تحلیل فنی بازی انگلیس - اسلواکی

تحلیل فنی بازی انگلیس - اسلواکی

وب سایت رسمی برنامه نود- در ادامه تحلیل های فنی رقابتهای یورو 2016 در سایت نود، تحلیل فنی بازی انگلیس و اسلواکی را بخوانید.

نیمه اول:

تیم انگلیس با وجودتغییر 4 بازیکن نسبت به بازیهای قبلی ، بازهم با سیستم 4.3.3 بازی کرد و در حالت دفاع تیمی گوش چپ خود یعنی لالانا به خط هافبک برمی گشت و 4.4.2 می شدند. و تیم اسلواکی با سیستم 4.5.1 با یک هافبک دفاعی بازی را شروع کرد. در حالت دفاعی با 5 دفاع انتهای زمین را پوشش میدادند و 5.4.1 می شدند.

از همان ابتدا بازی تیم انگلیس نفود از جناحین و ارسالهی بلند و همچنین پاس رو به عقب در منطقه جریمه حریف برای شوت زدن را در تاکتیک هجومی خود بکار برد و برای مقابل با این تاکتیک ،  تیم اسلواکی تیم خود را جلو تر کشید که در این موقع انگلیس با چند پاس بلند به پشت مدافعان وسط و موقعیت عالی گل زدن ، باعث شد مجددا اسلواکی دفاع تیمی را به داخل زمین خود برگرداند و انگلیس برگشت به همان شیوه اولیه یعنی نفود از کنارها برای ارسالهای بلند یا پاس رو به عقب.

تسلط انگلیس بر حریف مشخص بود ولی سرعت به گردش در آوردن توپ در پشت 18 قدم حریف  کند بود و همچنین تاکتیک های گروهی در جناحین کمتر دیده شد و فرصت جابجای و پیدا کردن نظم دفاعی را به اسلواکی می داد و حملات تیم اسلواکی فقط بعد از تصاحب توپ و یا قطع کردن آنها  حرکات انفرادی پا به توپ  و یا پاسهای کوتاه و تا حدودی تک ضرب  برای رسیدن به جناحین انگلیس بود که چون کم تعداد بودند ، بلافاصله با احاطه شدن بوسیله بازیکنان حریف توپ را از دست می دادند و بیشتر هدف آنها دور کردن توپ و کم کردن فشار تیم انگلیس بود.

نیمه دوم :

با شروع نیمه دوم و به احتمال زیاد مطلع شدن آنها از نتیجه تیم ولز ، فشار انگلیس بیشتر شد و نفوذها پی در پی و دور زدن دفاع کنارهای حریف و پاسهای تند و تیز به داخل 6 قدم اسلواکی چندین موقعیت بدست آمد  و تیم  اسلواکی مقداری به تیم خود عرض داد که در جناحین برتری عددی پیدا کنند و مرکز دفاع آنها باز شد و انگلیس بخوبی شوت زنی را در دستور کار قرار داد ولی بی دقتی باعث شد که سودی برای آنها نداشته باشد و اسلواکی را مجددا به جمع شدن تیمی در مرکز زمین برگردند 

در ادامه تیم انگلیس با تعویض های که انجام داد حلقه پشت منطقه جریمه حریف را محکم تر کرد ولی عمده اشکال انگلیس سرعت ندادن به پاسکاری و همچنین نداشتن حرکات گروهی در جناحین بود ، بطوری که برای دفاع و دروازبان اسلواکی زمان ارسالها مشخص بود و خود را آماده میکردند و اگر دقت کنید دو خطر جدی که روی دروازه اسلواکی بوجود آمد فقط و فقط بخاطر سرعت عمل و مشخص نبودن طرح حمله انگلیس برای مدافعان و دروازبان اسلواکی بود که همه آنها تیر دو را خالی گذاشته بودند ، یعنی ارسالهای ناگهانی و فضا سازی با حرکات فریبنده و بعد شوت زنی تمرکز و آمادگی خط دفاع و دروازبان را پایین میاورد و صرفا سانتر کردن متعدد از جناحین خطر جدی را در بر نخواهد داشت چون تیم مقابل خود را آماده میکند و قانون ودر فوتبال می گوید دفع توپ بوسیله مدافعان راحت تر از ضربه زدن هدفدار مهاجمان است. و اگر یک فلاش بک به بازی اسپانیا و چک بزنیم ، چک 90 دقیقه با 10 نفر دفاع کردند ولی اسپانیا با سرعت دادن به پاسکاری و حرکات ترکیبی و تکضرب ، توانست گل پیروزی را بزند و حتی در بازی مقابل ترکیه.

در فوتبال مدرن و امروزی تیمهای ضعیف تر بسته بازی میکنند و بهترین راه برای بازی کردن انسجام دفاعی سرعت دادن به بازی و پاسکاری  ترکیبی - سرعتی و گمراه کننده میسر است  تا تمرکز خط دفاعی و دروازبان کم شده آنوقت ارسالها و شوت های ناگهانی بیشترین فایده را دارد.

دیگر راه ممکن این بود که انگلیس فشار را  کمتر می کرد و با بازی کردن در زمین خود به حریف اجازه میداد جلو بکشد ( هرچند در یک زمان کوتاه اینکار را انجام داد و یکی دو فرار هم برای گوشهای سرعتی انگلیس بوجود آمد ) و بعد از فضاهای پیش آمده در بین خطوط حریف با توجه به سرعت گوشهای خود میتوانست به گل برسد و اگر توجه داسته باشید در همان زمان کوتاه اسلواکی بیشتر در زمین حریف خودنمایی کرد ولی  بخاطر کم تعداد بودن در حملات عملا خطری را متوجه دروازه انگلیس نکردند ولی انگلیس باید مقداری با حوصله تر توپ را به گردش در می آورد و سریعا خود را به پشت منطقه جریمه حریف نمی رساند چون فوتبال استفاده  مفید از یک لحظه است و آن میتواند آخرین دقایق بازی هم باشد،  مثل بازی قبل انگلیس در برابر ولز.

در مجموع بازی یکطرفه بود ولی تیم اسلواکی از نداشتن سرعت عمل( در پشت منطقه جریمه خود) در نزد حریف ، بهترین استفاده را کرد وبا آمادگی کامل حملات را دفاع می کردند. سورپرايز این گروه صدر نشینی تیم ولز است که حالا انگلیس باید با دوم گروه F  که شاید پرتقال باشد روبرو شود.

 

محمدرضا پرکاس - مربی فوتبال