نوستالژی/ یادی از تیم ملی انگلستان دوست داشتنی یورو 96

 نوستالژی/ یادی از تیم ملی انگلستان دوست داشتنی یورو 96

وب سایت رسمی برنامه نود-در فاصله کمتر از یک ماه تا آغاز رقابت های جام ملت­های اروپا در فرانسه، نگاهی نوستالژیک به برترین و البته دوست داشتنی ترین تیم های تاریخ این رقابتها می تواند یادآور خاطرات تلخ و شیرین گذشته برای فوتبال دوستان باشد.

به گزارش وب سایت نود، سعی می کنیم در سایت نود و تا زمان شروع رقابتهای یورو 2016، در سری گزارش هایی اقدام به بررسی وضعیت فعلی بازیکنان و اعضای برخی تیم های ملی در ادوار گذشته داشته باشیم. در این مطلب، نگاهی به تیم رؤیایی انگلیس در یورو 96 خواهیم داشت. پس با ما همراه باشید.

پیش از شروع یورو 96، بسیاری از مردم و فوتبال دوستان انگلیس امید بسیاری به تیم ملی خود داشته، و با توجه به میزبانی انگلیس، این دور از رقابتها را بهترین فرصت برای کسب عنوان قهرمانی می دانستند. پس از جام جهانی 1966، این نخستین بار بود که میزبانی یک رویداد مهم به انگلیس واگذار شده بود. سه شیرها به مربیگری تری ونه بلز تیم بسیار آماده ای و پرستاره ای را روانه مسابقات کردند که سرآمد همه آنها آلن شیرر و پل گاسکوئین بودند. تنها چند سال از راه اندازی لیگ برتر با سبک و سیاق امروزی گذشته بود و همین امر باعث شد تا مردم شور و حرارتی دوچندان نسبت به فوتبال پیدا کنند. انگلیس پس از پیروزی مقتدرانه برابر هلند با نتیجه 1-4 و حذف اسپانیا در ضربات پنالتی به مرحله نیمه نهایی رقابتها راه یافت. انگلیس در مرحله نیمه نهایی در ورزشگاه ویمبلی که بیش از 75000 تماشاگر را در خود می دید، به مصاف آلمان رفت. میزبان ابتدا از حریف خود پیش افتاد اما آلمان موفق شد گل تساوی را به ثمر رسانده و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد. علیرغم آنکه انگلیس میزبان در ضربات پنالتی بازی را به آلمانها واگذار کردند، اما از بازیکنان این تیم همانند قهرمان استقبال شد و هنوز هم پس از سالها، بسیاری از کارشناسان و فوتبال دوستان تیم یورو 96 را بهترین تیم چند دهه اخیر انگلیس می دانند. آیا می دانید چه بازیکنانی در ترکیب انگلیس در یورو 96 حضور داشتند و اکنون مشغول چه کاری هستند؟ پس ادامه این گزارش را از دست ندهید.

 

دیوید سیمن

سیمن که در نخستین دوره از رقابت های لیگ برتر انگلیس همراه با آرسنال قهرمان شد، جایگاه ثابتی به عنوان دروازه بان سه شیرها داشت. علیرغم شکست انگلیس در مرحله نیمه نهایی برابر آلمان، دیوید سیمن به عنوان دروازه بان تیم منتخب این دوره از رقابتها انتخاب شد. البته سیمن به درخشش خود در رقابت های باشگاهی همچنان ادامه داد و با آرسنال دو عنوان قهرمانی لیگ برتر و چهار قهرمانی FA کاپ را هم کسب کرد. اما در عرصه رقابت های اروپایی، سیمن تنها در سال 1994 به عنوان دروازه بان آرسنال قهرمان جام برندگان جام شد.در تابستان 2003، سیمن به منچستر سیتی پیوست و تنها شش ماه پس از حضور در این تیم و انجام 19 بازی، در سن 40 سالگی به علت مصدومیت از ناحیه کتف اعلام بازنشستگی کرد. وی پس از بازنشستگی تنها در دو بازی خیرخواهانه حضور داشته و مسیر زندگی خود را کاملاً از فوتبال جدا کرد. وی در این سالها بیشتر اوقات خود را در کنار خانواده گذرانده، و به گفته خودش گلف، تیراندازی و سفر از جمله تفریحات مورد علاقه او به شمار می روند.

