گزارش ویژه؛ عددبازی با مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا

گزارش ویژه؛ عددبازی با مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا

پایگاه خبری فوتبالی – مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا به پایان رسید و 16 تیم برتر مسابقات به مرحله یک هشتم نهایی رسیدند.

به گزارش فوتبالی، از روز یکشنبه هم مسابقات مرحله یک هشتم آغاز می‌شود. تا روز چهارشنبه هر روز دو مسابقه برگزار می‌شود و مسابقات به مرحله یک چهارم نهایی می‌رسد. اما بد نیست قبل از شروع مرحله حذفی، به آمار و ارقام مرحله گروهی نگاهی بیندازیم.

بیشترین برد

قطر در گروه A، ایران در گروه C و عراق در گروه D بیشترین برد را به دست آوردن. این 3 تیم موفق شدند هر 3 بازی خودشان را در مرحله گروهی با برد پشت سر بگذارند.

کمترین برد

از میان 24 تیمی که در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا حضور داشتند 8 تیم موفق به کسب حتی یک برد هم نشدند. چین و لبنان از گروه A، هندوستان از گروه B، هنگ کنگ از گروه C، ویتنام از گروه D، مالزی از گروه E و عمان و قرقیزستان از گروه F تیم‌هایی هستند که نتوانستند حتی یک بازی را هم ببرند. نتیجه این شد که همین 8 تیم از مسابقات حذف شدند!

بیشترین باخت

3 تیم از 24 تیمی که در جام ملت‌های آسیا 2023 حضور داشتند هر 3 بازی خودشان در مرحله گروهی را با شکست پشت سر گذاشتند. هندوستان از گروه B، هنگ کنگ از گروه C و ویتنام از گروه D تیم‌هایی بودند که بدون گرفتن حتی یک امتیاز مسابقات را ترک کردند. 

کمترین باخت

قطر از گروه A، استرالیا و ازبکستان از گروه B، ایران از گروه C و عراق در گروه D، کره جنوبی از گروه E و عربستان و تایلند از گروه F تیم‌های بدون باخت جام ملت‌های آسیا 2023 تا پایان مرحله گروهی هستند. 

بیشترین گل زده

در حالی تصور می‌‌شد تیم‌هایی مثل کره جنوبی، ژاپن و ایران بتوانند بیشتر از بقیه تیم‌ها گل بزنند اما این عراق بود که با 8 گل زده در 3 بازی عنوان زهردارترین خط حمله را از آن خودش کرد. آیمن حسین 5 گل از این 8 گل را وارد دروازه حریفان کرد.

کمترین گل زده

در اتفاقی عجیب تیم‌های ملی دو کشور که جزو پرجمعیت‌ترین کشورهای آسیا و جهان هستند موفق به گلزنی در جام ملت‌ها آسیا 2023 نشدند. هندوستان از گروه B و چین از گروه A حتی یک گل هم نزدند!

بیشترین گل خورده

دو تیم از آسیای جنوبی ضعیف‌ترین عملکرد دفاعی را در بین تمام تیم‌ها به نمایش گذاشتند. ویتنام از گروه D و مالزی از گروه E هر کدام با ۸ گل خورده، ضعیف‌ترین خط دفاعی را به خود اختصاص دادند.

کمترین گل خورده

فقط دو تیم از 24 تیم جام ملت‌های آسیا توانستند دروازه خودشان را در مسابقات مرحله گروهی بسته نگه دارند. قطر از گروه A و تایلند از F تیم‌هایی بودند که حتی یک گل هم دریافت نکردند. 

پرگل‌ترین بازی‌ها

در دو بازی از مسابقات مرحله گروهی شاهد 6 گل بودیم که این دو مسابقه پرگل‌ترین مسابقات جام ملت‌ها بودند. ژاپن 4 بر دو ویتنام را برد و بازی تیم‌های و کره جنوبی و مالزی با تساوی 3 بر 3 تمام شد. 

کم‌گل‌ترین بازی‌ها

از 36 مسابقه‌ای که در مرحله گروهی جام ملت‌ها برگزار شد 6 مسابقه با تساوی بدون گل تمام شد. بازی‌های چین با تاجیکستان، لبنان با چین، ازبکستان با سوریه، عمان با تایلند و عربستان با تایلند هیچ گلی نداشت.

پرتماشاگرترین مسابقه 

از همان ابتدا هم می‌شد حدس زد که بازی افتتاحیه در کنار بازی فینال پرتماشاگرترین مسابقه جام باشد. هنوز بازی فینال برگزار نشده است اما بازی افتتاحیه که در ورزشگاه لوسیل بین دو تیم قطر و لبنان برگزار شد با 82 هزار و 490 تماشاگر، پرتماشاگرترین مسابقه جام بوده است. 

کم‌تماشاگرترین مسابقه

دومین مسابقه جام ملت‌ها که فردای روز بازیِ افتتاحیه برگزار شد کم‌ترین تماشاگر را داشت. بازی‌های تیم‌های چین و تاجیکستان در ورزشگاه عبدالله بن خلیفه را فقط 4 هزار و یک نفر در ورزشگاه تماشا دیدند.

سریع‌ترین گل

همان گلی که کریم انصاری‌فرد در اولین بازی تیم ملی ایران در دقیقه دو وارد دروازه فلسطین کرد سریع‌ترین گل مرحله گروهی شد و دیگر هیچ تیمی نتوانست سریع‌تر از این گل، توپی را وارد دروازه حریف کند. 

دیرهنگام ترین گل

گل تساوی مالزی مقابل کره جنوبی دیرهنگام‌ترین گلی بود که در جام ملت‌ها زده شد. رامیرز مورالس مهاجم تیم ملی مالزی در دقیقه 15+90 گل سوم تیمش را وارد دروازه کره جنوبی کرد و بازی با این گل با تساوی 3 بر 3 به پایان رسید.

گروهی که مساوی نداشت

در اتفاقی جالب هیچ کدام از بازی‌های گروه D با مساوی تمام نشد و همه مسابقات این گروه برنده داشت. عراق هر 3 بازی‌اش را برد. ژاپن دو بازی‌اش را با برد تمام کرد. اندونزی هم یک بازی را برد. در نتیجه این ویتنام بود که بازی‌هایش را باخت!

میانگین گل در هر بازی

در 36 مسابقه‌ای که در مرحله گروهی برگزار شد 87 گل توسط تیم‌ها زده شد که میانگین 2.42 گل را برای هر بازی نشان می‌دهد. 11 تا از این گل‌ها از روی نقطه پنالتی زده شد.

گزارش از سالار علیخواه

1359