گزارش تکان‌دهنده درباره یک تجارت مخفی در فوتبال اروپا؛ بوی گند پول چرک و انحراف اخلاقی

گزارش تکان‌دهنده درباره یک تجارت مخفی در فوتبال اروپا؛ بوی گند پول چرک و انحراف اخلاقی

وبسایت رسمی برنامه نود - یکی از بزرگترین افشاگری‌های دوازده روزنامه معتبر اروپا در پرونده "فوتبال لیکس" افشاگری در مورد شرکت "دوین" است؛ یکی از بزرگترین شرکت‌های نقل و انتقالات فوتبال جهان که مدیران آن به واسطه رابطه با مقامات سیاسی مثل ترامپ و رئیس جمهور قزاقستان ثروت‌اندوزی کرده‌اند و تبدیل به یکی از مافیاهای فوتبال دنیا شده‌اند. نشریه آلمانی اشپیگل که مهمترین عضو گروه افشاگر رسانه‌های دنیاست این گزارش فوق‌العاده و باورنکردنی را منتشر کرد.

به گزارش وبسایت نود، شرکت چندملیتی "دوین" که کار نقل و انتقال بازیکنان در فوتبال اروپا را به عهده دارد را شاید بتوان یکی از بزرگترین ارکان مافیا دنیای فوتبال دانست. شرکتی که وکالت ورزشکاران بزرگی مثل اوسین بولت، نیمار و دیوید بکام را به عهده دارد. این شرکت در سال‌های اخیر در نقل و انتقالات فوتبال اروپا نقش مهمی داشته. از کوندوگبیا گرفته تا فالکائو و مانگالا، موکلان این شرکت هستند. خانواده عارف مالکان قزاقستانی  این شرکت حتی با سیاستمدارانی مثل رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا هم رابطه گرمی دارند.

برای آشنا شدن با خانواده عارف باید به 25 می 2013 و بازی فینال لیگ قهرمانان اروپا میان بایرن مونیخ و دورتموند برگردیم. در آن بازی عارف عارف 27 ساله، مالک شرکت دوین در جایگاه ویژه ورزشگاه نشسته بود. پدرش توفیق و دوستان قدیمی‌اش ساشا و آلیک روی سکوها بودند. ساشا یا همان الکساندر ماشکویچ و الک یا همان آلیدشان ایراهیموف دو تن از مردان بانفوذ کشور قزاقستان هستند که به واسطه رابطه گرمی که با نورسلطان نظربایف، رئیس جمهور 28 سال اخیر کشور دارند زندگی اشرافی برای خود ساخته‌اند. خانواده عارف از نزدیکان این دو مرد هستند.

پرده اول؛ پیشنهاد غیراخلاقی به مدیر رئال مادرید برای انتقال کوندوگبیا 7 اگوست 2013، رئال مادرید باید در یک بازی دوستانه در میامی به مصاف چلسی می‌رفت. این بازی چندان مهم نبود اما به نظر می‌رسید بازی مهم‌تر در یک هتل شیک شب قبل از بازی در جریان بود. شرکت سرمایه گذاری دوین یک سال قبل‌تر حق انتقال بازیکنی از سویا به نام جفری کوندوگبیا را در اختیار گرفته بود. اگر باشگاهی 20 میلیون یورو پیشنهاد می‌داد، بر اساس قرارداد، سویا باید می‌پذیرفت. دوین در جستجوی تیمی بود که برای این بازیکن 20 میلیون بپردازد. رئال مادرید ثروتمند بهترین فرصت بود به همین خاطر خانواده عارف سراغ مدیر این باشگاه یعنی فلورنتینو پرز رفتند. آن‌ها با یک پیشنهاد غیراخلاقی سعی کردند او را برای خرید هافبک فرانسوی تطمیع کنند. 6 آگوست عارف عارف مدیر شرکت دوین با پیغام‌های مدیر ورزشی این شرکت یعنی "نلیو لوکاس" مواجه شد که از جلسه با مدیران باشگاه‌های بزرگ مثل رئال خبر می‌داد. در حقیقت در میامی جشن بزرگی برپا شده بود و مدیران باشگاه‌های مختلف هم حضور داشتند.

