پپ گواردیولا پادشاه فوتبال

پپ گواردیولا پادشاه فوتبال

 درمسابقات جام ملت های اروپا 2008 تیم اسپانیا توانست قهرمانی را از آن خود کند. ترکیب اصلی تیم ملی فوتبال اسپانیا در این دوره از رقابت ها : کاسیاس، راموس، پویول، مارچنا، کاپ ده ویا، سنا، اینیستا،ژاوی، فابرگاس ،سیلوا و تورس

 

ستاره جام 2008 یورو سلطان پاس ژاوی هرناندز بود. آقای گل این دوره نیز داوید ویا.

 

سبک بازی این تیم همان سبک عادی وقدیمی فوتبال آن دوره بود. مانند برخی تیم های دیگر. اما به یک باره سبک این تیم با روی کار آمدن پپ گواردیولا درباشگاه بارسلونا تغییر و سبک معروف وکارای تیکی تاکا که از یوهان کرایف به پپ ارث رسیده بود حاکم بر فوتبال اسپانیا وهمینطور بعدها در دنیا شد. سبکی که بارسلونا را متحول کرد. پنجره جدیدی به فوتبال نوین باز شد.

پپ گواردیولا  

درسال 2010 که پپ با بارسلونا موفق به یکه تازی در تئورنومنت های مختلف بود تاثیر چشم گیری در سبک بازی تیم ملی اسپانیا هم می گذاشت. باحضوربازیکنانی همانند : پیکه ، پویول ، بوسکتس، ژاوی ، اینیستا، فابرگاس و ویا  ازتیم بارسلونا بدون شک تیم اسپانیا تحت تاثیر سبک تیکی تاکا قرار میگرفت. تیم ملی فوتبال اسپانیا با 4893 پاس با دقت 80% ودرصد مالکیت 59% درطول تئورنومنت ازاین حیث رکورد دار است واین مهم فقط با سبک پپ امکان پذیر می شود.

 

یورو 2012اثرات پپ همچنان بر اروپا سایه می اندازد. بازیکنان بارسا بازهم همانند جام جهانی خوش می درخشند . والدز، پیکه ،ژاوی ،بوسکتس، اینیستاوپدرو تا فینال تاختند وقهرمانی را برای تیمشان  به ارمغان آوردند.همانطور که مشاهده میکنید در این ترکیب نیز شاگردان پپ چشم نوازی میکنند وهمان سبک معروف او بازهم مانند تیک تاک ساعت دل هارا می نوازد.

پپ گواردیولا  

قهرمانی آلمان در جام جهانی 2014تیم ملی فوتبال آلمان در جام جهانی 2014 با تکیه بر بازیکنان بایرنی خود توانست قهرمان این دوره شود. ترکیب این تیم در این دوره: نویر،بوآتنگ ، هوملز،لام، مرتساکر، گروس کروتز، اشملزر، دوروم، شکودران مصطفی، هوودس، یانسن،شواینی، کروس، گوتزه، مولر، رویس،اوزیل ، پودولسکی، شورله، دراکسلر، خدیرا، کلوزه وفولاند.

 

فلسفه پاس های پی در پی پپ در بایرن مونیخ به جریان افتاد واین تیم ب طورمتوسط در هربازی نزدیک به 800 پاس رد وبدل میکرد. دقت پاس ها نیز یک درصد نسبت به دوره هاینکس افزایش داشت.

پپ گواردیولا  

آمار پاس های تیم بایرن بدون شک یکی از علت های قهرمانی این تیم در جام بود. یکی ازبازیکنانی که تحت نظارت پپ نمو کرده است لام بوده که اخیرا از دنیای فوتبال ملی خداحافظی کرده است. پپ به علت استفاده ازاین بازیکن درخط میانی مورد سرزنش وانتقاد زیادی قرار گرفته بود اما لام در هربازی 79 پاس را رد و بدل کرده که نسبت به فصل قبل 15 پاس رشد کرده ودقت پاس های او92% بوده است. در جام جهانی نیز این روند را حفظ  و570 پاس با دقت91% رد وبدل کرد. یکی از برتری های چشم گیرآلمان نویر دست پرورده ی پپ بود. قدرت پرش او از 79% به 90% وتعداد پاس او 149 پاس بیشتر از زمان هاینکس شده بود. این موضوع کمک شایانی به تیم ملی آلمان کرد.

 

594پاس به طورمیانگین شاگردان لوو در هر بازی رد وبدل کردند که 80% آنها صحیح بوده است. درفینال هم 1502 پاس توسط هردوتیم ردوبدل شد که هم فینال وهم میانگین آلمان از میانگین های تئورنومنت های قبلی بالاتراست.

 

یوآخیم لوو بعد از پیروزی خفیف مقابل آرژانتین وقهرمانی در جام گفت: ما خوش شانس بودیم که بسیاری از بازیکنان من تحت حمایت وآموزش پپ بوده اند.

