خبر خوش ممبینی روی آنتن زنده؛ فصل آینده قطعا با VAR برگزار می‌شود

خبر خوش ممبینی روی آنتن زنده؛ فصل آینده قطعا با VAR برگزار می‌شود

پایگاه خبری فوتبالی- دبیرکل فدراسیون فوتبال از برگزاری مسابقات لیگ برتر فصل آینده با تکنولوژی کمک داور ویدیویی خبر داد.

به گزارش فوتبالی، استفاده از فناوری کمک داور ویدیویی مدت‌هاست که مطالبه عمومی فوتبالدوستان ایرانی است. اشباهات متعدد داوری در دیدارهای مختلف لیگ برتر که حتی گاها تاثیرگذار بوده و به تغییر نتایج منجر شده است، باعث شده خیل عظیمی از جامعه فوتبال اعم از بازیکنان، مربیان و هواداران، یکصدا خواهان تجهیز ورزشگاه‌ها به VAR باشند.

فدراسیون فوتبال ایران مدتی است که پروژه آوردن VAR به فوتبال کشور را به صورت جدی استارت زده و در این راستا اقداماتی هم صورت گرفته است؛ از این جمله می‌توان به برگزاری کلاس‌های آموزشی برای داوران لیگ برتری زیر نظر مدرسین رسمی فیفا اشاره کرد تا داوران ایرانی با دریافت لایسنس VAR، رسما آماده استفاده از این فناوری سودمند باشند.

هدایت ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال که امشب مهمان برنامه فوتبال برتر بود، در بخشی از گفت‌وگوی خود به مسئله VAR پرداخت و درباره چالش‌هایی که فدراسیون برای آوردن این تکنولوژی با آن رو به رو بوده، توضیح داد: «ما از یک سال و نیم قبل پروژه آوردن VAR را به صورت جدی آغاز کردیم. 6 شرکت در دنیا وجود دارند که فیفا آن‌ها را تایید کرده و فقط از دستگاه‌های تولیدی آن‌ها می‌توان استفاده کرد. 4 شرکت اصلا حاضر نبودند با ایران کار کنند. 2 شرکت باقی‌مانده همکاری را آغاز کردند اما به دلیل مشکلاتی که در اثر تحریم‌ها وجود داشت، در وسط راه ما را جا گذاشتند و هیچ شرکتی باقی نماند. فیفا خیلی به ما کمک کرد که از پس از این مشکل بر بیاییم و سرانجام این شرکت‌ها راضی شدند که به واسطه فیفا، دستگاه‌های VAR را در اختیار ما قرار دهند.»

ممبینی درباره برگزاری لیگ فصل بعد با تکنولوژی کمک داور ویدیویی عنوان کرد: «انشالله ما فصل آینده VAR خواهیم داشت. سعی می‌کنیم با توجه به تعداد محدود دستگاه‌های VAR، به کمک وَن این دستگاه‌ها را به ورزشگاه‌های گوناگون منتقل کنیم و اغلب مسابقات لیگ را پوشش دهیم. در مجموع کار سختی انجام شد و اگر می‌بینید این همه تاخیر داشتیم و کشورهای دیگر زودتر از ما به این تکنولوژی مجهز شدند، باید بدانید برخی مسائل از دست ما خارج بود و نمی‌شد سریع‌تر عمل کرد. ما در حال جزو کشورهایی هستیم که به عنوان دارنده VAR در اپلیکیشن فیفا ثبت هستیم و لذا قطعا لیگ بعد به کمک VAR برگزار خواهد شد.»

دبیرکل فدراسیون در پاسخ به سوال مجری برنامه که در کدام مسابقات از VAR استفاده می‌شود، گفت: «دوست دارم بگویم همه مسابقات! ولی حداقل می‌توانم بگویم در اکثر مسابقات حساس از این فناوری بهره‌ خواهیم برد. برخی ورزشگاه‌ها مانند آزادی، نقش جهان و فولاد آره‌نا زیرساخت خوبی برای تجهیزات VAR دارند، ولی برخی استادیوم‌ها زیرساخت ضعیف‌تری دارند و ناچاریم از وَن استفاده کنیم. از نظر اقتصادی عاقلانه و به صرفه نیست که 16 دستگاه VAR خریداری کنیم و در همه ورزشگاه‌ها قرار دهیم.»

7474