 

گرت ساوت گیت

ساوت گیت سخت کوش و جنگنده از جمله مدافعانی بود که بسیاری از بازیکنان تیم های رقیب اصلاً دوست نداشتند رو در روی  او بازی کنند. ساوت گیت در تیم هایی چون کریستال پالاس، آستون ویلا و میدلزبورو به میدان رفت و پس از پایان دوران بازی، در بین سال های 2009-2006 به عنوان مربی میدلزبورو مشغول به کار بود. در سال 2011 وی به عنوان رئیس مرکز توسعه فوتبال در اتحادیه فوتبال انگلیس مشغول به کار شد و تنها پس از یک سال فعالیت، از سمت خود کناره گیری کرد. وی در سال 2013 به عنوان مربی در تیم زیر 21 سال انگلیس منصوب شد و تا به امروز در این سمت باقی مانده است. بزرگترین موفقیت وی به عنوان مربی تیم ملی زیر 21 سال انگلیس، راهیابی به دور نهایی رقابت های جام ملت های اروپا در سال 2015 می باشد.

 

تونی آدامز

تونی آدامز بیش از دو دهه به عنوان یکی از مدافعان برجسته فوتبال انگلیس و حتی اروپا شناخته می شد؛ آدامز فوتبالش را در همان تیمی به پایان برد که از آنجا آغاز کرده بود یعنی آرسنال. وی از سال 1980 به تیم جوانان توپچی های لندن پیوست و در حالیکه هنوز دوران نوجوانی را پشت می گذاشت، به تیم اصلی آرسنال ملحق شد. وی در بیش از 600 بازی با پیراهن آرسنال، موفق به کسب چهار قهرمانی لیگ برتر، سه قهرمانی FA کاپ و دو قهرمانی سوپر کاپ گردید. وی در سال 2002 از میادین فوتبال خداحافظی کرد و در تیم هایی چون وایکومب واندرز، پورسموث، و تیم گابالا آذربایجان به مربیگری پرداخت؛ وی هم اکنون به عنوان مدیر ورزشی در این تیم آذربایجانی فعالیت دارد. آدامز 49 ساله چند سال پیش دست به قلم شد و در کتاب خاطرات زندگی خود، پرده از اعتیادش به مشروبات الکلی برداشت. وی سال گذشته با بیماری سختی دست و پنجه نرم کرد و سرانجام به توصیه پزشکان مجبور شد تا عمل جراحی قلب انجام دهد.

 

استوارت پیرس

پیرس در یورو 96 آخرین تورنمنت فوتبالی خود را بازی کرد. وی در سال 1999 و پس از 78 بازی، از حضور در تیم ملی خداحافظی کرد. وی زمانی که در ناتینگهام فارست توپ می زد، به مدت چهار ماه در فصل 97-1996 به عنوان بازیکن – مربی حضور داشت. وی در سال 2001 به من سیتی پیوست و کاپیتان این تیم شد. وی در سال 2005 به عنوان مربی جایگزین کوین کیگان در منچستر سیتی شد و سرانجام در سال 2007 از مربیگری این تیم اخراج شد. استوارت پیرس از سال 2007 تا 2013 مربی تیم زیر 21 سال انگلیس بود، و در المپیک 2012 لندن هم سکان هدایت تیم فوتبال بریتانیا را بر عهده داشت. پس از استعفای فابیو کاپلو از سمت مربیگری تیم ملی انگلیس در فوریه 2012، پیرس به مدت کوتاهی مسئولیت تیم ملی بزرگسالان انگلیس را برعهده داشت. از نکات قابل ذکر در مورد استوارت پیرس می توان به حضور مجدد او در میادین فوتبال، 14 سال پس از خداحافظی اش از میادین فوتبال اشاره کرد که این اتفاق سبب شد نام وی بار دیگر بر سر زبانها بیفتد. البته این بار حضور پیرس در میادین چندان طولانی نبود و وی تنها یک بازی برای تیم لانگفورد از سری رقابت های لیگ نیمه حرفه ای منطقه ای انجام داد.