حتی پیشنهادهای غیراخلاقی هم نتوانست پرز را راضی کند. مدیر رئال اعلام کرده بود فقط 15 میلیون یورو می‌پردازد. مسئولان شرکت دوین می‌دانستند سویا با این رقم راضی به فروش کوندوگبیا نمی‌شود به همین خاطر سراغ موناکو رفتند. آن‌ها موفق شدند مدیران تیم فرانسوی را راضی کنند و کار انتقال را با 20 میلیون یورو تمام کردند. سودی که آن‌ها از این انتقال به دست آوردند که فقط در تجارت مواد مخدر قابل قبول است: 524 درصد در سیزده ماه!

البته مدیران دوین می‌دانستند با خدماتی که به مدیر رئال مادرید ارائه دادند، رابطه‌شان با او مستحکم‌تر از گذشته شده و می‌توانند روی انتقال بازیکنان دیگر حساب کنند. پرز و نزدیکانش در گفت‌وگو با اشپیگل هرگونه ارتباط مخفیانه با مدیران شرکت دوین و هرگونه حضور در پارتی را تکذیب می‌کنند؛ هر چند مدارک مستدلی در این‌باره وجود دارد.

پرده دوم؛ جشن تولد شاهانه 20 ژانویه 2014 نلیو لوکاس مدیر ورزشی شرکت دوین یک جشن تولد شاهانه برای 35 سالگی خود برگزار کرد. این مراسم در یک تالار مجلل در لندن برگزار شد و 118 مهمان شامل فلورنتینو پرز میگل‌آنخل خیل مدیر اجرایی اتلتیکو، آدریانو گالیانی نایب رئیس میلان و دخترش، مدیران باشگاه فولام، اسپورتینگ، سویا و پورتو در این مراسم حضور داشتند. نیمار، ژاوی و داوید لوئیز، موکلان نلیو لوکاس هم حضور داشتند. برای این جشن تولد 195 هزار یورو هزینه شده بود. در حال حاضر این وکیل از نظر قدرت در تجارت بازیکنان با مندس پرتغالی (ایجنت رونالدو، مورینیو و بیشتر ستاره‌های فوتبال دنیا)‌ برابری می‌کند.

شرکت دوین که حتی با ستاره‌هایی مثل اوسین بولت و دیوید بکام هم قرارداد دارد در پولشویی مالیاتی با ثبت شرکت‌های صوری در مالت و امارات نقش مهمی داشته است. شاید باورنکردنی به نظر برسد اما گردش مالی شرکت دوین بیش از چهار میلیارد یورو در سال است.

داستان دوین اسپورتز زمانی آغاز شد که نلیو لوکاس، پسر یک خانواده عادی پرتغالی با پسر یک تاجر قزاق دیدار کرد. لوکاس در رشته بازاریابی و سیاست بین‌الملل در دانشگاه کالیفرنیا تحصیل می‌کرد و از آن جا وارد دنیای ستارگان شد. او تائید کرده کارش را با وکالت بروس اسپرینگستین خواننده مشهور آغاز کرده. او در اوایل قرن 21 به اروپا برگشت و در لندن با پینی زهاوی، ایجنت سرشناس فوتبال دیدار کرد. این دیدار آغاز راه تجارت او بود. مسیر این دو خیلی زود از هم جدا شد. لوکاس پیش از ورود به دوین اسپورتز در یک آژانس مدلینگ کار می‌کرد.  

نلیو لوکاس، مدیر ورزشی شرکت دوین در کنار آدریانو گالیانی نایب رئیس میلان

پرده سوم؛ عارف به لوکاس: ان شا الله پادشاهی خواهیم کرد

چهار برادر قراق مالکان دوین اسپورتز هستند. این چهار نفر در حال حاضر در استانبول ترکیه زندگی می‌کنند. آن‌ها تجارت خود را از مبادله مواد خام آغاز کردند. در سال 2011 برادران عارف شرکت بزرگ دوین را در لندن تاسیس کردند؛ بخشی از کار آن‌ها مربوط به مسائل ورزشی بود.

