تنها قهرمانی لیگ سرمربی جدید گل‌گهر؛ ۱۶ سال پیش در قبرس!

تنها قهرمانی لیگ سرمربی جدید گل‌گهر؛ ۱۶ سال پیش در قبرس!

پایگاه خبری فوتبالی - سرمربی یونانی گل‌گهر با کوله‌باری از تجربه کار در باشگاه‌های مختلف به عنوان بازیکن و مربی به سیرجان می‌آید.

به گزارش فوتبالی، چند روز پیش بود که خبر پیوستن مارینوس اوزونیدیس به گل‌گهر به صورت رسمی اعلام شد تا این سرمربی یونانی هدایت سرمه‌ای پوشان سیرجانی را در لیگ بیست‌وسوم برعهده داشته باشد.

در همین راستا سری به سوابق این سرمربی ۵۵ ساله زده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست. اوزونیدیس کار حرفه‌ای خود در فوتبال را از ۱۵ سالگی آغاز کرد، جایی که وی به عنوان یک مدافع به تیم جوانان شهر خود الکساندروپولیس پیوست. اما اوج دوران فوتبال این مدافع وسط یونانی، بازی برای تیم پاناتینایکوس بود؛ جایی که وی همراه این تیم در سال‌های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ به عنوان قهرمانی لیگ یونان رسید و حتی موفق به حضور در نیمه نهایی لیگ یوفا همراه با پاناتینایکوس شد.

همین عملکرد خوب باعث شد تا اوزونیدوس راهی تیم le havre فرانسه شود. مدافع یونانی درنهایت پس از بازگشت دوباره به کشورش، در آخرین تیم دوران بازیگیری خود آپوئل نیکوزیا قبرس پس از کسب عنوان قهرمانی لیگ و سوپرکاپ در پایان فصل ۲۰۰۳-۲۰۰۲ کفش‌هایش را آویخت.

وی هم‌چنین ۴۹ بازی در ترکیب تیم ملی یونان انجام داده و حتی مقطعی کاپیتان تیم ملی کشورش هم بوده است. اوزونیدوس ۴ گل ملی هم دارد که مقابل تیم‌های بوسنی، گرجستان، اتریش و سوئیس به ثمر رسانده است.

سرمربی کنونی گل‌گهر پس از خداحافظی از فوتبال به عنوان بازیکن خیلی سریع و یک سال بعد کارش را به عنوان مربی در یک تیم دسته چهارمی یونان آغاز کرد. پس از یک سال کار در این تیم گمنام وی به عنوان دستیار به تیم skoda xanthi پیوست. تلاش‌های اوزونیدوس درنهایت پس از دو سال آغاز کار مربیگری نتیجه داد و وی در سال ۲۰۰۶ به عنوان سرمربی آپوئل نیکوزیا قبرس منصوب شد؛ جایی که در آن فوتبال هم بازی کرده بود.

اولین فصل دوران سرمربیگری اوزونیدوس در قبرس رویایی پیش رفت. جایی که وی سه هفته زودتر از اتمام لیگ برتر این کشور، عنوان قهرمانی را به دست آورد و آن سال تا نیمه نهایی جام حذفی هم پیش رفت. با این حال سال بعد چندان باب میل وی نبود و سرمربی یونانی پس از کسب چهار تساوی و سه شکست در ۱۵ بازی از سمت خود استعفا داد.

اوزونیدوس در سال ۲۰۰۸ مجدد به کشور خود بازگشت. جایی که همان سناریوی قبرس برای وی تکرار شد و سرمربی یونانی پس از کسب نتایج درخشان با تیم AEK که منجر به کسب سهمیه پلی‌آف لیگ اروپا هم‌ برای این‌ تیم شد، فصل بعد با شکست در مسابقه پلی‌آف اروپایی و حضور در منطقه سقوط، از سمت خود استعفا داد.

دوران سرمربیگری اوزونیدوس در تیم‌های دیگر چندان باب میل پیش نرفت تا اینکه وی در سال ۲۰۱۴ به عنوان سرمربی پانیونیوس منصوب شد. سرمربی یونانی در پانیونیوس عملکرد خوبی داشت و با ثبت ۲۸ پیروزی و ۲۰ تساوی از ۷۰ مسابقه، مدیران این تیم از عملکرد وی راضی بودند ولی به طور ناگهانی قرارداد وی به صورت یک طرفه توسط باشگاه فسخ شد. اتفاقی که دلیل آن بی‌وفایی اوزونیدوس عنوان شد چرا که این سرمربی به طور همزمان در حال مذاکره برای انتقال به المپیاکوس بوده است.

درنهایت اوزونیدوس در سال ۲۰۱۶ به جای آندره‌آ استراماچونی به عنوان سرمربی پاناتینایکوس انتخاب شد که پس از کاهش بودجه این تیم به دلیل بدهی‌های مالی، وی پس از دو سال از این تیم هم جدا شد. مقصد بعدی برعهده گرفتن سکان هدایت قهرمان سوپرلیگ یونان در سال ۲۰۱۸ یعنی آ.اک.آتن بود. با این حال وی اصلا نتوانست در قامت سرمربیگری مشکی و زردپوشان موفق عمل کند. تیم تحت هدایت اوزونیدوس تمامی بازی‌های خود در مرحله گروهی لیگ قهرمانان را شکست خورد؛ درحالی که صرفا توانسته بود دو گل بزند و ۱۳ گل دریافت کرده بود. اوزونیدوس درنهایت پس از کسب تساوی در دربی آتن مقابل پائوک در فوریه ۲۰۱۹ از سمت خود اخراج شد.

ادامه کار سرمربی یونانی پس از یک سال دوری از میادین، در تیم‌هایی نظیر آپوئل قبرس، کرایووا رومانی و الفیصلی عربستان چندان موفقیت‌آمیز نبوده تا اکنون این سرمربی به عنوان سکان‌دار جدید گل‌گهر در لیگ برتر ایران فعالیت کند. جایی که دومین تجربه آسیایی خود را پشت سر خواهد گذاشت و باید دید به عنوان جانشین امیر قلعه‌نویی چه عملکردی در تیم متمول سیرجانی از خود ثبت خواهد کرد.

گزارش از حامد حاجی محمدی

1997