 

دارن آندرتون

آندرتون فوتبال خود را از پورتموث آغاز کرد و سپس به تاتنهام پیوست؛ پس از حضوری در این تیم لندنی، باشگاه های بزرگ فوتبال انگلیس به فکر جذب وی افتادند. دارن آندرتون دوران بسیار موفقی را در تاتنهام سپری کرد و به تیم ملی کشورش دعوت شد. وی اولین بازی ملی خود را در سال 1994 برابر دانمارک انجام داد. وی علیرغم استعداد و قابلیت های بالایی که داشت، به دلیل مصدومیت نتوانست دوران پرفروغ و طولانی را در تیم ملی سپری کند و پس از حدود 30 بازی ملی، از بازی های ملی کنار کشید. آندرتون در یورو 96 در بازی نیمه نهایی در برابر آلمان، در وقت های اضافی یک فرصت بسیار عالی گلزنی را از دست داد که تا مدتها بعد حسرت این فرصت عالی برای گل طلائی و راهیابی به فینال را می خورد. وی در سال 2008 فوتبال خود را در تیم بورنموث به پایان رساند. این روزها دارن آندرتون به عنوان کارشناس در شبکه اسکای اسپورت حضور دارد و به جز حضور در برنامه های تلویزیونی، زمان نسبتاً طولانی را هم در اینترنت و توئیتر سپری می کند.

 

استیو مک منمن

مک منمن که در باشگاه های مختلفی از جمله لیورپول، رئال مادرید، منچستر سیتی توپ می زد، به عنوان یک هافبک نفوذی باتکنیک و خلاق شناخته می شد. اکثر کارشناسان و روزنامه نگارانی که رابطه نزدیکی با این هافبک ملی پوش انگلیس داشتند، به هوش و استعداد او در زمینه گزارشگری و کارشناسی مسابقات فوتبال صحه گذاشته و شاید به همین دلیل، مک منمن پس از کنار گذاشتن بازی، به شغل کارشناسی و مفسری فوتبال روی آورد. استیو 44 ساله، علیرغم سن نه چندان زیادش، تجربه فراوانی در زمینه تفسیر فوتبال داشته و پیش از این با شبکه های ESPN، ITV، سناتا اسپورت، و الجزیره اسپورت همکاری کرده و اکنون در شبکه بی تی اسپورت مشغول به کار است. استیو مک منمن گاهی اوقات در مباحث کارشناسی خود مطالبی را بیانکرده که باعث شده حاشیه هایی را برای او به همراه داشته باشد. از آخرین اظهارنظرهای جنجالی وی می توان به برکناری لوئیس فان خال در پایان این فصل از رقابت های لیگ جزیره اشاره کرد؛ البته لوئیس فان خال هلندی هم ساکت نماند و شدیداً به هافبک سابق لیورپول تاخت.

 

دیوید پلات

پلات پس از حضوری موفق در لباس سه شیرها در اوایل دهه 1990، و به ویژه در رقابت های جام جهانی 1990 ایتالیا، دیگر نتوانست آن بازیکن تأثیرگذار باشد و در یورو 96 هم در صف بازیکنان معمولی انگلیس بود. پلات در دیدار یک چهارم نهائی مقابل اسپانیا که پل اینس به دلیل محرومیت غایب بود، برای اولین بار به عنوان بازیکن ثابت به میدان رفت. وی در بازی برابر آلمان هم به طور کامل در ترکیب سه شیرها حضور داشت و سپس از بازی های ملی خداحافظی کرد. در عرصه باشگاهی، دیوید پلات چندین سال برای آرسنال توپ زد؛ وی که از سال 1995 به این تیم لندنی پیوسته بود، تا سال 1998 در این تیم حضور داشت و در همین سال هم موفق به کسب دو گانه لیگ و جام حذفی انگلیس شد. سپس به عنوان مربی به تیم سابق خود یعنی سامپدوریا ایتالیا پیوست؛ اما پس از مدت زمان کوتاهی بار دیگر به عنوان بازیکن – مربی به ناتینگهام فارست ملحق شد و دو فصل در آنجا بود. وی مدتی به عنوان مربی تیم زیر 21 سال انگلیس مشغول به کار بود که پس از ناکامی در راه رسیدن به رقابت های جام ملت های اروپا در سال 2004 از سمت خود کناره گیری کرد. وی به عنوان کارشناس فوتبال در شبکه های مختلف تلویزیونی حضور دارد. در سال 2010 دیوید پلات بار دیگر به عرصه مربیگری بازگشت و این بار به عنوان دستیار روبرتو مانچینی در تیم منچستر سیتی مشغول به کار شد. ملی پوش سابق سه شیرها سال گذشته هدایت تیم پون سیتی در سوپر لیگ هند را برعهده داشت، اما در ماه دسامبر از هدایت این تیم کناره گیری کرد.