عارف عارف، پسر توفیق عارف که آن زمان 25 ساله بود ریاست این شعبه را به عهده گرفت و نلیو لوکاس پرتغالی به او ملحق شد. لوکاس و عارف هر دو جاه‌طلب و تشنه پول بودند. یکی از پیغام‌های عارف به لوکاس این است: ان شا الله تا 10 سال دیگر پادشاهی خواهیم کرد. لوکاس هم جوابش را اینطور داد: شعار ما را فراموش نکن: در روزهای خوب و بد با هم خواهیم بود و میلیاردر خواهیم شد.

زمان نشان داد هدف دقیقی را برای خود مشخص کرده بودند. دو مرد جوان با هم فوتبال تماشا می‌کنند، تعطیلات را در ایبیزا و ایتالیا می‌گذرانند و وقت‌شان را در رستوران‌های لندن سپری می‌کنند. عارف به حدی عشق قدرت بود که یک بار لباس هالووین خود را هم با طرح "دیکتاتور" (شخصیت هجو آدولف هیتلر در فیلمی به همین نام با بازی چارلی چاپلین) انتخاب کرد.

پیغام‌های رد و بدل شده عارف و لوکاس نشان می‌دهد که از نظر آن‌ها، بازیکنان فوتبال چیزی فراتر از کالاهای سودرسان نیستند. عارف در پیغامی برای لوکاس از لیست موکلانش در جام جهانی برزیل رونمایی کرده: مانگالا، پرومس، دفور، یانوزای، ژاوی، فالکائو، روخو، نگردو و ده‌خیا.

وقتی نیمار با برزیل به نیمه نهایی رسید، عارف در پیغامی به لوکاس نوشت: احسنت به نیمار، پول خوبی نصیب ما خواهد کرد.  پس از انتقال فالکائو به موناکو، نلیو برای دوست قزاقش نوشت: لعنتی به موناکو رفت. فوتبالش تمام شده... ناچار است مالیاتش را در فرانسه بپردازد.

وقتی بازیکنی علاقه شخصی خود را به منافع دوین اسپورتز ترجیح می‌داد، پیغام‌ها علیه او تندتر می‌شد. یکی از این موارد عبدالعزیز براده است که شرکت دوین 60 درصد حق انتقالش را در اختیار داشت. در سال 2013 این بازیکن ختافه را در لالیگا ترک کرد تا به به تیم اماراتی الجزیره ملحق شود. لوکاس هر چند که از این درآمد 3.35 میلیون یورو درآمد داشت اما راضی نبود به همین خاطر در پیغامی برای عارف نوشت: نتوانستیم او را کنترل کنیم. اگر این بازیکن به حرف من گوش می داد خیلی بیشتر درآمد کسب می کردیم اما لعنت به او...

نلیو لوکاس، مدیر ورزشی شرکت دوین

پرده چهارم؛ فرار مالیاتی با کمک شرکت های اماراتی

به نظر می‌رسد برای شرکت دوین، پرداخت مالیات یکی از توهین‌آمیزترین اتفاقات ممکن باشد. این شرکت که دفتر اصلی خود را در مالت ثبت کرده، نقش مهمی در پولشویی مالیاتی فوتبالیست‌ها داشته است. سهام شرکت دوین اسپورتز برای کمک به فرار مالیاتی در اختیار چند شرکت مختلف قرار گرفته. 20 درصد سهام این شرکت در اختیار شرکتی به نام WGP است که پشت پرده آن به خانواده عارف می‌رسد. دومین سهامدار شرکت "ولا" نام دارد که حساب بانکی آن در لیختن اشتاین ثبت شده و سالی 900 هزار یورو به َآن واریز می‌شود. لوکاس پرتغالی یک حساب بانکی در سوئیس دارد. 20 درصد سهام  شرکت دوین هم در پاناما ثبت شده. وسعت کار لوکاس به حدی بالاست که او در تجارت منابع در معادن برزیل، سیرالئون و آنگولا هم نقش دارد.  شرکت دوین، سه شرکت اماراتی به نام دوس، ریکسوس و PMCI را هم با مبلغ 10.8 میلیون یورو خریده.

