تحلیل فنی بازی آمریکا - کاستاریکا

 تحلیل فنی بازی آمریکا - کاستاریکا

وب سایت رسمی برنامه نود- بازی آمریکا و کارستاریکا با نتیجه 4 بر صفر به سود آمریکا به پایان رسید. تحلیل فنی این دیدار را بخوانید:

نیمه اول :

آمریکا با سیستم 4.4.2 و تیم حریف با سیستم 5.4.1 بازی را شروع کردند .این بازی برای آمریکا در صورت باخت پایان جام محسوب می شد و پیروزی کاستاریکا  یعنی جواز رفتن به دور بعد .

بازیکنان کاستاریکا از نطر تکنیک فردی بهتر هستند. در شروع بازی سیستم آنها به 3.4.3 تبدیل می شود و در دفاع تیمی اکثرا با اضافه شدن در هافبک 3.6.1 می شوند در ضمن  دفاع تیمی کاستاریکا از دو سوم زمین بازی شروع می شود. در صورتی که آمریکا در حالا حمله و دفاع همان 4.4.2 را نگه می دارد و دفاع تیمی را از وسط زمین شروع می کند.

برنامه حمله تیم کاستاریکا بر مبنای حرکات تکنیکی پا به توپ و پاسهای کوتاه ترکیبی - سرعتی و بردن توپ به جناحین و ارسال به روی دروازه حریف است و تیم آمریکا با جابجایی تیمی خیلی خوب ، توانسته تاکتیک آنها را کنترل کند.

تیم آمریکا به بازی عرض می دهد و با پاسهای عرضی و عمقی توانسته برتری عددی در وسط زمین بوسیله حریف را کم رنگ کند و دامنه حملات خود از نظر زمانی و ادامه دار بودن در پشت 18 قدم را در دستور کار دارد و گرفتن پنالتی از همین تاکتیک بدست آمد و پلان تاکتیکی دیگر آمریکا با توجه به اینکه از وسط زمین دفاع می کند و در حالت شروع بازی کاستاریکا ، فقط  3 مدافع در خط دفاع شان باقی می ماند ، این فرصت را برای آمریکا بوجود می آورد که در صورت از دست دادن توپ (کاستاریکا)یا گرفتن آن با حمل توپ یا حمله سریع خود را به دروازه کاستاریکا نزدیک کنند و به گل برسند که برای زدن گل دوم ، آنها کاملا از این تاکتیک بهره بردند.

مشکل کاستاریکا با توجه به برتری عددی در وسط زمین ، جاگیری بد و انجام ندادن درست پرسینگ است که به آمریکا اجازه می دهد با پاسکاری و جابجایی کوتاه (با توجه به اینکه کاملا از عرض زمین استفاده می کنند) راحت خود را به پشت 18 قم حریف برسانند و گل سوم آمریکا بیانگر این ضعف کاستاریکاست.

در کل ، نیمه اول نظم تیمی آمریکا به مراتب بهتر بود و فشارهای و فرصتهای کاستاریکا فقط بخاطر تکنیکی تر بودن بازیکنان آنها  بدست میامد و آمریکا به خوبی از فضاهای بین خطوط و نفرات تیم حریف استفاده کرد.

نیمه دوم :

تیم آمریکا دفاع تیمی را کمی جلوتر آورد و شاید با توجه به نتیجه میخواست از ارسالهای زود هنگام حریف در امان باشد . کاستاریکا با همان شیوه ادامه کار داد و چندین مرتبه از باز شدن خط دفاعی (بخاطر بیشتر پوشش دادن جناحین) آمریکا استفاده کرد و دو موقعیت خوب از مرکز دفاع حریف بدست  آورد و می توانست تفاضل گلها را کمتر کند ولی در مجموع همان شیوه همیشگی خودشان (در جام جهانی 2014) یعنی بردن توپ به جناحین و ارسالها بلند ویا کوتاه سرعتی را پی گرفتند و اگر به پاسکاری سرعتی در عرض زمین ادامه می دادند به مراتب می توانستند همچون آن دو موقعیت بدست آمده، بیشتراز مرکز دفاع حریف به آنها ضربه بزنند ، البته آمریکا خیلی خوب شیفت شدن و جابجایی تیمی را انجام می داد و مزید بر علت حرکات انفرادی و تعلل در پاس دادن یا بازی سرعتی کاستاریکا در جناحین آمریکا ، این امکان یعنی جابجایی تیمی را برای تیم  آمریکا راحت تر کرده بود.

در ادامه آمریکا همچون نیمه اول از فضاهای ایجاد شده بین نفرات تیم حریف خیلی عالی توپ را از سمت چپ تا راست زمین با پاسهای عرضی- عمقی به گردش در میاورد و نبض بازی را کنترل می کرد و در ادامه بازیکن  تعویضی از اشتباه مدافعان کاستاریکا بخاطر تعلل در پاس دادن( بازی کردن) گل چهارم را به ثمر رساندن البته این تعلل و بازی تاخیری عمده مشکل تیم کاستاریکا بود و آنها در جام جهانی به بازی سرعت بیشتری می دادند و شاید هم نتایج عالی آنها در جام جهانی ، آنها را مغرور کرده باشد.

محمد رضا پرکاس