 

پل اینس

 

اینس یکی از سخت کوش ترین هافبک های تاریخ فوتبال انگلیس به شمار می رود که در بازی برابر آلمان در یورو 96 نمایش فوق العاده ای در مرکز زمین داشت. او از معدود بازیکنانی بود که در دو تیم رقیب یعنی لیورپول و منچستر یونایتد بازی کرد. اینس سابقه بازی در سری آ و تیم اینتر میلان را نیز دارد. وی در اواخر دوران بازی به عنوان بازیکن – مربی تیم سوئیدان تاون کار کرد. آخرین سابقه مربیگری وی در تیم بلاکپول بود که در سال 2014 این تیم را ترک کرد. وی در سال 2015 دوره های پیشرفته مربیگری فوتبال را با موفقیت پشت سرگذاشت اما تا به کنون نتوانسته شغلی برای خود پیدا کند. وی گهگاه در برنامه های تلویزیونی حضور یافته و به اجرای برنامه های مختلف می پردازد. پسر وی به نام تام اکنون در تیم دربی کانتی بازی می کند.

 

پل گاسکوئین

تعداد انگشت شماری از بازیکنان حرفه ای فوتبال را می توان نام برد که همانند گاسکوئین در سطح کیفی بسیار بالایی بازی کرده و البته حس وطن پرستی شدیدی هم داشته باشند، اما عاقبتی چون سرافکندگی و اعتیاد به مشروبات الکلی و مواد مخدر در انتظار آنها باشد. گاسکوئین به عنوان یک نوجوان با تیم نیوکاسل قرارداد امضاء کرد و خیلی زود استعداد ناب خود را به رخ همه کشید. وی با رد پیشنهاد سر آلکس فرگوسن برای پیوستن به منچستر یونایتد، تاتنهام را به عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کرد و پنج فصل در این تیم حضور داشت. اما بازی های خاطره انگیزی که هنوز در ذهن هواداران نقش بسته، در عرصه ملی رقم خورد. پس از صعود سه شیرها به نیمه نهایی جام جهانی 1990 ایتالیا، گازا (لقب گاسکوئین) به یک قهرمان ملی بدل شد. وی در دیدار افتتاحیه یورو 96 گل فوق العاده زیبائی برابر اسکاتلند به ثمر رساند؛ بسیاری از هواداران تیم ملی انگلیس هنوز او را به خاطر موقعیت طلایی که در مرحله نیمه نهائی و در وقت اضافه برابر آلمان از دست داد، سرزنش می کنند. گازا در سال 2004 فوتبال را کنار گذاشت و پس از دوره کوتاهی مربیگری در کشورهایی چون ایتالیا، اسکاتلند، چین و آمریکا، دچار اعتیاد شدید به مشروبات الکلی شد. او که اکنون 48 سال دارد، مدت کوتاهی توانست بر اعتیاد خود غلبه کند اما باز هم درگیر مشروبات الکلی و مواد مخدر شد. به نظر می رسد وی همین رویه رقت بار زندگی را تا پایان ادامه دهد.

