تحلیل بازی سوئد - ایرلند جنوبی

تحلیل بازی سوئد - ایرلند جنوبی

وب سایت رسمی برنامه نود- در ادامه تحلیلهای فنی سایت نود از رقابتهای یورو 2016، تحلیل فنی سوئد-ایرلند جنوبی را بخوانید.

 نیمه اول :

هر دو تیم با سیستم 4.4.2 بازی را شروع کردند وتفاوت آنها در آرایش خط هافبک شان بود ، سوئد بصورت خطی و ایرلند جنوبی با هافبک تهاجمی( یک هافبک جلوی سه هافبک دیگر) و این قدرت تهاجمی ایرلند جنوبی را بیشتر کرده بود.

استراتژی حملات ایرلند جنوبی بر مبنای بردن توپ در کمترین زمان به جناحین حریف ( تا حریف نتواند نظم تیمی پیدا کند) و ارسالهای بلند برای سر زدن و در مقابل سوئد هرگونه  طراحی حملات با محوریت ابراهیمویچ.

هر دو تیم دفاع تیمی را از وسط زمین شروع می کردند ولی پرسینگ را در دستور کار نداشتند و هر دو تیم خود را به پشت 18 قدم حریف می رسانند البته تفاوت در آن بود که تیم سوئد با باز شدن و پاسهای کوتاه - بلند در عرض منطقه به منطقه تا پشت منطقه جریمه پیش می رفت ولی  ایرلند جنوبی با پاسهای عمقی  و سرعت در حمل توپ خود را به جناحین حریف می رساند و همان شیوه سنتی فوتبال جزیره یعنی ارسال را انجام می دادند و اکثر حملات آنها از سمت چپ بود. نکته دیگر در تیم ایرلند جنوبی فضا سازی برای شوت زدن بود که در این نیمه بیش از پنچ شوت به دروازه  حریف زدند و چرای آن و یا اینکه با چند پاس یا حمل توپ می توانستند به دروازه سوئد نزدیک شوند را باید در پوشش ندادن خطوط سوئد و فشرده نبودن تیم سوئد دانست.

در این نیمه ابراهیمویچ کامل بسته شده بود و این باعث انجام نگرفتن تاکتیکهای هجومی تیم سوئد شده بود و اگر سوئد می خواهد برنامه های خود را که با محوریت ابراهیمویچ همیشه انجام می گیرد را داشته باشد باید با برنامه خاصی او را از یارگیری من تو من یا منطقه ای آزاد کنند و نقطه ضعف دیگر خود یعنی پوشش بیشتر جناحین در برابر  ارسالهای زیاد و خطرناک حریف.

نیمه دوم :

تیم ایرلند جنوبی زود و از همان تاکتیک نیمه اول توانست به گل برسد، یعنی سوئد جناحین را پوشش نداده بود. در ادامه تیم سوئد با نگه داشتن توپ برای زمان بیشتری و جابجایی خوب تیمی توانست روی دروازه حریف حضور بیشتری داشته باشد و ابراهیمویچ بیشتر برای توپ گیری یا فضا سازی تحرک داشت. در مقابل ایرلند جنوبی برای اینکه از زیر فشار خارج شود با حرکتهای پا به توپ به داخل زمین حریف ویا با پاسهای بلند به جناحین، ولی فشار تیم سوئد مخصوصا از سمت چپ خود بیشتر می شد و در نهایت حمله با محوریت ابراهیمویچ آنها را به گل تساوی رساند(گل به خودی مدافع) در این گل یک نکته فنی خوب برای حمله کنندگان از جناحین به خوبی به نمایش گذاشته شد، بدین صورت که هرگاه در جناحین منطقه جریمه بودند اگر  توپ را با قدرت به درون منطقه شش قدم پاس (شوت زدن) دهیم ضریب اشتباه مدافعان بالا می رود و احتیاج نیست که مهاجم هدف هم داشته یا نداشته باشیم.

در ادامه هر دو تیم بازی پایاپایی را انجام دادند و با توجه به تکرار تاکتیک و شیوه تکراری تیم ایرلند ، تیم سوئد جناحین دفاعی  را به خوبی پوشش نمی داد و البته با اکتیو شدن ابراهیمویچ (بخاطر تحرک و جابجایی بیشتر و همچنین آزاد شدن از پرسینگ مستقیم) توانست با حرکات او تیم ایرلند جنوبی را در زمانهای گوناگون عقب نگه دارد. در مجموع بازی از سرعت خوبی برخوردار بود و توپ بیشتر در محوطه 18 قدم هر دو تیم در جریان بود و با این نتیجه بازیهای این گروه جالب خواهد بود .

 

محمد رضا پرکاس - مربی فوتبال