گزارش ویژه؛ از میتره تا نایک، مروری بر توپ‌های ادوار گذشته لیگ جزیره

گزارش ویژه؛ از میتره تا نایک، مروری بر توپ‌های ادوار گذشته لیگ جزیره

وبسایت رسمی برنامه نود - مروری بر توپهای فصول گذشته لیگ جزیره و خاطراتی که از این توپ ها داریم.

به گزارش وبسایت نود، پس از چند ماه تعطیلی مسابقات، در حالیکه هواداران فوتبال در سراسر جهان منتظر شروع فصل جدید مسابقات فوتبال بودند، فصل جدید لیگ برتر جزیره از شنبه آغاز شد. از فصل 92-93 که لیگ برتر جزیره شروع به کار کرده است، هر ساله شاهد پیشرفت‌هایی نظیر استفاده از آخرین تکنولوژی در تولید لباس، ساخت ورزشگاه‌های به روز، بهترین نوع پوشش رسانه‌ای و حتی تولید توپ هستیم. شنبه در حالی فصل جدید لیگ برتر شروع شد که از آخرین طراحی کمپانی نایک برای توپ این مسابقات استفاده گردید. این کمپانی آمریکایی از سال 2000 وظیفه طراحی توپ این مسابقات را بر عهده دارد و آخرین طراحی خود به نام اوردم4 را برای مسابقات این فصل در نظر گرفته است که در آن از مخلوطی از رنگ‌های آبی، سبز و ارغوانی استفاده کرده است تا حداکثر توانایی دید را برای بازیکنان ایجاد کند.

1992-95: میتره پرو مکس

کمپانی میتره این افتخار را داشت تا نخستین توپ‌های این مسابقات را طراحی کند. طراحی این توپ تفاوت زیادی با طراحی‌های سال‌های اخیر داشته و بسیار ساده تر از توپ‌های رنگارنگ فصول آتی بوده است.

1995-2000: میتره آلتیمکس

از این توپ، بیشتر از هر توپ دیگری در لیگ برتر استفاده شد تا به سرعت تبدیل به توپ شاخص دهه 90  شود، قطعا طرفداران ویمبلدون از این توپ خاطره های خوشایندی ندارند، چراکه دو گل زیبایی که از این توپ در یادها باقی مانده، در برابر این تیم به ثمر رسیده است.  شهرت این توپ زمانی بیشتر شد که دیوید بکهام در دیدار مقابل ویمبلدون در روز نخست فصل 96/97 موفق شد از وسط زمین دروازه نیل سالیوان را باز کند، یکی دیگر از گل‌های درخشانی که با این توپ به ثمر رسید، ضربه قیچی برگردان استثنایی پائولو دی کانیو روی سانتر ترور سینکلر در ورزشگاه آپتون پارک بود.

2000-2004 : نایک جیومرلین

با ورود به قرن بیست و یکم، طراح توپ این مسابقات جذاب نیز تغییر کرد تا بجای میتره؛ کمپانی نایک طراحی توپ این مسابقات را در اختیار بگیرد. طراحی این توپ نیز همانند میتره ساده بود و تفاوت عمده آن در طراحی قابی بود که لوگوی مسابقات را در خود جای داده بود. توپی که کودکان انگلیسی با رویای بازی در تیم‌های مطرح این لیگ به آن ضربه می‌زدند خاطرات جذابی در خاطره ها باقی گذاشت. یکی از زیباترین گلهایی که با این توپ به ثمر رسید، بدون شک گل برگ‌کمپ، با آن چرخش استثنایی‌اش مقابل نیوکاسل بود. گلی که قطعا مدافع نیوکاسل آنرا فراموش نخواهد کرد. با این توپ بیش از 10000 گل به ثمر رسید که در این گل‌ها لس فردیناند نقش زیادی دارد.

2004-2008: نایک تی 90 آئرو

این توپ همزمان شده است با سال‌های درخشان لیگ برتر، توپی با دایره های آبی در پس زمینه ای زرد که نخستین تغییرات عمده را در طراحی توپ به ایجاد کرد. در طول 4 سال این توپ تغییرات نا محسوسی داشت ولی با همین توپ بود که چلسی برای نخستین بار به مقام قهرمانی لیگ برتر دست یافت. به نظر می‌رسد تیری آنری علاقه خاصی به این توپ داشته باشد چرا که در دوسال پیاپی 25 و 27 بار توانست این توپ را از خط دروازه حریفان عبور بدهد.

2008-2009 : نایک تی 90 اومنی

با کمک تکنولوژی روز دنیا، لیگ برتر شاهد توپی بود که به گفته نایک کروی ترین توپ تولید شده در جهان بود تا بتواند به بهترین نحو خواسته بهترین بازیکنان فوتبال را براورده کند. این توپ سفید؛ همراه با خطوط قرمز با آنکه طرحی ساده داشت، ولی بسیار محبوب شد. این توپ 942 بار از خطوط دروازه ها عبور کرد، که از این بین ادوین وندرسار کمترین سهم را در این گل‌ها داشته است، او موفق شد در این فصل 14 بازی پیاپی دروازه‌اش را بسته نگاه دارد.

2009-2010: نایک تی 90 اسنت

در ساخت این توپ نیز از آخرین تکنولوژی‌های روز استفاده شده بود و رنگ زرد آن به سرعت محبوبیت زیادی پیدا کرد. این توپ برای چلسی خاطره انگیز خواهد بود چراکه در این فصل 103 بار موفق به گلزنی شدند، گل‌هایی که دروگبا، آنلکا و لمپارد نقش عمده‌ای در به ثمر رسیدنشان داشتند.