 

آلن شیرر

آلن شیرر در زمره یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال انگلیس قرار دارد که موفق شد طی 441 بازی 260 گل به ثمر برساند؛ این مهاجم گلزن طی سه فصل متوالی در لیگ برتر انگلیس آمار 30 گل زده را ثبت کرد. علاوه بر این، شیرر در 63 بازی ملی با پیراهن انگلیس، 30 گل به ثمر رساند. وی با پنج گلی که در یورو 96 به ثمر رساند به عنوان بهترین گلزن این رقابتها دست یافته و همچنین نام خود را در ترکیب تیم منتخب یورو 96 به ثبت رساند. علیرغم علاقه شدید منچستر یونایتد به جذب شیرر، اما این مهاجم گلزن با قراردادی به ارزش 15 میلیون پوند (که در آن زمان رکورد نقل و انتقالات در جهان فوتبال را شکست) به تیم محبوب دوران کودکی خود یعنی نیوکاسل پیوست. وی ده فصل را در نیوکاسل سپری و وفاداری اش نسبت به این باشگاه را ثابت کرد؛ هرچند طی این سالها همراه با نیوکاسل موفق به کسب عنوان قهرمانی نشد و سرانجام در سال 2006 فوتبال را کنار گذاشت. شیرر در سال 2009 در هشت بازی پایانی لیگ برتر هدایت نیوکاسل را برعهده گرفت اما در مأموریت خود که نجات این تیم از سقوط به دسته پائین­تر بود، توفیقی نداشت. شیرر 45 ساله اکنون در شبکه بی بی سی به تفسیر و کارشناسی رقابت های فوتبال مشغول است. ملی پوش سابق انگلیس در کارهای خیرخواهانه هم بسیار فعال است و به عنوان سفیر یونیسف، انجمن ملی جلوگیری از آسیب کودکان کار، بنیاد خیریه رؤیا و ..... مشغول فعالیت است. وی در سال 2006 آکادمی فوتبال آلن شیرر را راه اندازی کرد؛ همچنین شیرر عضو مرکز تحقیقات سرطان وابسته به بنیاد سر بابی چارلتون می باشد.

 

تدی شرینگهام

در یورو 96، شرینگهام همراه با آلن شیرر زوج بسیار خطرناکی در خط حمله انگلیس تشکیل دادند. مهاجم تیم های تاتنهام و منچستر یونایتد 22 سال در میادین فوتبال حاضر بود و سرانجام در سال 2008 در سن 42 سالگی با پیراهن تیم کولچستر یونایتد از فوتبال خداحافظی کرد. وی مدت کوتاهی به عنوان کارشناس در شبکه های تلویزیونی حاضر شد، اما پس از آن به فعالیت های دیگری پرداخت. در سال 2015، شرینگهام به عنوان مربی تیم فوتبال استیونج در دسته دوم انتخاب گردید؛ وی پس از کسب نتایج ضعیف از مربیگری این تیم هم اخراج شد.

 

سرمربی: تری ونه بلز

 

تری ونه بلز که در دوران بازی بسیار موفق و درخشان بود، در تیم هایی چون چلسی، تاتنهام، کوئیز پارک رنجرز و کریستال پالاس توپ زد. وی دو بازی ملی در کارنامه دارد، اما بیشتر شهرت وی به خاطر دوران مربیگری بود. وی سابقه مربیگری در بارسلونا اسپانیا را هم در کارنامه دارد و با این تیم عنوان قهرمانی لالیگا را کسب کرد و به فینال جام اروپا راه یافت اما در بازی نهایی مغلوب استوا بخارست رومانی شد. وی در سال 1987 به عنوان مربی تاتنهام مشغول به کار شد؛ و سرانجام در سال 1994 سکان هدایت تیم ملی انگلیس را بر عهده گرفت. وی به دلیل تاکتیک و روش بازی نامناسب در بازی نیمه نهایی یورو 96 برابر آلمان، مورد انتقادات شدید کارشناسان و هواداران فوتبال قرار گرفت. پس از این رقابتها ونه بلز از تیم ملی انگلیس کنار رفت و هدایت تیم ملی استرالیا را بر عهده گرفت. وی همراه استرالیا در راه رسیدن به جام جهانی 1998 فرانسه ناموفق بود و در یک بازی عجیب، در حالیکه با دو گل از ایران پیش بود، طی ده دقیقه بازی را واگذار کرد و در آنجا هم مرد ناکام لقب گرفت. ونه بلز در حال حاضر به همراه همسرش مدیریت یک هتل مجلل در اسپانیا را برعهده دارند.