حذف نفت، سپاهان و احتمالا تراکتورسازی/ سهمیه نیم ایران از دست می‌رود (عکس)

حذف نفت، سپاهان و احتمالا تراکتورسازی/ سهمیه نیم ایران از دست می‌رود (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، این ها خبرهای نا امید کننده فوتبال ایران در حوزه بین الملل است که می تواند سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان آسیا برای سال های 2017 – 2018 را به چالش بکشد.


بر اساس تصمیم تازه کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا سهمیه کشورها بر اساس رنکینگ اعلامی در ماه نوامبر مشخص می شود. رنکینگی که در آن به عملکرد تیم ملی حداکثر 30 نمره و عملکرد تیم های باشگاهی حداکثر 70 نمره داده می شود و جمع نمرات ملاک رده بندی کشورها در رنکینگ است.


در رنکینگ نوامبر سال 2015 ایران در بخش ملی موفق به کسب هر 30 نمره شد اما در بخش باشگاهی ایران 48 امتیاز به دست آورد و مجموعا با 78 امتیاز بعد از کره جنوبی و عربستان 89 امتیازی بر سکوی سوم ایستاد!


اگر تیم تراکتورسازی در بازی برگشت دست کم شکست سنگین خود در برابر النصر را جبران نکند و ذوب آهن در صورت پیروزی در برابر العین تنها نماینده ما در مرحله یک چهارم نهایی باشد دور از ذهن نیست سهمیه ایران در سال های 2017 و 2018 به چالش کشیده شود و دست کم سهمیه پلی آف حذف شود. به خصوص که کنفدراسیون فوتبال آسیا بدش نمی آید به تیم های موفق حاضر در AFC کاپ یک سهمیه بدهد و از این طریق به توسعه فوتبال در آسیا کمک کند.


ناکامی تیم های باشگاهی در بازی های برون مرزی چیز تازه ای نیست. با اینکه تیم ملی در رنکینگ فیفا در رتبه نخست قرار دارد آخرین باری که یک تیم باشگاهی از ایران قهرمان آسیا شده پاس بوده که آن روزها شکل برگزاری بازی ها به این صورت نبود و در سال های اخیر تنها ارمغان ما از  حضور در فوتبال باشگاهی آسیا نایب قهرمانی سپاهان و ذوب آهن بوده است.


عملکرد فوتبال باشگاهی ایران در لیگ قهرمانان آسیا در سال های اخیر سوال برانگیزه بوده و این در حالی است که به دفعات مربیان مدعی ما عملکرد تیم ملی را به نقد می کشند در حالی که تیم ملی دست کم در حوزه آمار عملکرد قابل قبولی داشته و تا اکنون توانسته حضور خود در رتبه نخست آسیا در رنکینگ اعلامی از سوی فیفا را حفظ کند.