گزارش ویژه/ گل به خودی فوتبال انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا

گزارش ویژه/ گل به خودی فوتبال انگلیس با خروج از اتحادیه اروپا

وبسایت رسمی برنامه نود – تقریبا یک ماه پیش مردم بریتانیا رای به خروج کشورهای این منطقه نظیر انگلیس و ولز به خروج از اتحادیه اروپا دادند. این رای جدا از بازخوردهای سیاسی و اقتصادی برای مردم انگلیس، تاثیر زیادی روی لیگ برتر انگلیس خواهد داشت و ضربه سهمگینی به فوتبال این کشور می زند. رای به "برکسیت" به معنی ضربه ای جبران ناپذیر به فوتبال انگلیس خواهد بود آن هم در حالی که لیگ برتر از نظر اقتصادی و ورزشی در بهترین شرایط تاریخ خود بسر می برد.

به گزارش وبسایت نود، حضور گواردیولا، مورینیو و کونته در منچسترسیتی، منچستریونایتد و چلسی علاوه بر کلوپ که اولیه فصل کاملش در لیورپول را خواهد داشت و رونالد کومان که به اورتون ملحق شده باعث شده تا لیگ انگلیس یکی از جذاب ترین فصل های تاریخش را داشته باشد. از نظر مالی هم مسئولان لیگ انگلیس با امضای قراردادی بالغ بر ده میلیارد یورو برای دریافت حق پخش بازیهای لیگ انگلیس در سه فصل آینده از نظر مالی هم در بهترین شرایط خود هستند. باشگاه های لیگ انگلیس با این قرارداد درآمدی بین 121 تا 184 میلیون یورو برای هر فصل خواهند داشت.

در آستانه جذاب ترین فصل تاریخ لیگ انگلیس، پیروزی "برکسیت" در انتخابات ضربه سنگینی به لیگ برتر وارد خواهد ساخت. یکی از اولین عواقب این رای گیری کاهش 9 درصدی ارزش پوند نسبت به یورو بود، اتفاقی که درست در روز انتخابات رخ داد. کاهش ارزش پول انگلیس باعث خواهد شد تا تیمهای انگلیسی برای خرید بازیکن از تیمهای خارج از این کشور نسبت به تابستان قبل حداقل 20 میلیون یورو بیشتر هزینه کنند. به طور مثال در صورتی که یونایتد بخواهد برای خرید پل پوگبا 110 میلیون یورو هزینه کند فقط برای مبلغ انتقال باید 13 میلیون پوند بیشتر هزینه کند که با احتساب دستمزد بازیکن این رقم افزایش خواهد یافت. باشگاه های لیگ انگلیس در این تابستان سعی کرده اند که از لیگ های خارجی کمتر بازیکن بخرند. در نقطه مقابل تیمهای لیگ های خارج از انگلیس می توانند با توجه به آن که ارزش یورو نسبت به پوند بیشتر شده به سراغ صید ستارگان لیگ این کشور بروند.


میانگین درآمد باشگاه های لیگ انگلیس از حق پخش در سالهای اخیر

مشکلات ویزای کار
از سویی دیگر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا باعث می شود که بازیکنان شاغل در لیگ این کشور برای گرفتن ویزای کار هم به مشکل بخورند. در حالی که  به نظر می رسید در این تابستان لیگ انگلیس از نظر خرید بازیکن از خارج از این کشور رکورد بزند اما نتیجه رای گیری بریتانیا باعث شد که مسئولان تیمهای انگلیسی عقب نشینی کنند و با احتیاط تصمیم بگیرند.
با احتساب قوانین فعلی، بازیکنان تیمهای اروپایی مثل بازیکنان فرانسوی، اسپانیایی یا آلمانی مثل بازیکنان کلمبیایی، برزیلی یا آرژانتینی برای تیمهای لیگ برت رانگلیس سهمیه خارجی محسوب می شوند. بر حسب قوانین، همه بازیکنان غیربریتانیایی برای حضوردر فوتبال انگلیس باید حداقل در 75 درصد بازیهای ملی در یک فصل اخیر حضور داشته باشند یا آن که توانایی هایشان در دادگاه ثابت شود. با این قوانین بازیکنانی مثل کانته، پایت یا پله نمی توانستند در فوتبال انگلیس حضور یابند و با درخشش در تیمهای این کشور نام خود را سر زبان ها بیاندازند.
مسئله مهم دیگر در مورد خرید بازیکنان نوجوان است. در حال حاضر سن قانونی نقل و انتقالات در تیمهای فوتبال جهان 18 سال است اما برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا این عدد 16 سال تعیین شده است. با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تیمهای لیگ این کشور حق خرید بازیکنان بین 16 تا 18 سال را ندارند و بدین ترتیب از رقبای خود در لیگ های اسپانیا، آلمان و ایتالیا جا خواهند ماند.
نکته دیگر این است که شمار بازیکنانی که قابلیت انتقال به تیمهای بزرگ لیگ انگلیس را دارند کاهش می یابند چرا که تیمهای انگلیسی حق خرید بازیکنانی که در تعداد معینی بازی ملی حضور نداشته باشند را نخواهند داشت. در چنین شرایطی قیمت بازیکنان خارجی برای تیمهای انگلیسی به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت چرا که رقابت برای خرید معدود بازیکنان موجود در بازار به شکل قابل توجهی افزایش خواهد یافت.


مقایسه قیمت پوگبا برای تیمهای انگلیسی به پوند از ژولای 2015 تا ژولای 2016

فرصت بزرگ برای لالیگا و بوندسلیگا
تغییرات در فوتبال انگلیس مسلما شبکه های تلویزیونی را هم از لیگ برتر دلزده خواهد کرد و حق پخش تلویزیونی به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت. در چنین شرایطی لیگ های بزرگ فوتبال اروپا مثل بوندسلیگا و لالیگای اسپانیا فرصت خوبی در اختیار دارند تا نگاه شبکه های تلویزیونی را به خود جلب کنند و درآمدشان از حقخش را افزایش دهند.
از سویی تیمهای بوندسلیگا، لالیگا و سری آ رقبای کمتری برای صید ستارگان فوتبال جهان خواهند داشت و دلیلی ندارد که بر خلاف گذشته به تیمهای انگلیسی به چشم رقیب در پنجره نقل و انتقالات نگاه کنند. آنها همچنین می توانند زودتر از انگلیسی ها پدیده های فوتبال اروپا را صید کنند.


مقایسه هزینه های تیمهای پنج لیگ بزرگ فوتبال اروپا در فصل 16-2015 برای خرید بازیکن

1140