تقارن سالمرگ حجازی با روزهای شرم‌آور فوتبال؛ کاش اینجا بودی!

تقارن سالمرگ حجازی با روزهای شرم‌آور فوتبال؛ کاش اینجا بودی!

پایگاه خبری فوتبالی- 13 سال پیش در چنین روزی فوتبال ایران یکی از چهره‌های بزرگ و ماندگارش را از دست داد.

به گزارش فوتبالی، دوم خرداد 1390 ناصر حجازی پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری، در بیمارستان کسری تسلیم مرگ شد و از دنیا رفت.

درباره ناصر حجازی، زندگی ورزشی‌اش و کاراکتر اجتماعی‌اش خیلی مطالب نوشته شده است. حتی کم سن و سال‌ترین فوتبالدوستان ایرانی هم نام او را شنیده‌اند و چیزهای زیادی از زندگی او می‌دانند. اما به جرات می‌شود گفت جامعه ایرانی هنوز بزرگ‌ترین ویژگی او را سلامت نفس، عزت نفس و بی‌نیازی از وصل شدن به منابع قدرت می‌داند.

نه این که این وجوه از شخصیت ناصر خان، توانایی‌های فنی او را در دروازه‌بانی و مربیگری زیر سوال برده باشد. اتفاقا او چه در دورانی که بازی می‌کرد و چه در دوران مربیگری به بالاترین جایگاه‌ها رسید. با استقلال و تیم ملی نمایش‌های درخشانی داشت. در زمانی با تیم ملی ایران به جام جهانی رسید که جام جهانی با حضور فقط 16 تیم برگزار می‌شد و دو قاره آسیا و اقیانوسیه فقط یک سهمیه داشتند. با این همه تیم ملی با او چندان مهربان نبود و حجازی به آنچه که در عرصه ملی سزاوارش بود نرسید. اما همین مساله هم ارتباط مستقیمی با ویژگی‌های شخصیتی  او داشت.

داستان جدایی او از تیم ملی را همه می‌دانند و بیان آن ماجراها تکرار مکررات است. اما این کمبود یکی مثل ناصر حجازی در فوتبال ایران حسابی به چشم می‌آید. این روزها که هر روزش را با رونمایی از یک فساد جدید در فوتبال ایران شروع می‌کنیم بیشتر یادمان می‌آید که ناصر حجازی چقدر متفاوت بود.

جدایی او از تیم ملی و استقلال (در همه مقاطع) به دلیل این بود که حجازی با قانون شکنی و فساد سر ناسازگاری داشت و هرگز برای منافع شخصی، اخلاق را زیر پا نگذاشت. همین حالا خیلی از بازیکنان برای این که یک بازی ملی به تعداد بازی‌های ملی‌شان اضافه شود تن به هر کاری می‌دهند اما یکی مثل حجازی هرگز حتی برای حضور در تیم ملی نه تنها باج نداد بلکه صراحت او در انتقاد از مشکلات فوتبال و همین ماجرای فساد در فوتبال باعث ایجاد محدودیت‌هایی برای او هم شد.

با دیدن همین چیزهاست که راز محبوبیت ناصر حجازی را بیشتر درک می‌کنیم. حجازی حقیقتا یکی از معدود فوتبالیست‌هایی است که محبوبیتش مرزهای رنگی را درهم شکست. حجازی حقیقتا یکی از مفاخر بزرگ فوتبال ایران است. یکی از آنها جامعه فوتبال ایران می‌تواند بابت داشتن یکی مثل او سرش را بالا نگه دارد. حتی همین امروز که فوتبال در مظان اتهام است و به همه اعضا و اجزایش با دیده یک متهم بالقوه و یکی که احتمالا رشوه گرفته است نگاه می‌کنند.

1359