به بهانه 44 سالگی مدافع منچستر؛ یاپ استام: هیچ ارتباطی با فرگوسن ندارم!

به بهانه 44 سالگی مدافع منچستر؛ یاپ استام: هیچ ارتباطی با فرگوسن ندارم!

وبسایت رسمی برنامه نود - حدود یک دهه پیش مدافعی در منچستر توپ می زد که همه او را با هیکل تنومند و البته تکل های بی نقصش به یاد دارند؛ کسی که به عنوان یکی از بهترین مدافعان تاریخ شیاطین سرخ شناخته می شد، اما با یک اظهار نظر جنجالی همه چیز برای او عوض شد!

به گزارش وب سایت نود، اگر بازی های منچستر یونایتد در اواخر دهه 90 میلادی را به خاطر داشته باشید، پس حتماً یاپ استام را هم خوب می شناسید. بازیکنی که بین سال های 1998 تا 2001 به عنوان مهره کلیدی خط دفاعی شیاطین سرخ توپ می زد و همراه با این تیم زیر نظر آلکس فرگوسن به شش عنوان قهرمانی دست یافت. استام پس از آنکه مطالبی در خاطرات شخصی­اش نوشت که به مذاق فرگوسن اصلاً خوش نیامد، به لاتزیو ایتالیا فروخته شد. «سامی ماکبل» از دیلی میل به سراغ یاپ استام رفته، و دقایقی در کنار این مدافع سابق تیم ملی هلند به مرور خاطرات پرداخته است.

درست سر ساعت به محل قرارمان در فرودگاه آمستردام رسید؛ همراه با مدیر برنامه و مشاورش آمده بود. زمانی که دیدم چقدر به موقع سر قرار آمده، ناخودآگاه به یاد تکل های بی نقص او افتادم که همیشه در بهترین زمان تکل می زد؛ تکل هایی که کمترین درصد خطا یا اشتباه را داشتند. از ظاهرش بر نمی آید که اینقدر آرام و شمرده حرف بزند؛ اما اگر قصد داشتید با یاپ استام مصاحبه کنید و یا همکلام شوید، باید خیلی حواستان به این نکته باشد که وقتی یاپ استام در هنگام صحبت کردن مکث می کند یعنی اینکه صحبت هایش تمام شده و منتظر سئوال بعدی است. در غیر اینصورت، اصلاً نباید حرف او را قطع کنید.

می گوید اگر 25 ساله بودم، بدون شک برای لوئیس فان خال در تیم فعلی منچستر بازی می کردم. استام 43 ساله پس از ترک پی اس وی آیندهوون در سال 1998، پیشنهاد لیورپول را رد کرد تا به منچستر یونایتد برود؛ او در اولدترافورد تحت هدایت آلکس فرگوسن به شش مقام قهرمانی دست یافت؛ سه قهرمانی در لیگ برتر، یک قهرمانی FA کاپ، و یک جام بین المللی، اما بدون شک مهم ترین قهرمانی آنها در سال 1999 در لیگ قهرمانان اروپا با پیروزی دراماتیک برابر بایرن مونیخ رقم خورد.

یاپ استام در مورد انتخاب یونایتد می گوید: به باشگاهی رفتم که در آنجا موفق شدم به شش عنوان قهرمانی دست یابم، و البته هر هفته هم در ترکیب ثابت تیم بودم و اینها یعنی اینکه در آن زمان انتخاب خوبی داشتم. در آن زمان لیورپول و چند باشگاه ایتالیایی و اسپانیایی به شدت به دنبال عقد قرارداد با من بودند. خودم طرفدار منچستر بودم و هستم، و در آن سالها منچستر بهترین باشگاه اروپا بود؛ پس زمانی که شانس به من رو کرد و منچستر پیشنهاد داد، به هیچ وجه نمی توانستم آن را رد کنم.

وقتی یاپ استام در مورد آن دوران صحبت می کند، غم عجیبی تمام صورتش را می گیرد چون هنوز هم افسوس آن اتفاقات را می خورد؛ اتفاقاتی که باعث شد از منچستر جدا شود، تیمی که هنوز هم خود را هوادار سرسخت آن می داند. وقتی یاپ استام در مورد تیره شدن روابطش با فرگوسن صحبت می کند، به نظر می رسد خیلی پشیمان است. استام در بخشی از خاطراتش که در زمان حضور در اولدترافورد منتشر می کرد، گفته بود آلکس فرگوسن در برخی از بازی های اروپائی قبل و در حین بازی از بازیکنان می خواست تا در محوطه جریمه حریف تمارض کرده و پنالتی بگیرند.مربی اسکاتلندی منچستر هم از این حرفها به ستوه آمد و استام را دروغگوی بزرگی خواند که دیگر هیچ جایی در اولدترافورد نخواهد داشت. اما استام هنوز هم بر صحت ادعای خود پافشاری می کند. پس از اینکه رابطه بین استام و فرگوسن شکرآب شد، تصور حضور همزمان هر دو آنها در یک تیم کاملاً منتفی بود و به این ترتیب در سال 2001 منچستر مدافع هلندی خود را با قراردادی به ارزش 5/16 میلیون پوند به لاتزیو ایتالیا فروخت.