2010-2011: نایک تی 90 تریسر

با توجه به کیفیت پایین جابولانی که آدیداس برای جام جهانی 2010 تولید کرده بود، کمپانی نایک با طراحی زیبایی که برای آن سال انجام داد، در رقابت با رقیب همیشگی اش سربلند بیرون آمد. طراحی سفید، قرمز و آبی نایک مسلما یکی از زیباترین طراحی‌ها بوده است. طرفداران یونایتد قطعا این توپ را به خوبی به خاطر میاورند، ضربه استثنایی وین رونی مقابل آبی‌های منچستر تبدیل به کابوس منچستر سیتی شد تا در پایان فصل شیاطین سرخ بار دیگر جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

2011-2012: نایک سیه‌ترو

در ماه می 2012، وینسنت کامپانی جام قهرمانی لیگ برتر را بعد از فصلی دراماتیک، برای اولین بار در تاریخ این تیم بالای سر برد. قهرمانی در روز پایانی، آن هم به آن شکل دراماتیک، قطعا فصلی خاطره انگیز را برای هواداران منچستر سیتی رقم زد. گل دقایق پایانی آگوئرو در آخرین بازی فصل مقابل کویینز پارک رنجرز که باعث پیروزی 3-2 آبی‌ها مقابل این تیم شد، یکی از دراماتیک ترین قهرمانی‌های تاریخ را برای این تیم به ارمغان آورد، گلی که علاوه بر اینکه گزارشگر شبکه اسکای اسپورتس، مارتین تایلر را از خود بی خود کرد، 30 گل رابین فن پرسی برای آرسنال را تحت الشعاع قرار داد و در دقایق پایانی، خوشحالی شیاطین سرخ را به یاس تبدیل کرد.

2012-2013: نایک ماکسیم

پیش از شروع فصل، کمپانی نایک خبر از تولید یک توپ با استفاده از فن آوری تعادل ژئو2 داده بود، توپی که نهایت دقت را برای مهاجمین به ارمغان خواهد آورد. این توپ نیز برای منچستر یونایتد و رابین فن پرسی خاطرات درخشانی به همراه دارد چراکه در پایان این سال شیاطین سرخ یکبار دیگر به مقام قهرمانی رسیدند و فن پرسی هم با والی دیدنی‌اش مقابل استون ویلا، یکی از زیباترین گل‌ها را با این توپ به ثمر رساند.

2013-2014: نایک اینکایت

نایک سیه‌ترو و ماکسیم دارای طراحی برجسته بودند، اینکایت نیز در همین مسیر پیش رفت در حالیکه علامت نایک به رنگ نارنجی در اطراف این توپ به چشم میخورد. با نام مدرنی که برای این توپ انتخاب شده بود، این آخرین تولید نایک بود که در آن به دنبال معرفی تکنولوژی جدیدی بود. لوییز سوارز موفق شد 31 بار این توپ را از خطوط دروازه ها عبور دهد تا کفش طلای آن سال اروپا را به دست بیاورد ولی لیورپول با لیز خوردن بد موقع جرارد، در هفته های پایانی قهرمانی را از دست داد.

2014-2015: نایک اوردم 2

اولین توپ از سری اوردم، این سوال بی جواب را ایجاد می‌کرد که چرا بدون معرفی توپی با نام نایک اوردم 1، این کمپانی از نایک اوردم 2 پرده برداری کرده است. طراحی این توپ با رنگ‌های آبی و لیمویی انجام شد در حالیکه طراحی توپ زمستانه با رنگ‌هاینارنجی و زرد صورت پذیرفت. این توپ بخاطر تغییر جهت‌های ناگهانی‌اش عامل اصلی برخی گل‌های استثنایی و برخی اشتباهات وحشتناک از طرف دروازه‌بانان شد. قطعا این توپ یکی از کابوس‌های تیبو کورتوا است، چرا که چارلی آدام در این فصل با ضربه ای از زمین خودی موفق شد دروازه کورتوا را فرو بریزد.

2015-2016: نایک اوردم 3

توپ فصل گذشته مسابقات با رنگ‌های براقی که داشت، کاملا غیر قابل تشخیص بود، شوک حاصل از رنگ و طراحی این توپ، با شوکی تاریخی همراه شد. در حالیکه در اوایل فصل، کارشناسان شانس قهرمانی لستر سیتی را 1به 5000 اعلام می‌کردند، در پایان این روباه‌ها بودند که یکی از بزرگترین شوک‌های تاریخ فوتبال را به وجود آوردند.

2016-2017: نایک اوردم 4

بعد از رنگ صورتی براق، اینبار نایک با استفاده از رنگ‌های آبی، سبز و ارغوانی توپی چند رنگ را معرفی کرده است. این کمپانی با طراحی توپی با 12 تیکه مختلف تضمین داده است که این توپ در هر شرایطی قابل شناسایی و تشخیص خواهد بود. با این حال به نظر می‌رسد درحالیکه هنوز از این توپ استفاده نشده است، انتقاداتی از آن صورت گرفته است، به گفته تام هیتون انگلیسی، دروازه‌بان تیم برنلی، این توپ در شرایط خیس بارانی بسیار لغزنده شده و اجازه کنترل کردن را به دوازه‌بان نمیدهد که نکته بسیار بدی برای دروازه‌بانان خواهد بود.

1899