مجتبی عابدینی: نمی‌خواستند یک شمشیرباز ایرانی مدال المپیک بگیرد

مجتبی عابدینی: نمی‌خواستند یک شمشیرباز ایرانی مدال المپیک بگیرد

وب سایت رسمی برنامه نود- قطعا یکی از پدیده‌های کاروان ورزش ایران در المپیک ریو را باید مجتبی عابدینی، دانست.

به گزارش سایت نود، کمتر کسی روی درخشش او در ریو 2016 حساب کرده بود اما عابدینی کارش را آنچنان قدرتمندانه آغاز کرد که همه او را شانس کسب مدال می‌دانستند. سه پیروزی برابر بزرگان این رشته، مجتبی را به جمع چهار نفر نهایی رساند اما ناداوری در دیدار نماینده شایسته کشورمان و حریف آمریکایی، مانع از رسیدن عابدینی به دیدار نهایی شد و این شمشیرباز ایرانی با شکست در دیدار رده‌بندی دستش از رسیدن به مدال کوتاه ماند. حالا عابدینی به تهران بازگشته است و همچنان صحبت درباره عملکرد او بین علاقه‌مندان به ورزش به گوش می‌رسد. با این شمشیرباز شایسته بعد از پایان کارش در ریو 2016 گفت‌وگو کردیم.

  کمبود امکانات را به جان خریدیم

ملی‌پوش اسلحه سابر ایران با اشاره به سختی‌های آماده‌سازی در راه شرکت در المپیک گفت: «ما از لحاظ برپایی اردو و مسابقات تدارکاتی خیلی مشکلی نداشتیم اما متاسفانه یک مساله مهم در شمشیربازی وجود دارد و آن‌هم نبود یک سالن است. اصلی‌ترین مشکل ما نبود یک سالن استاندارد است که سال‌هاست از این مساله رنج می‌بریم. به هر حال به‌رغم این کمبود‌ها چراغ خاموش حرکت کردم و همه مشکلات را به جان خریدم.» عابدینی درباره اینکه آیا قبل از المپیک هدفش کسب مدال در ریو بوده یا نه به «سایت نود» گفت: «من نه‌تنها هدفم کسب مدال بود که از بین مدال‌ها فقط به دنبال طلای المپیک بودم. من در اکثر مسابقات جهانی و بین‌المللی یکی دو سال اخیر بین هشت نفر برتر قرار گرفته بودم و حدود چند هفته قبل از المپیک هم نایب‌قهرمان جهان شدم. تمرینات بسیار خوبی را پشت سر گذاشته بودم و به دنبال این بودم که این زحمات یک جایی به ثمر برسد. ضمن اینکه یک سرمربی خوب مثل پیمان فخری با من بود که واقعا یکی از به‌روز‌ترین و بهترین مربی‌های جهان است.»

  امان از داوران

مجتبی عابدینی با اشاره به اینکه قبل از شروع پیش‌بینی ناداوری‌ها را می‌کرده به «سایت نود» گفت: «از همان بازی اول برابر حریف اوکراینی داوران روس علیه من قضاوت کردند و این داستان در مسابقات بعدی هم ادامه داشت. متاسفانه اوج این ناداوری‌ها در دیدار نیمه‌نهایی برابر حریف آمریکایی بود. مربیان شمشیرباز آمریکایی از روسیه بودند و داور میدان هم روس بود. این شمشیرباز آمریکایی بارها بعد از اعلام استارت داوران تعلل می‌کرد اما داوران هیچ امتیازی به من ندادند. واقعا به‌راحتی از دادن امتیاز و حق من چشم‌پوشی شد. نفوذ آمریکایی‌ها در فدراسیون جهانی واقعا بالاست. در تمام پنج مسابقه‌ای که من برگزار کردم ناداوری کاملا مشهود بود و آنها به هیچ‌وجه نمی‌خواستند که یک ایرانی در رشته شمشیربازی المپیک مدال کسب کند و با ناداوری مانع این اتفاق شدند.»

  طلای 2020 را می‌خواهم

نفر چهارم رقابت‌های شمشیربازی اسلحه سابر المپیک درباره برنامه‌های آینده خود به «سایت نود» گفت: «از حالا باید به فکر رقابت‌های المپیک 2020 باشم. 36 سالگی در شمشیربازی سن بالایی نیست و می‌خواهم با صعود به المپیک و کسب طلای آن رقابت‌ها کارم را به پایان برسانم. آنقدر با قدرت در رقابت‌های بعدی ظاهر خواهم شد تا دیگر ناداوری هم نتواند مانع موفقیت من شود. امیدوارم شرایط تا آن زمان برای آماده‌سازی مهیا باشد و بتوانم مدال المپبک را کسب کنم.» عضو تیم شمشیربازی دانشگاه آزاد درباره اینکه آیا به کارش در این تیم ادامه خواهد داد یا نه گفت: «من چند سالی می‌شود که در تیم شمشیربازی دانشگاه آزاد حضور دارم و از شرایط این چند سال هم راضی هستم. امسال هم هدفم ادامه حضور در تیم دانشگاه آزاد است، البته امیدوارم کمی در مبلغ قراردادهای ما تجدیدنظر شود. باور کنید مبلغ قرارداد‌های ما در مقایسه با اکثر رشته‌ها بسیار ناچیز است و امیدوارم دراین‌باره تجدیدنظر شود.»

گفت و گو از مرتضی میثاقی