مدافع هلندی در پاسخ به سئوالی در مورد ارتباطش با آلکس فرگوسن می گوید: من و فرگوسن؟ اصلاً هیچ ارتباطی با هم نداریم. و سپس خاطرات گذشته خود را بازگو می کند: زمانی که در آژاکس توپ می زدم، در سال 2006 در تورنمنت پیش فصل، به عنوان کاپیتان تیم آژاکس در کنفرانس خبری شرکت کردم و آلکس فرگوسن به همراه چند تن از مدیران رده بالای منچستر آنجا حضور داشتند و این اولین برخورد من با سر آلکس بود.

استام بدون شک یکی از ستون های اصلی خط دفاع شیاطین سرخ بود که همراه این تیم سه فصل متوالی قهرمان لیگ برتر شد. اما اظهارات جنجالی وی در کتاب خاطراتش آنقدر برای فرگوسن سنگین بود که قاطعانه تصمیم به فروش این مدافع تنومند گرفت و هیچگاه از تصمیم خود برنگشت. اما استام چگونه از انتقال خود به لاتزیو باخبر شد؟ در پمپ بنزین بودم که فرگوسن تماس گرفت و گفت دقیقاً کجا هستی؛ من هم گفتم پمپ بنزین، و دیگر چیزی نپرسید. اما چند دقیقه بعد یکی از مدیران منچستر تماس گرفت و همه چیز در مورد فروش من به لاتزیو ایتالیا را توضیح داد. پس از این انتقال، استام به انتقاد از سیستم نقل و انتقالات بازیکنان فوتبال پرداخته و گفته بود: در فوتبال امروز بازیکنان هیچ اراده ای از خود ندارند و مثل گوشت گوسفند خرید و فروش می شوند، بدون آنکه خودشان دخالتی داشته باشند.

استام اکنون مشغول مربیگری است و هدایت تیم زیر 21 ساله های آژاکس را بر عهده دارد. از حرف هایش در مورد تیم جوانان آژاکس، بوی یأس و ناامیدی می آید. دلیلش را که پرسیدم اینگونه توضیح داد: سال گذشته برای انجام یک دیدار دوستانه برابر جوانان منچستر به اولدترافورد آمدیم و بازی را واگذار کردیم. اما نکته عجیب این بود که پس از حضور در رختکن در پایان بازی، بازیکنان به جای آنکه از بازی در یکی از برترین ورزشگاه های جهان ذوق زده باشند، نسبت به وضعیت رختکن های چوبی اولدترافورد اعتراض می کردند و می گفتند اینجا چه جهنمی است که آمده ایم. انگار برای آنها صندلی های گرانقیمت، تلویزیون های صفحه تخت و لوازم لوکس ورزشگاه خیلی مهمتر بود. آنها به جای آموختن تجارب و سنتهای فوتبالی، بیشتر به دنبال ماشین و تجملات هستند.

اما روی دیگر شخصیت یاپ استام را هم دیدیم. در ابتدای مصاحبه توضیح داد که همسر کسالت داشته و باید زود به منزل برود تا از او مراقبت کند.

استام در مورد وضعیت این روزهای منچستر و تأثیرات مثبت لوئیس فان خال در صورت ادامه کار در یونایتد می گوید: در تیم ملی زیر نظر فان خال کار کرده ام، مربی بسیار توانمند و خوبی است؛ او ثابت کرده که اگر همانند بارسلونا، آژاکس و بایرن مونیخ زمان کافی برای اجرای برنامه هایش داشته باشد، حتماً نتایج بهتری گرفته و حتی عناوین قهرمانی زیادی را هم برای تیم به ارمغان می آورد. اما خود استام هم به خوبی می داند در تیمی مثل منچستر هواداران به کمتر از قهرمانی رضایت نمی دهند زیرا فرگوسن قهرمانی های پرشماری را برای این تیم به دست آورده بود و از اینرو انتظارات از فان خال کمتر از فرگوسن نخواهد بود.

وی در ادامه هواداران را به صبوری و حمایت بیشتر از منچستر و فان خال دعوت کرده و می گوید: احساس شما هواداران را به خوبی درک می کنم، اما دیگر وقت آنست که فرگوسن و تیمش را به کلی فراموش کنید. صحبت کردن در مورد اتفاقات 15 یا 20 سال قبل کار چندان دشواری نیست. اما در دوران امروزی، شیوه بازی کردن دستخوش تغییرات فراوانی شده است. امروزه بسیاری از مربیان وقت زیادی را برای مطالعه و آنالیز تاکتیک های فوتبال اختصاص می دهند چون منابع مالی و ابزارهای بیشتری در اختیار دارند.

 

2081