این سه شرکت اماراتی نقش کلیدی در معاملات شرکت دوین دارند. در فوریه 2014 شرکت دوین با استفاده از شرکت، حق تبلیغات عدنان یانوزای (وینگر منچستریونایتد) را با مبلغ دو میلیون یورو روی کاغذ خرید؛ هر چند این مبلغ هرگز پرداخت نشد و قراردادهایی که بسته شد، صوری بود.

در تابستان 2014 شرکت دوین اعلام کرد ده درصد حق انتقال هر بازیکن باید به شرکت دنوس در دبی واگذار شود. همان تابستان آن‌ها از انتقال کوندوگبیا به موناکو 1.3 میلیون یورو برای شرکت مذکور درآمدزایی کردند. دومین کمیسیون مشکوک مربوط به انتقال مانگالا از پورتو به منچسترسیتی بود که دوین 10 میلیون یورو از این انتقال دریافت کرد. از این مبلغ دو میلیون یورو به حساب شرکت PMCI در ابوظبی واریز شد. شرکت اماراتی در این قرارداد به عنوان مشاور معرفی شد تا همه چیز شکل قانونی داشته باشد.

سومین کمسیون مشکوک مربوط به انتقال یاسین ابراهیمی الجزایری بود که در سال 2013 با گرانادا قرارداد بست. این بازیکن یک سال بعد به پورتو ملحق شد که دوین از این انتقال هشت میلیون یورو دریافت کرد. دو میلیون یورو هم به حساب شرکت دنوس در دبی واریز شد.  جالب آن که نلیو لوکاس پرتغالی در حال حاضر مدرک وکالت در فوتبال ندارد و به همین خاطر کاروانای مالتی را برای امضا کردن قراردادها به جای خود استخدام کرده.

توفیق عارف  در کنار دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا

پرده پنجم؛ رفاقت با دونالد ترامپ یکی از دلایل موفقیت خانواده عارف روابطی است که با سیاستمدارها دارند. آنها در پاناما، مالت و جزایر ویرجین بریتیش پولشویی می‌کنند. توفیق عارف 63 ساله که یکی از مالکان شرکت دوین است از شرکای تجاری دونالد ترامپ رئیس جمهور جدید آمریکاست که در ساخت "برج ترامپ" نقش داشته است. این برج یکی از مشهورترین و گران‌ترین برج‌های تجاری دنیا به شمار می‌رود. شرکت مواد شیمایی ACCP که یکی از بزرگترین شرکت‌های تجارد مواد شیمیایی در قزاقستان است هم تحت تملک اوست.

پس از آن که بانک مرکزی قزاقستان به فرار مالیاتی خانواده عارف مشکوک شد، آن‌ها با تاسیس یک شرکت در هلند تلاش کردند ثروت خود را مخفی کنند اما گزارش بلومبرگ در سال 2013 باعث شد شرکت دوین دفترش در لندن را جمع کند؛ سایت شرکت دوین بسته و محل شرکت سال گذشته به دبی ملحق شد.

پرده ششم؛ قانون فیفا علیه وکلای ثالث فیفا از می 2015 فعالیت وکیل سوم برای بازیکنان را ممنوع کرد. با این قانون هر بازیکن حداکثر یک وکیل داشت و حق انتقالش هم فقط متعلق به باشگاهش بود. پس از تصویب این قانون شرکت دوین مشاجرات بی نتیجه زیادی با فیفا داشت اما این مسئله هم باعث نشد فعالیت‌های لوکاس متوقف شود. شرکت دوین برای آن که بتواند قانون را دور بزند سراغ خرید باشگاه‌های مختلف رفت تا از طریق جا به جایی بازیکن توسط آن‌ها درآمدزایی کند. اولین مقصد آن‌ها گرانادا بود اما تیم اسپانیایی به مالکان چینی فروخته شد. مقصد بعدی میلان بود. لوکاس تلاش کرد تا بی تائچائوبول را مجاب به خرید باشگاه ایتالیایی کند اما پس از ماه‌ها مذاکره همه چیز به هم خورد و میلان هم تابستان گذشته به یک شرکت چینی واگذار شد. نوامبر 2015، معاملات غیرقانونی شرکت دوین با باشگاه توئنته هلند باعث شد این تیم سه سال از حضور در مسابقات اروپایی محروم شود.

مترجم: حامد فلاح 

1140