پایگاه خبری فوتبالی- باشگاه رئال مادرید در پرونده حقوقی خود علیه لالیگا به یک پیروزی قاطع و نهایی دست یافت.
به گزارش فوتبالی، دیوان عالی اسپانیا با رد درخواست تجدیدنظر لالیگا، به طور قطعی حکم به باطل بودن تصمیم خاویر تِباس، رئیس لالیگا، در سال ۲۰۲۲ داد که بر اساس آن، باشگاه از شرکت در جلسات کلیدی مرتبط با مدیریت حقوق تلویزیونی محروم شده بود.
این پرونده به سال ۲۰۲۲ بازمیگردد، زمانی که لالیگا با استناد به تضاد منافع ناشی از حمایت رئال مادرید و بارسلونا از پروژه سوپرلیگ اروپا، از حضور و رأیدهی این دو باشگاه در جلسات نهاد کنترل مدیریت حقوق تصویری خودداری کرد. این جلسات در تاریخهای ۱ مارس، ۱۲ آوریل و ۱۹ مه ۲۰۲۲ برگزار شده بودند.
رئال مادرید با طرح دعوی در دادگاه، به این تصمیم اعتراض کرد. دادگاههای بدوی پیش از این، اقدام لالیگا را غیرقانونی اعلام کرده بودند. این بار، دیوان عالی با رد درخواست تجدیدنظر لالیگا در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۲۶، احکام پیشین را تأیید کرد و اعلام داشت که این تصمیم، حق مشارکت باشگاه را نقض کرده و بدون رعایت رویه قانونی اتخاذ شده است.
پس از این رأی، لالیگا با طرح یک درخواست ابطال سعی در بازگشایی مجدد پرونده داشت. با این حال، دیوان عالی به صراحت این درخواست را رد کرد و اعلام داشت که این مکانیسم قانونی نمیتواند برای بازبینی موضوعی که قبلاً توسط دادگاه حل و فصل شده، مورد استفاده قرار گیرد.
باشگاه رئال مادرید در بیانیه رسمی خود ضمن ابراز رضایت از این رأی، آن را تأییدی بر اصول قانونی، امنیت حقوقی و احترام به حقوق باشگاهها دانست. این پیروزی از آن جهت حائز اهمیت است که تأکید میکند نهادهای ناظر بر فوتبال نمیتوانند بهصورت سلیقهای و بدون رعایت تشریفات قانونی، باشگاهها را از فرآیندهای تصمیمگیری کلیدی محروم کنند.
گفتنی است که رئال مادرید در پرونده دیگری، یعنی چالش حقوقی خود علیه توافق باشگاهها با صندوق سرمایهگذاری CVC، در دادگاه بدوی شکست خورده و اعلام کرده است که این رأی را به دیوان عالی اسپانیا فرجام خواهی خواهد کرد.