menu
نصب فوتبالی
استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور لیگ برتر خلیج فارس
 سپاهانِ نویدکیا یا سپاهانِ مورایس؛ چند میلیون دلار برای یک امتیاز

سپاهانِ نویدکیا یا سپاهانِ مورایس؛ چند میلیون دلار برای یک امتیاز

پایگاه خبری فوتبالی- سپاهان در 4 دوره اخیر لیگ برتر به صورت متناوب روی پله دوم و سوم جدول قرار گرفته است.

به گزارش فوتبالی، آنها در لیگ‌های 20 و 21، نیمکت‌شان را به محرم نویدکیا سپردند و در دو فصل اخیر، ژوزه مورایس را در مقام سرمربی داشتند. تفاوت این دو نفر اما تنها یک امتیاز بوده درحالیکه سپاهان حداقل یکی، دو ملیون دلاری برای مرد پرتغالی و خواسته‌هایش بیشتر از دوران نویدکیا دست به جیب شد.

سپاهان زیرنظر نویدکیا، نایب‌قهرمان لیگ بیستم شد و در دومین فصل حضور او، روی پله سوم قرار گرفت. همین سناریو بدون کوچکترین تغییری در دوران مورایس رقم خورد: نایب‌قهرمان لیگ 22 و تیم سوم لیگ 23. قهرمانی سپاهان در این دوره جام حذفی، تنها نکته‌ای است که می‌تواند کارنامه دوران کاری مورایس در سپاهان را سنگین‌تر و برتر از بازه زمانی فعالیت نویدکیا کند.

تفکیک نتایج سپاهان زیرنظر این دو نفر، تفاوت معنادار خاصی را نشان نمی‌دهد. یک برد بیشتر برای مورایس، یک باخت کمتر برای نویدکیا، 7 گل زده بیشتر برای مورایس، 21 گل خورده کمتر برای نویدکیا و فقط یک امتیاز برتری برای مورایس؛ سپاهان از این تغییر سرمربی که بار مالی بسیار سنگینی برای آنها داشت، سود خاصی نبرد و به مقامی هم نرسید.

در این بین اما یک بازه زمانی ویژه در کارنامه مورایس ثبت شده است: رقم زدن تلخ‌ترین و تاریک‌ترین دوران سپاهان در تاریخ لیگ برتر با تحمل 5 باخت پیاپی. این اتفاق هرگز در زمان نویدکیا نیفتاد که سپاهان در بیشتر از 2 بازی متوالی، زمین را دست خالی ترک کند درحالیکه برای زردهای اصفهانی زیرنظر مرد پرتغالی رقم خورد و با ضعیف‌ترین دوره آنها در تاریخ لیگ برتر برابری کرد.

مقایسه عملکرد این دو سرمربی، ملاک مناسبی برای اظهارنظر درخصوص مدیریت سپاهان است که چطور با از دست دادن نویدکیا و صرف هزینه سنگین چند میلیون دلاری، به سمت استخدام سرمربی پرتغالی رفت. 

البته این اتفاق در سپاهان، چیز عجیبی نیست. آنها سالها قبل، دست به تغییر سرمربی‌شان زدند و با برکناری حسین چرخابی، نیمکت‌شان را به فرهاد کاظمی سپردند. در آن زمان، این تغییر حتی باعث افزایش امتیاز هم نشد و تنها تفاضل گل سپاهان را کمی بهتر کرد درحالیکه گفته شد حدود 700، 800 میلیون برای زردهای اصفهانی، بار مالی ایجاد کرد آنهم در لیگ هشتم یعنی تقریبا یک دهه و نیم قبل.

عکس از ایمنا

5390

منبع: فوتبالی
نتایج زنده مشاهده جدیدترین اخبار