اولین های المپیک؛ نام شان برای همیشه در تاریخ ثبت شد- بخش دوم

اولین های المپیک؛ نام شان برای همیشه در تاریخ ثبت شد- بخش دوم

وبسایت رسمی برنامه نود - 

نخستین دوره ای که سوگندنامه المپیک با صدای بلند قرائت شد، المپیک 1920 آنتورپ بود.

نخستین دوره ای که در آن نماد صلح و دوستی به نمایش درآمد، بازی های 1920 آنتورپ بود؛ در این دوره چندین پرنده به نشانه صلح و دوستی رها شده و به آسمان پرواز کردند.

نخستین دوره ای که پرچم المپیک برافراشته شد، المپیک 1920 آنتورپ بود.

نخستین (و البته تنها مرتبه) در تاریخ المپیک که یک رویداد در دو کشور مختلف برگزار شد، در المپیک 1920 آنتورپ بود که مسافت 12 فوت از طول مسابقه قایقرانی بادبانی در محدوده جغرافیایی کشور دیگری برگزار شد. این مسابقه در بلژیک شروع شد، اما نقطه پایان مسابقه در کشور هلند در نظر گرفته شد.

نخستین دوره ای که پایان رقابتها به همان نقطه شروع آن بازگشت، المپیک 1924 پاریس بود.

نخستین دوره بازی های المپیک زمستانی در سال 1924 در شهر ژامونیکس فرانسه برگزار شد.

نخستین دوره ای که برای ورزشکاران شرکت کننده دهکده بازیها طراحی و ساخته شد، المپیک 1924 پاریس بود.

نخستین ورزشکاری که موفق شد در یک رشته ورزشی در بازی های المپیک تابستانی و زمستانی، به مدال دست یابد گیلیس گرافس تروم بود. این ورزشکار موفق شد در المپیک تابستانی 1920 آنتورپ و همچنین المپیک زمستانی 1924 در ژامونیکس فرانسه، در رشته اسکیت نمایشی به دو مدال طلا دست یابد.

نخستین دوره ای که ماده چهارصد متر در مواد رشته دوومیدانی گنجانده شد، بازی های المپیک 1928 آمستردام بود؛ در ادوار بعدی المپیک هم از همین مسافت به عنوان حد استاندارد برای رقابت های دو و میدانی استفاده شد.

نخستین باری که بازی های المپیک تابستانی و زمستانی در دو کشور مختلف برگزار شد، سال 1928 بود که بازی های تابستانی در کشور هلند و زمستانی در کشور سوئیس انجام شد.

نخستین دوره ای که از سکوهای سه گانه برای اهدای مدال های سه ورزشکار برتر استفاده شد، المپیک 1932 لس آنجلس بود.

نخستین دوره بازی های المپیک که در نیمکره جنوبی برگزار شد، سال 1956 در ملبورن استرالیا بود.

نخستین دوره ای که بازی های المپیک به سبک جدیدی در دو کشور برگزار شد، در المپیک 1956 ملبورن بود؛ در این دوره، رقابت های سوارکاری و اسب سواری در شهر استکهلم برگزار شد. این اتفاق یک بار دیگر در المپیک 2008 پکن هم تکرار شد و رقابت های مربوط به اسب سواری در کشور هنگ کنگ انجام شد.

نخستین سیاهپوست آفریقایی که صاحب مدال طلای المپیک شد، آببه بیکیلا دونده ماراتن اهل اتیوپی بود که در مسابقه دو ماراتن در المپیک 1960 رم، تمام مسیر مسابقه را با پاهای برهنه دوید.

نخستین دوره ای که بازی های المپیک تحت پوشش تلویزیونی قرار گرفت، المپیک 1936 برلین بود. در این دوره، رقابت های مختلف ورزشی از طریق صفحات نمایشی بسیار بزرگی که در سطح شهر برلین قرار گرفته بودند، برای مردم نمایش داده می شد.

نخستین دوره بازی های المپیک که از طریق تلویزیون های خانگی پوشش داده شد، المپیک 1948 لندن بود.

نخستین دوره بازی های المپیک که پوشش تلویزیونی آن به صورت سرتاسر جهان انجام شد، المپیک 1960 رم بود.

نخستین ورزشکاری که به خاطر مصرف داروهای غیرمجاز از شرکت در بازی های المپیک محروم شد، هانس گرونر ورزشکار سوئدی بود که در رشته های پنج گانه دو و میدانی فعالیت می کرد. هانس گرونر به دلیل مثبت شدن تست مصرف الکل از حضور در بازی های المپیک 1968 مکزیکو سیتی محروم شد.

نخستین زنی که مشعل المپیک را روشن کرد، نورما انریکوئتا باسیلو در المپیک 1968 مکزیکوسیتی بود.

2081