاده خود نتیجه کار را 6-6 و طلای المپیک را از آن خود کرد.

کیمیا علیزاده – دختری از جنس طلا

اولین دیدار کیمیا علیزاده در رقابت های تکواندو 57 کیلوگرم المپیک ریو با آنا زانانویچ از کرواسی بود که با برتری 7 بر 6 نماینده ایران به پایان برسد. او در دومین مسابقه خود به مصاف گومز از اسپانیا رفت تا برنده این بازی راهی نیمه نهایی شود اما با شکست 8 بر 7 نماینده ایرانی در دیداری که داوری آن نیز شائبه برانگیز بود همراه شد. کیمیا با توجه به صعود حریفش به دیدار فینال توانست شانس مجدد برای کسب مدال برنز را دریافت کند و در این مرحله مقابل هارنسوجین از تایلند رفت تا اولین مبارزه خود در شانس مجدد را امتحان کند و با برتری 14 بر 10 توانست به دیدار رده بندی راه پیدا کند. او در دیدار رده بندی مقابل یکیتا کلاسنویچ قرار گرفت و در ست سوم با یک ضربه تمام‌کننده نتیجه مبارزه را 5 بر صفر به سود خود کرد تا اولین مدال تاریخ بانوان ایران در المپیک کسب شود. کیمیا علیزاده اولین مدالی تاریخی را برای ایران کسب کرد و اولین ورزشکاری بانویی بود که مدال را المپیک را برگردن آویخت.

مجتبی عابدینی – زوروی تاریخ ساز

در حالی که کمتر کسی تصور می کرد شمشمیربازی در المپیک به دستاوردی دست یابد عابدینی تابوشکنی‌هایش را آغاز کرد و پس از پیروزی بر دو شمشیرباز قدرتمند اوکراینی و کره ای، در جمع هشت نفر برتر قرار گرفت. وی پس از آن در مقابل وینسنت آنستت، نایب قهرمان اروپا از فرانسه ایستاد و از پس او نیز برآمد و به نیمه نهایی رسید تا تنها یک گام تا کسب اولین مدال شمشیربازی ایران در تاریخ المپیک فاصله داشته باشد. در نهایت اما  یکه تازی های عابدینی مقابل هومر آمریکایی پایان یافت و او از صعود به دیدار فینال بازماند. او در این مرحله با امتیاز نزدیک 15 بر 14 از حریف شکست خورد تا به دیدار رده بندی برود و مقابل حریف کره ای خود حاضر شود. عابدینی در دیدار رده بندی با نتیجه 15 بر 8 از حریف شکست خورد و به عنوان چهارم بسنده کرد اما خیلی ها با دیدن نمایش فوق العاده او مقابل رقیبان عاشق عملکرد و این رشته شدند.

*** در بین ورزشکارانی که نام برده شد نام کمیل قاسمی با توجه به نائب قهرمانی در کشتی آزاد وزن 125 کیلوگرم و همچنین الهه احمدی بانوی تیرانداز کشورمان که عنوان ششمی این رقابت ها را کسب کرد نیز می توانست قرار گیرد.