پپ گواردیولا  

ماتیاس سامر کسی که روی جوانان 11 تا 18 سال تمرکز کرده ودرکنار پپ کارمی کند درباره گواردیولا می گوید:

زمانی که در فدراسیون آلمان بودم عملکرد پپ را زیر نظرداشتم وتحلیل میکردم. از شخصیت او تا سبک بازی بازیکنانش ؛ تیم او شاخصه های مورد نظر مارا داشت که میخواستیم از آنها در تیم ملی خود استفاده کنیم. توانایی واستیل وکلاس آن ها مارا مجذوب خود کرده بود . من به مدت 4 سال اورا مورد بررسی قرار دادم ونظرات وتفکرات اورا برروی جوانان آلمانی اجرا کردم.

اما تیم آلمان دربرابر تیم هایی که مالکیت برای آنها مهم است همانند اسپانیا ،توانایی کافی برای بازی با کیفیت وبرد دربرابر آنهارا نداشت. ترکیب آلمان به یک باره شروع به تقویت خلاقیت وابتکار درتیم خود کرد ودربازی ها با پرس بهتر کاررا دنبال میکرد. این شیوه بازی استیل وسبک بازی بارسای حاکم بر اروپا بود که در زمان پپ به آن دست یافته بود. استفاده 7 بازیکن بایرنی در فینال جام جهانی نشان دهنده اعتماد به تفکر پپ وشاگردانش در این تیم بود.

 

در یورو 2016 نیز رکورد بیشترین پاس ودقت پاس متعلق به تونی کروس بود که پیرو تفکرات پپ به یکی از بهترین های خط میانی تبدیل شده است.

 

اما سخن پایانی ونگاهی به آینده تیم منچستر سیتی وتیم ملی فوتبال انگلیس که هزینه های زیادی را برای موفقیت کرده اند اما بازدهی برای آنها در برنداشته، اکنون پیش بینی می شود که با پیوستن گواردیولا به منچسترسیتی ، کیفیت لیگ برتر وتیم ملی انگلیس تحت تاثیر مربی بزرگی چون پپ قرار گرفته وبالا وبالاتر برود. تیم منچستر سیتی با به خدمت گرفتن بازیکنان جدیدی مانند: گابریل خسوس، لروی سانه وبازیکنانی که از مدتها قبل زیرنظرپپ نظیر کوین دی بروین ، نیکولاس اوتامندی ،جذب تیم من سیتی شده اند.

 

سوریانو به همراه بگیریستاین مدیر ورزشی منچسترسیتی همچنین یكی از دلایل دیگر گواردیولا برای نقل مكان وی به شمال شرقی انگلیس بوده اند. گواردیولا با هر دوی این نفرات در زمان حضور در بارسلونا همكاری موفقیت آمیزی داشته است. در وقع این سرمربی اسپانیایی بیشتر ترجیح می دهد تا با افراد مورد اعتماد و شناخته شده خود همكاری نماید و دقیقا این مسئله هرگز برای وی در مونیخ تا كنون قابل تصور نبود، چون در آنجا با وجود هارمونی "میا سان میا" وی همچنان عنصری بیگانه محسوب می شود كه دارای عقایدی مخصوص به خود است.در منچستر اما بر خلاف مونیخ گواردیولا نیازی به مجادله با پزشكان باشگاه، دریافت مجوز از سران باشگاه برای نقل و انتقالات نخواهد داشت، چون در آن باشگاه وی در زمینه ورزشی از قدرت بی حد و مرزی برخوردار خواهد بود و در حقیقت وی می خواهد با حضور در منچسترسیتی همانند بارسلونا دورانی درخشان و طلایی در این باشگاه پایه ریزی نماید.

پپ گواردیولا  

فوتبال در انگلیس در دهه های اخیر با رشد كمتری نسبت به سایر رقبای اروپایی خود مواجه بوده و چنین واقعیتی را در نتایج و عناوین كسب شده توسط تیم ملی انگلیس در سال های اخیر می توان به خوبی مشاهده نمود. گواردیولا قطعامیتواند در این زمینه نیز تغییری در فوتبال جزیره به وجود آورد، والنتی گواردیولا پدر پپ در این زمینه به گفته است:

نوع فوتبالی كه این روزها در انگلیس شاهد آن هستیم، با فوتبال اصیل انگلیسی تفاوت های فراوانی دارد. پپ باید از این منظر تفكر انگلیسی فوتبال را نیز تغییر دهد.

 

و بی تردید گواردیولا می تواند در این زمینه نیز موفق باشد. پپ گواردیولا در واقع آخرین قطعه از پازل برنامه بزرگ شیخ منصور دیوانه فوتبال محسوب می شود، هنگامی كه پپ گواردیولا بر روی نیمكت مربی گری منچسترسیتی قرار گیرد، همه اروپا از قدرت این باشگاه خواهند لرزید و غلبه بر این تیم انگلیسی به معمایی حل نشده برای همه رقبای انگلیسی و اروپایی بدل خواهد شد كه حتی خود آلن ترینگ نیز از رمز گشایی و حل آن عاجز خواهد بود.

 

اخلاق این مربی بزرگ نیز همانند استیل وسبک مربی گری اش بی نظیر است. بارها این را ثابت کرده واخیرا نیز با پاسخ های هوشمندانه خود به رسانه ها وهمینطور بازیکن سابق خود فرانک ریبری خود را بیشتر در دل ها جا کرده است.

 

پپ گواردیولا در آخرین اظهار نظرهای خود اعلام کرده که "قطعا با مورینیو دست خواهم داد".